Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…

Lech Nienartowicz – Wrażenia i Mechanizmy
Jarek Szczęsny:

Pierwsze wrażenie.

The Future Eve feat. Robert Wyatt – KiTsuNe / Brian The Fox
Łukasz Komła:

Na łączach z Robertem Wyattem.

Rites of Fall – Towards the Blackest Skies
Jarek Szczęsny:

Im dalej w las, tym ciemniej.

Hula – Voice
Paweł Gzyl:

Łabędzi śpiew mistrzów industrialnego funku.

Christian Scott aTunde Adjuah – Ancestral Recall
Jarek Szczęsny:

Raróg zwyczajny.



Penderecki słucha Aphexa, czyli poniedziałek na Sacrum Profanum

Drugi z jubileuszowych koncertów Sacrum Profanum zderzył kilka gwiazd: wschodzącą na kompozytorskim firmamencie Aleksandra Nowaka, guru elektroniki Aphex Twina z jaśniejącą pełnym blaskiem nowojorskiej formacji Alarm Will Sound.

Alarm Will Sound, owacyjnie przyjęty w poprzedniej edycji festiwalu w monograficznym koncercie Johna Adamsa, tym razem przedstawił program złożony z trzech utworów młodego polskiego kompozytora, przeplecionych akustycznymi aranżacjami setów Aphex Twina. Dwie kompozycje Aleksandra Nowaka – Hit II i Night Transit powstały specjalnie dla tego zespołu na zamówienie festiwalu Sacrum Profanum. Kompozytor i muzycy Alarm Will Sound pracowali nad tymi utworami w Nowym Jorku. Światowa premiera odbyła się w poniedziałkowy wieczór w krakowskim Teatrze Łaźnia Nowa.

Druqs na orkiestrę

Zanim jednak kompozycje po raz pierwszy zostały przedstawione publiczności – nowojorczycy zaprezentowali własną aranżację elektroniki Aphex Twina, pochodzącej z albumu Drukqs z 2001 roku zaytułowaną Cock/Ver 10. Zespół, rozszyfrowujący sety Aphexa na orkiestrę od 2003 roku, nagrał je w nowej wersji w 2005 roku, w albumie Acoustica (Cantaloupe Music).

Polska publiczność miała okazję usłyszeć je po raz pierwszy. Cock/Ver 10 opracował jeden z wielu zasiadających w Alarm Will Sound multiinstrumentalistów i świetnych muzyków – wiolonczelista Stefan Freund. Zaskakujące, ale udało mu się odtworzyć na orkiestrę loopy i sample Aphexa, choć w niektórych momentach wspomógł się niecodziennymi gadżetami: rurami PCV, kratką do piekarnika czy metalowym wiadrem.

Po tym mocnym uderzeniu, zabrzmiała kompozycja Hit II Aleksandra Nowaka, stworzona na bazie wcześniejszej kompozycji napisanej na fortepian solo. Emocje wcale nie opadły, bowiem ta kompozycja też miała w sobie coś ze współczesnego przeboju. Duże płaszczyzny dźwięków unisono rozchodzą się w niej w nieregularne, dysonansowe struktury, po czym powracają do bardziej szlagierowego brzmienia. Nachodzącym na siebie płaszczyznom towarzyszy jeden big beat – bez którego żaden hit by się nie obszedł.

Drugą światową premierą tego wieczoru była kompozycja Night Transit Nowaka na pełen skład amerykańskiej formacji. Utwór inspirowany jest licznymi podróżami kompozytora wszelkimi możliwymi środkami, w tym również statkami – jako że Aleksander Nowak, to także zapalony żeglarz. Ma oddawać ten szczególny rodzaj zawieszenia między miejscami, datami, wydarzeniami w podróży. Stąd specyficzna aura brzmieniowa tej kompozycji, w której można odnaleźć niemal ilustracyjne fragmenty rytmicznych odgłosów silnika, czy też momenty statyczne podkreślające nieuchronną monotonię takich wypraw.

Trzecią kompozycją Nowaka, którą tego wieczoru przedstawił Alarm Will Sound była Ciemnowłosa dziewczyna w czarnym, sportowym samochodzie z 2009 roku. Kolejna muzyczna impresja, do której impulsem stało się prozaiczne spotkanie, gdy kompozytor jadąc autem zatrzymał się na czerwonym świetle. Ujrzał dziewczynę w sportowym wozie, która poruszała się w rytm dźwięków z samochodowego radia…
Muzyka dla Aleksandra Nowaka to gra rozmaitych kontekstów. Nie ma jednej recepty na komponowanie – sięga do różnych estetyk, stylów, technik, które jednak mają wspólny mianownik – dużą dawkę emocji, nawet romantyzmu.

Kontrastowo do twórczości Polaka zabrzmiały dopełniające program aranżacje Aphex Twina: Omgyjya Switch 7 (opracowanie: Evan Hause) oraz Gwely Mernans (opracowanie: Ken Thomson). Na finał wieczoru Alarm Will Sound wybrał Unremixed Stefana Freunda. Wiolonczelista, który wcześniej opracował sety Aphexa na orkiestrę, tym razem wyczyścił swoje aranże z elektroniczno-podobnych brzmień. Zabawa w unremixed odarła dźwięki prawie ze wszystkiego – pozostały całkiem popowe melodie.

Ostre zderzenie współczesnej klasyki ze współczesną rozrywką, to zapowiedź kierunku, w którym podążać będzie festiwal Sacrum Profanum. Kolejne edycje będą dalej przekraczać granice. Nie tylko gatunkowe, ale też narodowościowe.

Co dzisiaj?

Dzisiaj na festiwalu: koncert monograficzny Marcina Stańczyka w interpretacji Bang on a Can All-Stars. Transmisja koncertu w Programie 2 Polskiego Radia, a streaming na stronach: www.polskieradio.pl, www.sacrumprofanum.com i nina.gov.pl

Publiczność może przyjść do Teatru Łaźnia Nowa już od godziny 19.40 na preshow Bang on a Can Remixed. Envee zaprezentuje set, który można było usłyszeć w Nowym Jorku w czerwcu tego roku podczas Bang on a Can Marathon.

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.