SCSI-9 – Squares & Circles
Paweł Gzyl:

Pierwszy nowy album projektu od siedmiu lat.

Sarathy Korwar – More Arriving
Jarek Szczęsny:

Muzyka migracji.

Sandro Perri – Soft Landing
Jarek Szczęsny:

Chłód melodii.

Rhys Fulber – Ostalgia
Paweł Gzyl:

„I’m living in the 80s”

IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…



Dronelock & Ontal – The Topics

Potężna muzyka podporządkowana kontrkulturowej idei walki z wszelką kontrolą.

Zaskakująca to kooperacja. Z jednej strony mamy angielski duet Dronelock z Bradford. Tworzą go dwaj weterani klubowej elektroniki – Alexander Church i Martin Cartledge. Co ciekawe – obaj panowie wcześniej specjalizowali się w lżejszych rytmach, tworząc głównie progressive house. Z drugiej strony mamy inny duet – pochodzący z Serbii. Pod szyldem Ontal ukrywają się Boris Noiz i Darko Dekode, którzy należą do najmłodszego pokolenia twórców techno. Co połączyło artystów reprezentujących tak dwa różne światy?

Ponieważ Alexander ma serbskie korzenie – często odwiedzał ziemię swych przodków. Nic więc dziwnego, że przy okazji nadstawiał ucha co dzieje się w klubach Suboticy. I właśnie tak trafił na duet Ontal – a że akurat razem z Martinem zainteresowali się akurat bardziej eksperymentalnymi odmianami elektroniki, postanowili zaprosić Borisa i Darko do współpracy. Owocem tych działań okazał się najpierw czteroutworowy zestaw „4 Razors”, a teraz album „The Topics”. Ten ostatni krążek publikuje już wspólna wytwórnia obu duetów – Shadow Story.

Jedenaście nagrań składających się na płytę jest ze sobą ściśle połączonych. Zaczyna się od wyciszonego wstępu, który tworzą delikatne dźwięki piano zatopione w winylowych trzaskach („Basic Methodology”). Potem uderza metaliczne techno o spogłosowanym brzmieniu, łącząc furkoczący bas z kłującymi loopami („Deductive Reasoning”). Kolejny zwrot – i otrzymujemy chłodne IDM wpisane w rytmiczny kontekst rodem z electro – przypominające co bardziej taneczne produkcje Atom Hearta („Discovery The Senses”).

Echa dokonań artystów ze Stroboscopic Artefacts ożywają w „Investigation Of Similarities” – eksplodując dziką nawałnicą masywnych breaków podszytych przeciągłymi zawodzeniami o fabrycznym rodowodzie. Dla kontrastu „May Or May Not Belong” zaskakuje stłumioną energią – rozpisaną na dronowe warkoty zalewane kolejnymi falami ambientowej elektroniki. „Better Or Worse” przeraża są beznamiętnością, składając się z syntetycznie spreparowanych dźwięków przypominających odgłosy z sali operacyjnej – puls ludzkiego serca, szum oddechu i pracę szpitalnej aparatury.

A potem kolejna kawalkada w stylu hard techno – osadzone na ciężkich bitach i wypełnione horrorową elektroniką „Sources Of Argument”. Tętniący zredukowanym bitem electro „Essential Atribute” przywołuje klimat laboratoryjnych nagrań z Raster-Noton – choćby w wykonaniu Alva Noto. „Attack And Defened” zgodnie ze swym tytułem to znów mocarne hard techno o galopującym metrum, sugestywnie podrasowane EBM-owymi klawiszami. Dalekie wpływy dubstepu słychać w zwalistym „Provision Of Proposition” – ale bliżej tej kompozycji do obecnych mutacji gatunku niż jego surowej klasyki.

Finał albumu znów jest rozpięty między radykalne kontrasty. Oto najpierw dostajemy „Human Analysis” – izolacjonistyczny ambient spleciony z lodowatych smug onirycznego dźwięku, oplecionych chrzęszczącymi i cmokającymi efektami. Z kolei ostatni w zestawie „Ultimate Question” ponownie przywołuje przemysłowego techno w swej najbrutalniejszej postaci – atakując twardymi bitami, falującymi blachami i grzechoczącymi loopami.

„The Topics” podporządkowany jest sprawnie poprowadzonej narracji, odpowiadającej myślowemu konceptowi albumu, zakorzenionemu w tradycyjnej dla subkultury industrialnej idei walki z wszelką kontrolą, narzucaną człowiekowi przez różne systemy i instytucje. Muzyka z płyty poraża swą potężną mocą, ale też intryguje sugestywnym klimatem i ciekawymi kontrastami. Jej apokaliptyczny nastrój nie daje wiele nadziei – ale być może powinniśmy ją odnaleźć w sobie. Wszak jak mówi tytuł jednego z solowych wydawnictw Alexandra Churcha z 2006 roku: „The Truth Will Set You Free”.

Shadow Story 2015

www.shadowstory.co.uk

www.facebook.com/pages/Shadow-Story/1413181452290866

www.facebook.com/Dronelockuk

www.facebook.com/pages/Ontal/187386864684924

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.