The Primitive Painter – The Primitive Painter
Paweł Gzyl:

Dźwiękowy klejnot z dawnej epoki.

DIVVAS – Challenger Deep
Łukasz Komła:

W głębinach myśli.

The Exaltics & Heinrich Mueller – Dimensional Shifting
Paweł Gzyl:

Mistrzowska wersja detroitowego electro.

Julius Aglinskas – Daydreamer
Łukasz Komła:

W ambientowym zastygnięciu.

Soft Boi – So Nice
Paweł Gzyl:

O miłości w rytmie downtempo.

Ehh hahah – House ze skrzypcami w tle
Jarek Szczęsny:

Pod znakiem internetu.

Alva Noto – Xerrox Vol. 4
Mateusz Piżyński:

Czwarta odsłona cyklu Xerrox, na którą przyszło nam czekać pięć lat.

Various Artists – Kern Vol. 5 Mixed By Helena Hauff
Paweł Gzyl:

„For those who know”

Amnesia Scanner – Tearless
Paweł Gzyl:

Finowie serwują miłosne ballady.

Michael Lightborne – Ring Road Ring
Łukasz Komła:

Dźwiękowy świat obwodnicy w Coventry.

Christine Ott – Chimères (pour ondes Martenot)
Jarek Szczęsny:

Geometria dźwięków.

Deadbeat And Paul St. Hilaire – 4 Quarters Of Love And Modern Lash
Paweł Gzyl:

Scott i Paul medytują.

Vysoké Čelo – Űrkutatás
Jarek Szczęsny:

Grzechem byłoby nie skorzystać.

Ellen Allien – AurAA
Paweł Gzyl:

Hołd dla czasów, kiedy techno i trance były jednym.



Mike Majkowski vs Sharawaji

Dwie kolejne pozycje z kręgu muzyki improwizowanej, jakie ukazały się w ostatnim czasie. 

AS-March-LAYOUT

Mike Majkowski – „Neighbouring Objects” (21.04.2015 | Astral Spirits)

W tym roku już pisałem o innym kasetowym wydawnictwie z amerykańskiej oficyny Astral Spirits, czyli albumie Nicka Henniesa (tutaj). Teraz czas na taśmę Mike’a Majkowskiego – australijskiego kontrabasisty z polskimi korzeniami, doskonale wszystkim znanego z wielu wyjątkowych kolaboracji (współpracował z Mikołajem Trzaską, Jimem Denleyem, Chrisem Abrahamsem, Jamesem Waplesem i nie tylko). Majkowski wydał do tej pory kilka solowych albumów (m.in. „Why is there something instead of nothing?” – recenzja, Bocian Records 2013). Z kolei „Neighbouring Objects” to jego czwarta pozycja w dyskografii, a pierwsza gdzie oprócz kontrabasu słyszymy też inne instrumenty (perkusja, fortepian, akordeon, gitara basowa) i field recording. Kasetę wypełniły dwa dłuższe nagrania: strona A „Chandelier/Gondola/Echoing Stars” to niepokojący i narastający dron utkany z dysonansów, dynamicznych dźwięków kontrabasu, które z czasem zamieniają się w mniej złożone struktury, zaś na stronie B również mamy kompozycję – „Carnival Of Decay” – ze sporą dawką napięcia (mógłby to być doskonały fragment do jakiegoś soundtracku – przyszły mi na myśl nowofalowe filmy Jean-Pierre’a Melville’a czy też klimat obrazów z gatunku SF). Mike Majkowski po raz kolejny pokazał, że nie ma zamiaru ograniczać się do jednej formy, a samo brzmienie kontrabasu przenosi w jeszcze inny obszar muzycznych poszukiwań.

Strona Astral Spirits »Profil na Facebooku »

clang026_front

Sharawaji – „Sharawaji” (05.05.2015 | Clang)

Projekt Sharawaji tworzą dwaj czołowi przedstawiciele nowojorskiej sceny eksperymentalnej i improwizowanej: Satoshi Takeishi (perkusja) i Hans Tammen (gitara, preparowane brzmienie perkusji). Ci muzycy na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat spotkali się w różnych składach. Tammen jest znany m.in. z produkcji własnych instrumentów (np. gitara endangered), a jego kompozycje charakteryzują się niezliczoną ilością kontrastów, które często są budowane w oparciu o niecodzienne rozwiązania (np. lutowanie i łączenie w trakcie występów różnych podzespołów). Płytę „Sharawaji” zarejestrowano w 2012 roku w Nowym Yorku, na której znajdziemy nietuzinkowe improwizacje okraszone polirytmicznymi strukturami. W bardzo ciekawy sposób prezentuje się też zestawienie interaktywnego oprogramowania Tammena z ciepłym i aksamitnym brzmieniem perkusji Takeishiego. Niekiedy ledwo słyszalne szumy wręcz o ambientowym zabarwieniu, przechodzą w coraz bardziej dynamiczne formy, po czym następuje swoista erupcja dźwięków, a w tle mamy wyśmienite solowe partie duetu Sharawaji.

Strona Clang »Profil na Facebooku »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.