A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.

Levitation Orchestra – Inexpressible Infinity
Jarek Szczęsny:

Podpalacze wzniecają eutymię.

Innercity Ensemble – IV
Jarek Szczęsny:

Luz i bogactwo.

Grischa Lichtenberger – RE:PHGRP
Paweł Gzyl:

Free jazz w „rasterowej” wersji.



BMX

Spokojnie, nie będę pisał o nowym modelu BMX-a. No chyba, że potraktujemy muzykę kwartetu BMX jako uroczą jazdę po nieznanym i niewygodnym terenie, podczas której można poskakać po nie byle jakich wertepach.

Jakiś czas temu na Nowej Muzyce przyglądałem się tegorocznej płycie tria Bly de Blyant, w którego składzie jest m.in. perkusita Øyvind Skarbø. I to właśnie on jest założycielem kwartetu BMX. Skarbø jest także organizatorem festiwalu Øyvind Jazzforum oraz powołał do życia wytwórnię o takiej samej nazwie. Projekt BMX istnieje już blisko ponad osiem lat, ale do tej pory wydał tylko dwa albumy. W 2010 roku muzycy opublikowali swój debiutancki materiał pt. „Bergen Open”. Jak się okazało, na tegorocznym krążku „Rozel Point” artyści kontynuują podróż w kierunku swobodnej improwizacji, choć ich twórczość ciężko jest podpiąć do konkretnych nurtów w jazzie.

Na „Rozel Point” jeden z utworów „Jesus Maria” został stworzony w oparciu o fragmenty ballady Carli Bley, zaś w nagraniu „Joey’s Spring” odnajdziemy luźno potraktowany temat zaczerpnięty z kompozycji „Vingt Regards Sur L’enfant Jesus: XII” Oliviera Messiaena. Niekiedy styl gry gitarzysty Thomasa T.Dahla kojarzy mi się z tym, co zaprezentował na ubiegłorocznym longplayu Marek Kądziela wraz z członkami Hunger Pangs (For Tune).

BMX_1Należy dodać, że oprócz Øyvinda Skarbø w BMX mamy także światowej sławy jazzmanów, takich jak Per Jørgensen (trąbka, wokal, darbouka), Njål Ølnes (saksofon tenorowy) i Thomas Dahl (gitara). Jørgensen od jakiegoś czasu występuje u boku Esperanzy Spalding, a niegdyś wydał kilka albumów wraz triem Jøkleba, które ostatnio wznowiło swoją działalność. Z kolei Njål Ølnes przez wiele lat był wykładowcą w elitarnej szkole Sund folkehøgskule, położonej nieopodal Trondheim. Thomas T.Dahl to niezwykle uzdolniony instrumentalista, który współpracuje z takimi przedsięwzięciami jak Krøyt, Ephemera, Odd Børretzen, Dingobats, Skomsork i Lill Lindfors. Obecnie wykłada na Akademii Muzycznej w Bergen.

Album „Rozel Point” ukazał się 12 marca nakładem wytwórni Øyvind Jazzforum. Opakowanie płyty CD jest imitacją dyskietki w rozmiarze 5¼ cala.

 

Strona Øyvinda Skarbø »Strona Bandcam zespołu BMX »

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.