Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri – Una Presencia En La Brisa
Jarek Szczęsny:

Niepewność własnego słuchu.

Flaner Klespoza – Przygody i tajemnice
Jarek Szczęsny:

Debiut podwójny.

Max Andrzejewski’s Hütte – Hütte & Guests Play the Music of Robert Wyatt
Łukasz Komła:

Robert Wyatt na ujazzowionym spacerze.

Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.



Penderecki słucha Aphexa, czyli poniedziałek na Sacrum Profanum

Drugi z jubileuszowych koncertów Sacrum Profanum zderzył kilka gwiazd: wschodzącą na kompozytorskim firmamencie Aleksandra Nowaka, guru elektroniki Aphex Twina z jaśniejącą pełnym blaskiem nowojorskiej formacji Alarm Will Sound.

Alarm Will Sound, owacyjnie przyjęty w poprzedniej edycji festiwalu w monograficznym koncercie Johna Adamsa, tym razem przedstawił program złożony z trzech utworów młodego polskiego kompozytora, przeplecionych akustycznymi aranżacjami setów Aphex Twina. Dwie kompozycje Aleksandra Nowaka – Hit II i Night Transit powstały specjalnie dla tego zespołu na zamówienie festiwalu Sacrum Profanum. Kompozytor i muzycy Alarm Will Sound pracowali nad tymi utworami w Nowym Jorku. Światowa premiera odbyła się w poniedziałkowy wieczór w krakowskim Teatrze Łaźnia Nowa.

Druqs na orkiestrę

Zanim jednak kompozycje po raz pierwszy zostały przedstawione publiczności – nowojorczycy zaprezentowali własną aranżację elektroniki Aphex Twina, pochodzącej z albumu Drukqs z 2001 roku zaytułowaną Cock/Ver 10. Zespół, rozszyfrowujący sety Aphexa na orkiestrę od 2003 roku, nagrał je w nowej wersji w 2005 roku, w albumie Acoustica (Cantaloupe Music).

Polska publiczność miała okazję usłyszeć je po raz pierwszy. Cock/Ver 10 opracował jeden z wielu zasiadających w Alarm Will Sound multiinstrumentalistów i świetnych muzyków – wiolonczelista Stefan Freund. Zaskakujące, ale udało mu się odtworzyć na orkiestrę loopy i sample Aphexa, choć w niektórych momentach wspomógł się niecodziennymi gadżetami: rurami PCV, kratką do piekarnika czy metalowym wiadrem.

Po tym mocnym uderzeniu, zabrzmiała kompozycja Hit II Aleksandra Nowaka, stworzona na bazie wcześniejszej kompozycji napisanej na fortepian solo. Emocje wcale nie opadły, bowiem ta kompozycja też miała w sobie coś ze współczesnego przeboju. Duże płaszczyzny dźwięków unisono rozchodzą się w niej w nieregularne, dysonansowe struktury, po czym powracają do bardziej szlagierowego brzmienia. Nachodzącym na siebie płaszczyznom towarzyszy jeden big beat – bez którego żaden hit by się nie obszedł.

Drugą światową premierą tego wieczoru była kompozycja Night Transit Nowaka na pełen skład amerykańskiej formacji. Utwór inspirowany jest licznymi podróżami kompozytora wszelkimi możliwymi środkami, w tym również statkami – jako że Aleksander Nowak, to także zapalony żeglarz. Ma oddawać ten szczególny rodzaj zawieszenia między miejscami, datami, wydarzeniami w podróży. Stąd specyficzna aura brzmieniowa tej kompozycji, w której można odnaleźć niemal ilustracyjne fragmenty rytmicznych odgłosów silnika, czy też momenty statyczne podkreślające nieuchronną monotonię takich wypraw.

Trzecią kompozycją Nowaka, którą tego wieczoru przedstawił Alarm Will Sound była Ciemnowłosa dziewczyna w czarnym, sportowym samochodzie z 2009 roku. Kolejna muzyczna impresja, do której impulsem stało się prozaiczne spotkanie, gdy kompozytor jadąc autem zatrzymał się na czerwonym świetle. Ujrzał dziewczynę w sportowym wozie, która poruszała się w rytm dźwięków z samochodowego radia…
Muzyka dla Aleksandra Nowaka to gra rozmaitych kontekstów. Nie ma jednej recepty na komponowanie – sięga do różnych estetyk, stylów, technik, które jednak mają wspólny mianownik – dużą dawkę emocji, nawet romantyzmu.

Kontrastowo do twórczości Polaka zabrzmiały dopełniające program aranżacje Aphex Twina: Omgyjya Switch 7 (opracowanie: Evan Hause) oraz Gwely Mernans (opracowanie: Ken Thomson). Na finał wieczoru Alarm Will Sound wybrał Unremixed Stefana Freunda. Wiolonczelista, który wcześniej opracował sety Aphexa na orkiestrę, tym razem wyczyścił swoje aranże z elektroniczno-podobnych brzmień. Zabawa w unremixed odarła dźwięki prawie ze wszystkiego – pozostały całkiem popowe melodie.

Ostre zderzenie współczesnej klasyki ze współczesną rozrywką, to zapowiedź kierunku, w którym podążać będzie festiwal Sacrum Profanum. Kolejne edycje będą dalej przekraczać granice. Nie tylko gatunkowe, ale też narodowościowe.

Co dzisiaj?

Dzisiaj na festiwalu: koncert monograficzny Marcina Stańczyka w interpretacji Bang on a Can All-Stars. Transmisja koncertu w Programie 2 Polskiego Radia, a streaming na stronach: www.polskieradio.pl, www.sacrumprofanum.com i nina.gov.pl

Publiczność może przyjść do Teatru Łaźnia Nowa już od godziny 19.40 na preshow Bang on a Can Remixed. Envee zaprezentuje set, który można było usłyszeć w Nowym Jorku w czerwcu tego roku podczas Bang on a Can Marathon.

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.