A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.

Levitation Orchestra – Inexpressible Infinity
Jarek Szczęsny:

Podpalacze wzniecają eutymię.

Innercity Ensemble – IV
Jarek Szczęsny:

Luz i bogactwo.

Grischa Lichtenberger – RE:PHGRP
Paweł Gzyl:

Free jazz w „rasterowej” wersji.



Dni Sztuki Współczesnej w Białymstoku

28 maja startuje jubileuszowa 30. edycja Dni Sztuki Współczesnej. Sprawdźcie program!

Od 1985 roku festiwal gościł tysiące artystów, a ci zapewnili niezapomniane wrażenia tysiącom jego uczestników. Od początku skierowany jest do osób ceniących odważne i nowatorskie projekty artystyczne, do osób gotowych na spotkania z twórcami o wyraźnej wizji, dyskutującymi z otaczającą rzeczywistością przy wykorzystaniu formy, słowa, dźwięków i nieskończonej wyobraźni.

Jubileuszowa edycja DSW wyraźniej akcentuje działania białostoczan i sam temat Białegostoku. Tym razem mocniej sięgamy do korzeni oraz tego, co moglibyśmy określić białostockością. To ważne, że festiwal powstał właśnie tutaj: w konkretnym mieście, w konkretnym regionie, na pograniczu. To podstawa, na której warto budować. Żywa tkanka z bogatą, ale i burzliwą historią. W jaki sposób czerpią z niej m.in. Ludomir Franczak, Michał Stankiewicz czy Grupa Coincidentia, można będzie przekonać się w trakcie festiwalu. Pozytywne przejawy projektowania graficznego w mieście pomoże nam odkryć Hakobo, jeden z najważniejszych plakacistów i projektantów na świecie. Słoweński KUD Ljud oprowadzi nas po Białymstoku według własnego klucza, co na pewno niejednego zaskoczy, otworzy i uwrażliwi. I taki właśnie jest nasz cel.

Z przyjemnością współprodukujemy w tym roku dwie premiery teatralne: Grupy Coincidentia i Grupy Przejściowej. Z radością gościmy też na tegorocznym festiwalu zarówno bohaterów i grupy o statusie legend (Teatr Ósmego Dnia, Akademia Ruchu), jak i twórców młodych, odważnie „dialogujących” z dominującym dyskursem i interpretujących go na własny sposób (Karol Radziszewski, Teatr 21).

Nieodłączną częścią festiwalu są też koncerty, na których chcielibyśmy szczególnie skupić swoją uwagę.

Cosovel

Cosovel

Bezkompromisowa i świeża elektronika z elementami jazzu i folku. Autorski projekt Izoldy Sorenson, znanej ze współpracy z Julią Marcell i Drekotami. Śpiewane przez liderkę projektu teksty stanowią jej autorskie przekłady ze słoweńskiego na języki angielski i polski wierszy Srecko Kosovela – słoweńskiego poety z początku XX wieku, zaliczanego do nurtu modernizmu. Zespół wystąpi na największych festiwalach 2015 roku, w tym na Festiwalu Przestrzeni Miejskiej w Rzeszowie i Orange Warsaw Festiwal.

28 maja, godz. 21.30, Cosovel – Klub FAMA, ul. Legionowa 5 , bilety 15 zł przedsprzedaż/25 zł w dniu koncertu

masala_crop

Masala Soundsystem

Charakterystyczne brzmienie Masali to zderzenie globalnych i lokalnych tradycyjnych melodii, instrumentów oraz technik wokalnych z dynamicznymi pętlami bębnów, głębokim basem i społecznie świadomą, współczesną miejską poezją. Wszystko to serwowane jest z nieodzowną dawką dzikiej, punkowej scenicznej energii i nieraz wspierane pokazami orientalnych tańców czy kontekstowymi wizualizacjami. Grupę tworzą wirtuozi w swoich dziedzinach, wywodzący się z na pozór odległych muzycznych światów – takich jak muzyka korzeni, hip-hop, reggae, dancehall czy nowoczesna muzyka elektroniczna. Ich wspólne działania artystyczne ujęte w odpowiedni sposób okazują się jednak doskonale współgrać i łączyć w fascynującą całość. Nie ma drugiego zespołu, który wprowadzałby tak szalony plan w życie. Od refleksji i melancholii dubowych i reggae’owych numerów przez taneczność orientalnego dancehallu po powalającą energię elektro i drum’n’bassu. Od delikatności orientalnych brzmień po punkowy „pazur”, mądre szaleństwo i bunt przeciw temu co jednoznacznie złe. Od północy po południe, od zachodu po wschód, od przeszłości po przyszłość. Od Tarnobrzegu po Bangladesz!

3CK

Znany ze swych doskonałych umiejętności, czołowy słowacki turntablista (didżej traktujący gramofony jako instrument). Jego skrecze pojawiają się na płytach, wydawanych w kraju i za granicą, a on sam znany jest jako jeden z najaktywniejszych promotorów sztuki turntablizmu na Słowacji.

Áron Szilágyi

Jeden z największych światowych mistrzów drumli, zaangażowany w setki koncertów i warsztatów na wszystkich kontynentach – nie tylko jako solista, ale także członek zespołów Airtist i Navrang. To zarazem czołowy węgierski promotor gatunku world music.

Airtist

Unikalny muzyczny projekt, kreujący atmosferę elektronicznej muzyki tanecznej przy użyciu antycznych instrumentów oraz głosu ludzkiego. Zespół nie używa żadnych dźwięków wytworzonych elektronicznie. Jedynie naturalne wibracje ich instrumentów napędzanych powietrzem (AIRfueled) są tym, co pobudza ludzi do tańca. Taka muzyka mogła być grana w identyczny sposób tysiące lat temu. Didgeridoo, żydowska harfa oraz ludzki beatbox tworzą niezrównany świat dźwięków, typowy dla Airtist!

29 maja, godz. 21.00, Masala Soundsystem (PL), 3CK (SK), Áron Szilágyi (HU), Airtist (HU) – Klub FAMA, ul. Legionowa 5, bilety 20 zł przedsprzedaż/30 zł w dniu koncertu

DJ KENTARO

DJ Kentaro

Na światowej scenie zaistniał w 2002 roku, kiedy jako dwudziestolatek wygrał prestiżowe zawody DMC World Championship. Przeszedł tym samym do historii jako pierwszy azjatycki mistrz świata w tej dziedzinie. Należy do grona nielicznych turntablistów, grających podczas swych koncertów prawdziwą muzykę – bez kakofonii i hałasu, za to z największym wyczuciem i niebywałą precyzją. Jego pierwszy, w całości oryginalny, materiał ukazał się nakładem wytwórni Ninja Tune w kwietniu 2007 roku.

DJ Falcon1

Didżej/turntablista, na koncie ma m.in. pięć tytułów Mistrza Polski IDA. Jego sety to wypadkowa fascynacji turntablismem, klasycznym hip-hopowym brzmieniem oraz szeroko pojętą elektroniką. Jako party DJ nie stroni od niczego, co niesie ze sobą dobry vibe, jako turntablista – współpracuje z czołówką polskiej sceny hip-hopowej. Jest współzałożycielem szkoły DJ-skiej SPINLAB. Dzielił scenę z wykonawcami z wielu muzycznych światów, m.in. Method Man & Redman, Mosca, DJ Shadow, DJ Vadim & Yarah Bravo czy DJ Q-Bert.

DJ VaZee

Didżej / turntablista, Mistrz Świata IDA World 2014 Show Category i Vice Mistrz Świata IDA World 2014 Scratch Category. Uczestniczy w projekcie Steve Nash & Turntable Orchestra, gdzie naturalne dźwięki fortepianu i orkiestry symfonicznej przeplatane są scratchowanymi partiami generowanymi przez gramofony. Jego sety to mix świeżych, nu beatowych produkcji z klasycznym funkiem, rapem i basowymi brzmieniami, a wszystko to przeplatane jest dogrywanymi na żywo partiami perkusyjnymi.

30 maja, godz. 21.30, DJ Falcon1 (PL), DJ VaZee (PL), DJ Kentaro (JP) – Klub FAMA, ul. Legionowa 5, bilety 30 zł przedsprzedaż/40 zł w dniu koncertu

sherwoodpinch

Sherwood & Pinch

Adrian Sherwood od ponad 30 lat obecny jest na brytyjskiej scenie muzycznej. Ten wykraczający poza ramy gatunkowe i eksperymentujący artysta, nazywany jednym z największych muzycznych wizjonerów, wyróżnia się bliskim punk rockowi podejściem do łamania konwencji i odważnych posunięć. W wieku 17 lat założył wytwórnię Carib Gems, a w 1980 roku powołał do życia On-U Sound Records. Wyznaczając nowe standardy dubu, produkował potężną armię artystów reggae, m.in. New Age Steppers, Prince Far I, Singers & Players, Creation Rebel, Dub Syndicate. W połowie lat 80. należał już do grona najbardziej wizjonerskich producentów i remikserów współczesnej muzyki rozrywkowej. Z jego usług korzystali Depeche Mode, Einstürzende Neubauten, Simply Red, Ministry, Sinead O’Connor, Primal Scream i Asian Dub Foundation. Umiejętność mieszania ze smakiem i wyczuciem dźwięków z różnych kultur przyciągnęła uwagę samego Petera Gabriela, który w swej wytwórni Real World wydał dwa solowe albumy Sherwooda.

W 2012 roku artysta zaczął współpracować z młodą gwiazdą brytyjskiego dubstepu – Pinchem. Współpraca nie wzięła się znikąd. W latach 80., Adrian Sherwood jako producent artystów skupionych w On-U Sound, zebrał imponujący kolektyw muzyków (m.in. Dub Syndicate, Tackhead, New Age Steppers). Pinch (czyli Rob Eblis) dorastał w takich właśnie klimatach i wspominał: „Mój starszy brat miał tony albumów z On-U i nagrywał mi je na taśmy. Słuchanie tej muzyki było moim wprowadzeniem w dub – w Newport, gdzie dorastałem, nie było zbyt wiele reggae, więc kiedy później usłyszałem po raz pierwszy jungle, drum’n’bass, trip hop i tym podobne, zobaczyłem w tym sens.”

Podczas Dni Sztuki Współczesnej Sherwood & Pinch wystąpią z premierowym materiałem z ich wspólnego albumu „Late Night Endless” (wyd. ON-U Sound / Tectonic Recordings 2015).

Global Diggers

Grupa świetnie odnajdująca się w takich gatunkach jak global bass, cumbia, baile funk, koduro, moombahton, soca, brega i balkan beats. Tworzą ją: Wujek Ben, Duże Pe, Bartosz Świętek i Jungle Feelings. Ich artystyczna współpraca gwarantuje solidną dawkę ultra-tanecznej, mocno basowej muzyki inspirowanej szeroko pojętą „ludowszczyzną”. Na swoich imprezach Global Diggers „odkopują” nowe, eklektyczo-elektroniczne oblicze tradycyjnej muzyki z Ameryki Południowej, Afryki, Karaibów czy Bałkanów – i za pomocą tych dźwięków zabierają słuchaczy w podróż po plażach całego świata!

5 czerwca, godz. 21.00, Global Diggers (PL), Adrian Sherwood & Pinch (UK) – klub FAMA, ul. Legionowa 5, bilety 20 zł przedsprzedaż/30 zł w dniu koncertu

Manoid

MANOID

Symbioza maszyny i człowieka, rok produkcji 1989, kraj: Polska, waga 70 kg, wzrost 182 cm. Pochodzi z podlaskich lasów. Tworzy oraz wykonuje na żywo muzykę elektroniczną. Manoid zagrał w Polsce i zagranicami ok. 20 koncertów live, ukazując wiele oblicz: od ciężkiego minimal techno, przez trip-hop i ambient do delikatnej muzyki współczesnej.

Red Emprez

To białostocki duet, który od 2004 roku jest obecny na polskiej i zagranicznej scenie muzycznej. Duet gościł na festiwalach: Castle Party, litewskim Kunigunda Lunaria, niemieckim Wave Gotik Treffen i czeskim Electro Prague Festival. Muzyka Red Emprez to melodyjny electro-clash i balladowy new romantic / 80’s synth-wave. Zespół kończy obecnie prace nad trzecim albumem o nazwie „Reborn”.

6 czerwca, godz. 21.00, MANOID (PL), Red Emprez (PL) – Klub FAMA, ul. Legionowa 5, bilety 15 zł przedsprzedaż/20 zł w dniu koncertu

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

1 Komentarz

  1. Genialna inicjatywa, okrągła edycja.. no koniecznie trzeba odwiedzić 🙂