Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



Mike Majkowski vs Sharawaji

Dwie kolejne pozycje z kręgu muzyki improwizowanej, jakie ukazały się w ostatnim czasie. 

AS-March-LAYOUT

Mike Majkowski – „Neighbouring Objects” (21.04.2015 | Astral Spirits)

W tym roku już pisałem o innym kasetowym wydawnictwie z amerykańskiej oficyny Astral Spirits, czyli albumie Nicka Henniesa (tutaj). Teraz czas na taśmę Mike’a Majkowskiego – australijskiego kontrabasisty z polskimi korzeniami, doskonale wszystkim znanego z wielu wyjątkowych kolaboracji (współpracował z Mikołajem Trzaską, Jimem Denleyem, Chrisem Abrahamsem, Jamesem Waplesem i nie tylko). Majkowski wydał do tej pory kilka solowych albumów (m.in. „Why is there something instead of nothing?” – recenzja, Bocian Records 2013). Z kolei „Neighbouring Objects” to jego czwarta pozycja w dyskografii, a pierwsza gdzie oprócz kontrabasu słyszymy też inne instrumenty (perkusja, fortepian, akordeon, gitara basowa) i field recording. Kasetę wypełniły dwa dłuższe nagrania: strona A „Chandelier/Gondola/Echoing Stars” to niepokojący i narastający dron utkany z dysonansów, dynamicznych dźwięków kontrabasu, które z czasem zamieniają się w mniej złożone struktury, zaś na stronie B również mamy kompozycję – „Carnival Of Decay” – ze sporą dawką napięcia (mógłby to być doskonały fragment do jakiegoś soundtracku – przyszły mi na myśl nowofalowe filmy Jean-Pierre’a Melville’a czy też klimat obrazów z gatunku SF). Mike Majkowski po raz kolejny pokazał, że nie ma zamiaru ograniczać się do jednej formy, a samo brzmienie kontrabasu przenosi w jeszcze inny obszar muzycznych poszukiwań.

Strona Astral Spirits »Profil na Facebooku »

clang026_front

Sharawaji – „Sharawaji” (05.05.2015 | Clang)

Projekt Sharawaji tworzą dwaj czołowi przedstawiciele nowojorskiej sceny eksperymentalnej i improwizowanej: Satoshi Takeishi (perkusja) i Hans Tammen (gitara, preparowane brzmienie perkusji). Ci muzycy na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat spotkali się w różnych składach. Tammen jest znany m.in. z produkcji własnych instrumentów (np. gitara endangered), a jego kompozycje charakteryzują się niezliczoną ilością kontrastów, które często są budowane w oparciu o niecodzienne rozwiązania (np. lutowanie i łączenie w trakcie występów różnych podzespołów). Płytę „Sharawaji” zarejestrowano w 2012 roku w Nowym Yorku, na której znajdziemy nietuzinkowe improwizacje okraszone polirytmicznymi strukturami. W bardzo ciekawy sposób prezentuje się też zestawienie interaktywnego oprogramowania Tammena z ciepłym i aksamitnym brzmieniem perkusji Takeishiego. Niekiedy ledwo słyszalne szumy wręcz o ambientowym zabarwieniu, przechodzą w coraz bardziej dynamiczne formy, po czym następuje swoista erupcja dźwięków, a w tle mamy wyśmienite solowe partie duetu Sharawaji.

Strona Clang »Profil na Facebooku »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.