Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



Taku Unami / Takahiro Kawaguchi – Teatro Assente

Wnętrze opuszczonego tokijskiego kina to miejsce akcji i zarazem temat albumu autorstwa Taku Unami i Takahiro Kawaguchi. W Ueno Okura Theater wyświetlano przede wszystkim filmy dla dorosłych, japońską odmianę softcore, czyli tak zwane pinku eiga. Muzycy wkroczyli w przestrzeń o niezwykle malowniczej przeszłości, nasączoną energią całonocnych pokazów, by odegrać tam własny spektakl dźwiękowy.

Album „Teatro Assente” został wydany przez Erstwhile – oficynę będącą dla nurtu EAI (elektroakustycznej improwizacji) tym, czym dla jazzu jest ECM. Prowadzący wydawnictwo Jon Abbey już od dwunastu lat zarządza wytwórnią, której katalog liczy obecnie ponad siedemdziesiąt pozycji z pogranicza swobodnej improwizacji i eksperymentu. Od pewnego czasu dają się słyszeć głosy krytyki lub rozczarowania – muzyka z założenia odchodząca od idiomów, dążąca do osiągnięcia „wolności”, okrzepła i sama stała się konwencją. Przykładem kolejne albumy z Erst powielające pewne schematy, zarówno jeśli chodzi o dobór brzmień jak i strukturę (atonalność, niekonwencjonalne techniki gry na instrumencie).

Na szczęście wciąż zdarzają się płyty takie jak „Teatro Assente”, odwiecznie od nowa definiujące sytuację muzyczną, przywracające tym samym wiarę w żywotność dźwiękowego eksperymentu.

Całość składa się w dużej mierze z materii na pozór niemuzycznej, gdyż sporo czasu zajmują nagrania akustyki pustego kina oraz dobiegających zza ścian odgłosów ruchliwej ulicy. W ciemnej sali, rozświetlonej gdzieniegdzie na czerwono, której topografię rekonstruują w szczegółach fotografie we wkładce, następuje szereg akcji. Oprócz muzyków, których rola nie jest tutaj do końca jasna, występują jeszcze dwie osoby w charakterze aktorów: znana z „Ring 2” Yoko Chosokabe oraz muzyk Kumio Kurachi. Przypuszczalnie to ich obecność zarejestrowano w przestrzeni kina Ueno Okura – powracającym lejtmotywem jest tutaj wyraźny odgłos kroków, poza tym słychać oddechy i głosy. Zebrane ślady ludzkiego istnienia nie składają się na narrację, ich mozaika przypomina raczej strumień świadomości. Tytuły sugerują pewien ciąg przyczynowo-skutkowy, znany z surrealistycznych dzieł, jak w przypadku utworu nazwanego: „she walked into a room, and found her absence”.

Dźwięki konkretne układają się w interesujące, kapryśne struktury. Zaskakujące są dwa najkrótsze utwory, w których bloki field recordingu przerywa sygnał znany z kina – krótkie piknięcie oznajmiające zmianę rolki filmowej. Zatarte zostają granice między przestrzeniami, jak w momencie, gdy nieinwazyjny background kina zastępują dubowe pogłosy wygenerowane w studio nagraniowym. Również partie instrumentalne zostają wprowadzone w dość nieoczywisty sposób – gęsty motyw zagrany na perkusjonaliach (a może są to tykające nierównomiernie budziki?) powraca dwukrotnie, natomiast całkowicie nieoczekiwanie [uwaga, spoiler!] pod koniec siódmego utworu następuje doom metalowy atak gitar.

Dzieło Unami i Kawaguchi jest problematyczne do opisania – jak zostało wspomniane, trudno nawet zrekonstruować proces jego powstawania. Kłopot dla recenzenta okazuje się przyjemnością dla słuchacza, szczególnie dla tego poszukującego nowych doznań w dźwiękach i pomiędzy nimi. Japońskim twórcom udało się przy pomocy dźwięków (!) oddać magię doznania kinowego, ulotnego fenomenu symbolizowanego przez „tańczący stożek” światła z projektora, nad którym rozpływał się Roland Barthes:

„Ten promień spienięża się, stosownie do wirowania swych cząsteczek, w zmieniające się figury; obracamy swoją twarz ku monecie błyszczących drgań, których okazały strumień muska naszą czaszkę, lekko dotyka, od palców, ukośnie, włosy i twarz. Jak w starych doświadczeniach hipnotyzmu, jesteśmy zafascynowani, choć nie widzimy go z przodu, przez to miejsce błyszczące, nieruchome, roztańczone”.

Erstwhile Records | 2011

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 2

  1. piotr tkacz

    dzięki za tę recenzję. skłoniła mnie do posłuchania tego albumu, który wcześniej postanowiłem sobie odpuścić (m.in. dlatego, że „motubachii” mnie zawiodło).

  2. 99vadim

    Kudos za tę recenzję. Możnaby zaznaczyć, że to w obrębię Erstwhile kontynuacja tego co Unami zdziałał z Annette Krebs na Motubachii.. A na te perkusjonalia bym nie stawiał: http://www.youtube.com/watch?v=0X8dticzKvo