Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.

Levitation Orchestra – Inexpressible Infinity
Jarek Szczęsny:

Podpalacze wzniecają eutymię.



Freska – Wrong Songs

Rosyjski producent ma lekką rękę do tworzenia tanecznych nagrań, dalekich od nudnej oczywistości.

W tym roku swoje dziesięciolecie działalności obchodzi wytwórnia Darkroom Dubs założona w Glasgow przez znany z nagrań dla Somy brytyjski duet Silicone Soul. Jednym z ciekawszych producentów, który pojawił się w tym czasie w jej katalogu jest młody Rosjanin – Jewgienij Bukrejew. Działając pod wdzięcznym pseudonimem Freska, dał się on poznać z pomysłowych nagrań, łączących różne elementy tanecznych gatunków. Dobrą opinię, którą wyrobił sobie realizacjami dla Traum, Karate Klub czy Stil Vor Talent, potwierdza obecnie jego debiutancki album, opublikowany przez Darkroom Dubs.

Już pierwsze dźwięki z płyty dobrze wróżą całości – bo podszyty połamanym pulsem  „Breathing In” w pomysłowy sposób łączy melodyjne dęciaki z chmurnymi akordami klawiszy. Podobnie wypada „I Got Love” – i choć to energetyczny house, to również został podrasowany na breakbeatową modłę, i to zarówno rwanym metrum, jak i zdubowanym basem. Z utworami tymi dobrze koresponduje umieszczony w drugiej części zestawu ognisty tribal – „Ink In”. Plemienne perkusjonalia są tu na pierwszym planie – ale rosyjski producent nie zapomina o melodii, wprowadzając ją wokalnymi samplami.

„Doves On My Window” wnosi na płytę wysmakowany minimal o house’owym tonie. I tutaj jednak Freska nie zaniedbuje pozostałych elementów aranżacji, zestawiając ze sobą przeciągłe tony gitary z refrenem splecionym z ludzkich głosów. Jeszcze ciekawszą konstrukcję ma „Honey From Within” – bo pozostając na terytorium eleganckiego minimalu, moskiewski twórca sięga tu z jednej strony po trance’owe akordy klawiszy, a  z drugiej – po nastrojową partię trąbki. „Some Turns Inside” wpisuje z kolei oldskulowe brzmienia rodem z rave’ej tradycji sprzed dwóch dekad w nowocześnie skonstruowany podkład rytmiczny.


Cztery nagrania z tego zestawu wyróżniają się szczególnie. Choć electro-house to już dość wyświechtana estetyka, Freska potrafi tchnąć w nią życie, czego dowodem melodyjny killer „Slow Cold Slow”. Rosyjski producent sprawdza się również w cięższych brzmieniach – a dowodem na to epickie techno wypełnione psychodelicznymi efektami i dramatycznymi smyczkami w „North From South”. Największym przebojem na płycie jest jednak przyjemnie bujający dub-house „Stoned Bytes” z pomysłowo wpisanym weń cytatem z „Exodusu” Boba Marleya. A na koniec Freska serwuje radosne disco – wyśpiewany nostalgicznym głosem „The Kathedral”.

Choć rosyjski producent nie odmieni swą płytą oblicza muzyki klubowej, trzeba mu przyznać, że ma on lekką rękę do tworzenia tanecznych wymiataczy dalekich od nudnej oczywistości. Może to dlatego, że zanim przeprowadził się do Moskwy, wychował się w dalekim Murmańsku, będąc odizolowanym od komercyjnych wpływów klubowej sceny?

Darkroom Dubs 2013

www.facebook.com/darkroomdubs

www.facebook.com/pages/Freska

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.