SCSI-9 – Squares & Circles
Paweł Gzyl:

Pierwszy nowy album projektu od siedmiu lat.

Sarathy Korwar – More Arriving
Jarek Szczęsny:

Muzyka migracji.

Sandro Perri – Soft Landing
Jarek Szczęsny:

Chłód melodii.

Rhys Fulber – Ostalgia
Paweł Gzyl:

„I’m living in the 80s”

IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…



Raphael Rogiński – Plays John Coltrane and Langston Hughes. African Mystic Music

Członek tria Shofar i zespołu Cukunft wydał wyjątkowy album, na którym wziął się za kompozycje Johna Coltrane’a.

Raphael Rogiński to kompozytor i gitarzysta, znany z wielu cenionych projektów, takich jak wspomniany już Shofar czy Cukunft, a także z grup Wovoka, Alte Zachen i Debka Rafiah. Jego niebywała technika gry, bogactwo wpływów oraz bardzo szerokie myślenie o improwizacji powodują, że Rogiński jest jednym z najważniejszych polskich gitarzystów. Od wielu lat angażuje się również w odrodzenie kultury i muzyki żydowskiej w naszym kraju. Raphael bardzo często współpracuje z różnymi artystami, wystarczy choćby wspomnieć album sprzed dwóch lat – „Yemen – Music Of The Yemenite Jews” (MultiKulti) kwartetu Zimpel/Robinson/Zerang/Rogiński czy gościnny udział na płycie „Seven Lines” (recenzja, MultiKulti) formacji Hera.

Na krążku „Plays John Coltrane and Langston Hughes. African Mystic Music”, wchodzącym w skład serii „Populista”, Rogiński jest w przeważającej części materiału sam z gitarą, tylko w dwóch fragmentach („Walkers with the down”, „The Negro Speaks of Rivers”) towarzyszy mu głos Natalii Przybysz. Rogiński odczytuje na swój sposób wybrane utwory Coltrane’a (głównie z płyt „Giant Steps” i „Blue Train”) oraz w dwóch autorskich kompozycjach nawiązuje do wierszy amerykańskiego poety, powieściopisarz Langstona Hughesa. Już sam pomysł przełożenia Coltrane’a na gitarę solo wydaje się być nie lada wyzwaniem, a co dopiero go zrealizować… Kiedyś już coś podobnego Rogiński zrobił z Bachem na albumie „Bach Bleach” (2009, MultiKulti).

W niektórych kompozycjach gitara Raphaela brzmi niczym malijska kora Toumani Diabaté’ego, Ali Farka Touré’a i Ballaké Sissoko. Warto w tym miejscu przypomnieć o znakomitym wydawnictwie z 2012 roku – „One Night on Earth: Music from the Strings of Mali” (recenzja) południowoafrykańskiego gitarzysty Dereka Grippera, który jako pierwszy przedstawił na gitarze akustycznej muzykę malijską graną na dwudziesto jedno strunowej afrykańskiej korze. Zestawienie longplaya Rogińskiego z tym, co pokazał Gripper wydaje się być idealnym połączeniem.

Raphaelowi Rogińskiemu udało się w świetny i nietuzinkowy sposób przedstawić twórczość mistrza free jazzu. Wprowadzając ją na szerokie, pustynne oraz przestrzenne tereny Afryki.

czerwiec 2015 | Bôłt Records

 

Strona Facebook Raphaela Rogińskiego »Strona Bôłt Records »Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.