Wpisz i kliknij enter

Various Artists – Polscy Artyści Chopinowi Zagrali


A przynajmniej na ten konkretny wycinek lokalnej rzeczywistości. Oto bowiem jedenastu obiecujących producentów z Polski zebrało siły, by zelektronizować rodzimego klasyka z okazji Jubileuszowego Roku Chopinowskiego. I nie jest to wcale miałka płyta z serii „Tribute to”(choć szacunek został zachowany), gdzie każda oryginalna melodia została odtworzona nuta w nutę. Ta kompilacja to eksperyment najlepszego sortu, w którym muzyka Chopina stanowi tylko punkt wyjścia do dalszych poszukiwań. Każdy z jedenastu twórców ma swój własny pomysł na interpretację polskiego kompozytora i każdy z nich potrafi sprawnie ubrać ideę w dźwięki.

Otwierający całość „Sonata For Computer” autorstwa Asdf znakomicie wprowadza w eksperymentalną aurę albumu: na tle arytmicznych digitalnych strzałów rozpościera się urokliwa melodia wygrywana przez rozmyty fortepian. Podobne wątki, ale w innej konfiguracji, podejmuje Unique Unit w „Pre-ludium d”; tutaj niepokojący fortepian towarzyszy bardziej harmonijnej IDM-owej rytmice, złowróżbnym smyczkom i dźwiękowym odpryskom wszelkiej maści. Nie mogło też zabraknąć obecnie najbardziej modnej stylistyki – w pomysłowo zatytułowanym przez Kacpra Ziemianina „Chopping” wyraźnie słychać dubstepowe patenty, lecz są one – na szczęście! – jedynie jednym z wielu ozdobników, które układają się w zgraną mieszankę.

Do najbardziej bezkompromisowych momentów należą z utwory o drum’n’bassowo-breakcore’owym sznycie: słodko połamany „Dnas Egroeg” SeedingLife, chiptunowy„Ver3” TuneFreaka, nieco Xanopticonowy „no.2 in A Minor” Vasen Piparjuuri oraz „A żeby dobrze zrozumieć to co dzieli rzecz umysłu od spraw kulturalnych” projektu Rekombinacja, który tutaj podpisał się jako Rekompozycja i do obowiązkowego fortepianu, nisko zawieszonych basów i połamanych perkusjonaliów dorzucił metalowe gitary.

O spokojniejsze formy zadbali Bionulor (kompozycja „2:38” na tropach minimalistyczego ambientu a la duet Brian Eno-Harold Budd), Kim_Nasung (dark ambientowy „[o]pin”), Nmls (podniosły, zniekształcony „Fantimpr”) i Pleq w finalnym „The Ribbon”, który swoją drogą stanowi niezłą próbkę progresu Bartka Dziadosza – od metalicznie lśniącej futurystyki IDM-u, aż po głęboką introspekcją w klikająco-trzeszczącym ambiencie.

Słuchaczom rozmiłowanym w ambitniejszej odmianie elektroniki ta płyta udowodni, że polscy producenci już dawno osiągnęli światowy poziom. Szkoda tylko, że za granicą zauważono to już dawno temu (polecam sprawdzić labelowe powiązania artystów), tymczasem u nas ta muzyka ciągle nie może się przebić. Można tylko mieć nadzieję, że to znakomite wydawnictwo i towarzyszące mu koncerty, na których wystapią wszyscy artyści, będą przyczynkiem do poprawienia sytuacji.

http://2010fryderykchopin.pl
Boson Higgs Records







Jest nas 14 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
dadaista
dadaista
11 lat temu

Usuń pliki cookie tego serwisu ze swojej przeglądarki 😉

Browara
Browara
11 lat temu

no to jeszcze raz po walkach z samowolnym systemem, mam nadzieję, że tym razem z właściwym nickiem : mój utwór ma tytuł (i jest on umieszczony na okładce!) : „2.38”

Browara
Browara
11 lat temu

nie wiem dlaczego system na forum zmienił mi sam z siebie przy rejestracji wpisany nick „bionulor” na „Browara”… w każdym razie poprzedni wpis był mojego autorstwa – bionulor

Browara
Browara
11 lat temu

mój utwór ma tytuł (i jest on umieszczony na okładce!) : „2.38”

Polecamy