Various Artists – Air Texture Vol. VII
Paweł Gzyl:

Rrose i Silent Servant serwują ambient? Niemożliwe!

Siavash Amini & Saåad – All Lanes Of Lilac Evening
Jarek Szczęsny:

Bez szwów.

Villaelvin – Headroof
Jarek Szczęsny:

Tylko bardziej.

Juno – Young Star
Jarek Szczęsny:

Infiltracja jazzu.

Lonker See – Hamza
Jarek Szczęsny:

Zawsze krok przed nami.

Men With Secrets – Psycho Romance And Other Spooky Ballads
Paweł Gzyl:

Erudycyjne ćwiczenie z ejtisowego electro.

Riverrun – The Same Silent Hill
Przemysław Solski:

Muzyka z krajobrazu.

Yogtze – Yogtze
Jarek Szczęsny:

Będzie filmowo.

Wacław Zimpel – Massive Oscillations
Jarek Szczęsny:

Letarg duchowy.

Hula – Shadowland
Paweł Gzyl:

Jak ambient przenikał industrial.

Nicolas Godin – Concrete and Glass
Mateusz Piżyński:

Elektroniczny aksamit, który już dobrze znamy.

Ghost In The Machine – Breaking The Seal
Paweł Gzyl:

Czego można się spodziewać po płycie, na której jeden z utworów nosi tytuł „Napalm Breath”?

Jachna/Ziołek/Buhl – Animated Music
Jarek Szczęsny:

Poszerzanie improwizacyjnej wrażliwości.

Recondite – Dwell
Ania Pietrzak:

Chłodna obserwacja rzeczywistości.



Freska – Wrong Songs

Rosyjski producent ma lekką rękę do tworzenia tanecznych nagrań, dalekich od nudnej oczywistości.

W tym roku swoje dziesięciolecie działalności obchodzi wytwórnia Darkroom Dubs założona w Glasgow przez znany z nagrań dla Somy brytyjski duet Silicone Soul. Jednym z ciekawszych producentów, który pojawił się w tym czasie w jej katalogu jest młody Rosjanin – Jewgienij Bukrejew. Działając pod wdzięcznym pseudonimem Freska, dał się on poznać z pomysłowych nagrań, łączących różne elementy tanecznych gatunków. Dobrą opinię, którą wyrobił sobie realizacjami dla Traum, Karate Klub czy Stil Vor Talent, potwierdza obecnie jego debiutancki album, opublikowany przez Darkroom Dubs.

Już pierwsze dźwięki z płyty dobrze wróżą całości – bo podszyty połamanym pulsem  „Breathing In” w pomysłowy sposób łączy melodyjne dęciaki z chmurnymi akordami klawiszy. Podobnie wypada „I Got Love” – i choć to energetyczny house, to również został podrasowany na breakbeatową modłę, i to zarówno rwanym metrum, jak i zdubowanym basem. Z utworami tymi dobrze koresponduje umieszczony w drugiej części zestawu ognisty tribal – „Ink In”. Plemienne perkusjonalia są tu na pierwszym planie – ale rosyjski producent nie zapomina o melodii, wprowadzając ją wokalnymi samplami.

„Doves On My Window” wnosi na płytę wysmakowany minimal o house’owym tonie. I tutaj jednak Freska nie zaniedbuje pozostałych elementów aranżacji, zestawiając ze sobą przeciągłe tony gitary z refrenem splecionym z ludzkich głosów. Jeszcze ciekawszą konstrukcję ma „Honey From Within” – bo pozostając na terytorium eleganckiego minimalu, moskiewski twórca sięga tu z jednej strony po trance’owe akordy klawiszy, a  z drugiej – po nastrojową partię trąbki. „Some Turns Inside” wpisuje z kolei oldskulowe brzmienia rodem z rave’ej tradycji sprzed dwóch dekad w nowocześnie skonstruowany podkład rytmiczny.


Cztery nagrania z tego zestawu wyróżniają się szczególnie. Choć electro-house to już dość wyświechtana estetyka, Freska potrafi tchnąć w nią życie, czego dowodem melodyjny killer „Slow Cold Slow”. Rosyjski producent sprawdza się również w cięższych brzmieniach – a dowodem na to epickie techno wypełnione psychodelicznymi efektami i dramatycznymi smyczkami w „North From South”. Największym przebojem na płycie jest jednak przyjemnie bujający dub-house „Stoned Bytes” z pomysłowo wpisanym weń cytatem z „Exodusu” Boba Marleya. A na koniec Freska serwuje radosne disco – wyśpiewany nostalgicznym głosem „The Kathedral”.

Choć rosyjski producent nie odmieni swą płytą oblicza muzyki klubowej, trzeba mu przyznać, że ma on lekką rękę do tworzenia tanecznych wymiataczy dalekich od nudnej oczywistości. Może to dlatego, że zanim przeprowadził się do Moskwy, wychował się w dalekim Murmańsku, będąc odizolowanym od komercyjnych wpływów klubowej sceny?

Darkroom Dubs 2013

www.facebook.com/darkroomdubs

www.facebook.com/pages/Freska

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.