Po krótkiej przerwie, wywołanej niedawno zakończonymi festiwalami w Berlinie i Londynie, oficyna Denovali wraca na właściwe tory i wypuszcza nowe wydawnictwa.
Petrels – „The Silver Chimney Club/Wat Tyler” (premiera: 18.04.2014)
Oliver Barrett nie próżnuje i zaserwował już drugie wydawnictwo w tym roku. Kilka miesięcy temu ukazał się jego krążek pt. „Mima”, na którym motywem przewodnim była retro-futurystyczna tematyka, z nawiązaniem do mitologii. Barrett jest kompozytorem budującym opowieści muzyczne w oparciu o wydarzenia, historie, miejsca. Nie inaczej jest na nowym albumie „The Silver Chimney Club/Wat Tyler”, choć materiał powstał już dawno temu i funkcjonował jedynie w wersji cyfrowej. Teraz płyta jest dostępna na CD i LP. Longplay wypełniły dwie dłuższe kompozycje.
Nagranie „The Silver Chimney Club” powstało z okazji śmierci dziadka, Ernesta Barretta, który zmarł pod koniec ubiegłego roku. W życiu zawodowym Ernest Barrett był inżynierem, a sam tytuł utworu jest nazwą założonego przez niego klubu. Artysta postanowił niejako złożyć hołd dla swojego dziadka i połączyć dwie jego miłości, czyli przemysł i muzykę. Co z tego wyszło? Brytyjczyk zgodnie z założeniem przygotował utwór, w którym metalurgiczne drony i skrząca się elektronika, dobrze imitują nastrój mrocznej fabryki czy pracę jakieś maszyny. W pewnym momencie rozdygotane tryby tej maszynerii milkną – przy akompaniamencie delikatnych dźwięków wiolonczeli i przechodzą w elektroniczny dryf.
Nie da się ukryć, że Oliver Barrett lubi historię swojego kraju, czego wyrazem jest utwór „Wat Tyler” opowiadający o tragicznych losach postaci żyjącej w XIV wieku. Wat Tyler był przywódcą rewolty ludowej dążącej do ustanowienia jednoklasowego społeczeństwa. Powstanie wybuchło w maju 1381 roku i objęło głównie tereny południowo-wschodniej i wschodniej części Anglii. Niestety, ale zryw zakończył się niepowodzeniem, a sam Tyler został zamordowany przez ówczesnego burmistrza Londynu – Williama Walwortha. Olvier Barett w swoim nagraniu stara się odtworzyć obraz walczących powstańców z elitą rządzących, a więc słyszymy trzaski, szumy oraz nienachalne wybuchy. Autor zgrabnie uchwycił przestrzeń, na której dochodziło do potyczek, dzięki pulsującej elektronice i nagraniom terenowym.
Strona Bandcamp Petrels »
Profil na Facebooku »
Moon Zero – „Tombs” + „Loss” (premiera: 25.04.2014)
W barwach Denovali Records pojawiła się nowa postać. Za nazwą Moon Zero ukrywa się brytyjski artysta Tim Garratt. Podwójne wydawnictwo „Tombs” + „Loss” (tylko w formie CD) to zestaw dwóch intrygujących EP-ek. Materiał z „Tombs” pierwotnie ukazał się na kasecie i został skomponowany oraz zarejestrowany w jednym z londyńskich kościołów. Na „Tombs” mamy cztery znakomite nagrania, przepełnione duszną i niepokojącą atmosferą, gdzie przetaczający się dron jest swojego rodzaju autentycznym ucieleśnieniem przestrzeni kościoła i uchwyconego tam dźwięku. Nie zbrakło też dobrze wkomponowanych elementów field recordingu. Do podstawowej części artysta dołączył jeszcze cztery remiksy autorstwa Suan Hammer, Zvuku, The Cyclist i Bruised Skies. EP-ka „Tombs” została wydana też oddzielnie na winylu.
Z kolei na EP-ce „Loss” Tim Garratt skupił się bardziej na istocie samego dźwięku (jego barwie, strukturze i zachowaniu w danym miejscu), odszedł nieco od wyraźnej melodii czy konstruowania harmonii. Tym razem nagrania również powstały w kościele. Twórczość Garratta w swojej wymowie jest intensywna, gęsta, niekiedy brutalna i nasycona apokaliptycznymi obrazami. Niemniej to jedna z najciekawszych pozycji ostatnich tygodni. EP-ka „Loss” jest dostępna także w formie płyty winylowej.
Profil na Facebooku »Never Sol – „Under Quiet” (premiera: 30.05.2014)
Sára Vondrášková (aka Never Sol) to czeska wokalistka, instrumentalistka i kompozytorka mieszkająca w Pradze. Ważny moment w jej karierze nastąpił w 2011 roku, kiedy otrzymała możliwość prezentowania swoich nagrań w jednym z najbardziej tętniących życiem miejsc w Pradze, czyli Café V Lese. Wkrótce po jej pierwszych koncertach w Café V Lese, skontaktował się z nią producent Jan P. Muchow i rozpoczęli komponowanie materiału, który znalazł się na debiutanckim albumie „Under Quiet”.
Przeszłość muzyczna czeskiej artystki jest pełna inklinacji skierowanych w stronę muzyki klasycznej. Na „Under Quiet” postanowiła zaprezentować się z zupełnie innej strony. Choć z łatwością można wskazać w twórczości Never Sol elementy zapożyczone z muzyki klasycznej, gdyż kompozycje Vondráškovy są poukładane, mają określoną formę i są profesjonalnie zaaranżowane. Obok warstwy elektronicznej, syntezatorów i wybornego głosu Czeszki, znalazło się też miejsce na brzmienia wielu instrumentów smyczkowych i nie tylko. W muzyce Sáry Vondráškovy odnajdziemy liczne nawiązania do takich artystek jak Cat Power, Fiona Apple, Jessie Ware czy Bat For Lashes.
Oficjalna strona artystki »
Profil na Facebooku »
John Lemke – „Walizka” (premiera: 23.05.2014)
John Lemke to artysta pochodzący z Berlina. Po świetnym ubiegłorocznym debiucie Niemca – „People Do”, wytwórnia Denovali Records zdecydowała się przypomnieć jego EP-kę „Walizka”. Przedtem materiał był jedynie dostępny w wersji cyfrowej. Na EP-ce znajdziemy trzy nagrania („Walizka”, „Kompass”, „Drift”) oraz cztery nie byle jakie remiksy w wykonaniu Piano Interrupted, SaffronKeira, Petrels i Everyday Dust.
Sam tytuł krążka to oczywiście wynik współpracy Johna Lemke z Łukaszem Biernackim (klarnecista, twórca okładki). Lemke za pośrednictwem swoich kompozycji chciał oddać absorbujący nastrój Berlina i Glasgow. Tytułowe nagranie, jak i „Drift”, to zdecydowany ukłon w stronę tanecznego oblicza stolicy Niemiec, zaś „Kompass” to już dubowe klimaty rodem z Wysp.
Oficjalna strona artysty »
Profil na Facebooku »
Strona Denovali Records »
Profil na Facebooku »
Dzięki! Staram się trzymać :-).
Łukasz Komła jak zwykle ręka na pulsie. Denovali ok!