Wpisz i kliknij enter

Podsumowanie roku 2015 – Łukasz Komła (Polska)

Oto moja lista polskich płyt roku 2015!

Alameda-5

Alameda 5 – „Duch Tornada” (Instant Classic)

„Dwupłytowy zestaw „Duch Tornada” można nazwać niejako „dokumentem muzycznym” (nie mockumentem), gdyż muzycy Alamedy 5 w doskonały sposób uwiecznili aktualny stan polskiej sceny eksperymentalnej, a ich działania powinny zainspirować innych rodzimych twórców do odkrywania, kontestowania i wykrzywiania trendów napompowanych nudą i banałem.”

Pełna recenzja tutaj

INSTYNKT_JACEK_SIENKIEWICZ_A-580x577

Jacek Sienkiewicz – „Instynkt” (Bocian/Recognition Records)

„Każde kolejne przesłuchanie EP-ki „Intynkt” sprawia, że można ten album odczytywać na wiele sposobów, tak jak „Sto tysięcy miliardów wierszy” Raymonda Queneau.”

Pełna recenzja tutaj

Wilhelm-Bras-580x580

Wilhelm Bras – „Visionaries & Vagabonds” (Mik.Musik)

„Na „Visionaries & Vagabonds” motoryka awangardowego techno, bo w taką stronę zmierza twórczość Brasa, doskonale łączy się także z sonorystyką, noise’em, bass music, house’em i polirytmicznymi strukturami.”

Pełna recenzja tutaj

Rudnik-okładka-580x326

Eugeniusz Rudnik – „Miniatury” (Requiem Records/Narodowe Centrum Kultury)

„Miniatury” to bardzo ważne wydawnictwo tego roku, nie tylko pod względem uchylenia rąbka ogromnych złóż Rudnikowej fonopoetyki i dźwiękopisarstwa, lecz także pokazujące niezwykłe spektrum działań polskiego kompozytora.”

Pełna recenzja tutaj

Slalom-580x580

Slalom – „Wunderkamera” (Lado ABC)

„Mam nadzieję, że uzbroicie się w odpowiedni osprzęt (wolny czas, skupienie) i puścicie się w wir muzycznego Slalomu wraz z płytą „Wunderkamera”. Byłaby to wielka strata, gdybyście ominęli jeden z najciekawszych polskich albumów tego roku.”

Pełna recenzja tutaj

JAAA-580x580

JAAA! – „Remik” (Sadki Rec)

„To nie jest ślizganie się po powierzchni banału, ale ekspedycja w głąb współczesnej muzyki elektronicznej!”

Pełna recenzja tutaj

Anna-Zaradny-580x586

Anna Zaradny feat Fennesz – „RE:EM” (Musica Genera /Bocian Records)

„Zawsze podkreślam, że siłą kreatywnego remiksu jest rozbicie nagrania w „drobny pył” i ułożenia z niego czegoś nowego, świeżego. Autorzy większości remiksów jakie spotykamy, w absurdalny sposób okaleczają nasze uszy – przynajmniej moje – swym aranżacyjnym podobieństwem do oryginału. EP-ka „RE:EM” jest tego zaprzeczeniem!”

Pełna recenzja tutaj

PETER_J_BIRCH_THE_SHORE_UP_IN_THE_SKY

Peter J. Birch – „The Shore Up In The Sky” (Gusstaff Records / Borówka Music)

„Całość zamyka rozbudowana (ponad 20-minutowa!) kompozycja, gdzie po zaplanowanym przerywniku w postaci ciszy, muzycy powracają do wspólnego jamowania. A robią to jak prawdziwi rockowi wyjadacze z USA, aż czuć w tym fragmencie unoszące się tumany psychodeliczno-bluesowego kurzu, którego gęstość i nasycenie sprawiają, iż członkowie zespołu Petera J. Bircha mogliby stanąć na jednej scenie tuż obok ekipy Crazy Horse.”

Pełna recenzja tutaj

Matowy

Matowy – „Rzeka zatrzymała burzę” (ETALABEL)

„To, co przygotował artysta na krążku „rzeka zatrzymała burzę”, oczywiście znakomicie wpisuje się w zakres eksplorowanych przestrzeni przez ETALABEL. Dwie długie kompozycje, jakie wypełniły ten minialbum, to ambientowe strugi delikatnych barw, nakreślone za pomocą przetworzonych dźwięków gitary, syntezatora, samplera i field recordingu.”

Pełna recenzja tutaj

kIRkIII

kIRk – „III” (Asfalt Records)

„(…) kiRk jest klasą samą dla siebie, bo tworzy muzykę odrębną od wszystkiego co się na świecie dzieje – to jest zupełnie inna bajka” – pisze Bartek Woynicz. (pełna recenzja tutaj)

Moja recenzja tutaj

Mirt

Mirt – „Vanishing Land” (BDTA)

„Mirt, jak mało który polski twórca, potrafi w kreatywny i odważny sposób wykorzystać różnorodne nagrania terenowe (liczę, że w przyszłości będzie też więcej publikował materiału z samym field recordingiem). Nie robi z nich zapychacza, a także świadomie łączy je z elektroniką.”

Pełna recenzja tutaj

Flora-Quartet-580x580

Flora Quartet – „Muzikka Organikka” (Gusstaff Records)

„Na pierwszy rzut ucha ciężko jest jednoznacznie sklasyfikować nagrania Flora Quartet, gdyż artyści sprytnie przemykają wśród różnych konwencji (field recording, kameralistyka, elektronika, elementy ambientu). Obcowanie z ich muzyką kojarzy mi się z pobytem w środku lasu i wsłuchiwaniem się w jego odgłosy, ale w towarzystwie instrumentalistów.”

Pełna recenzja tutaj

Tape

Tape Alienz – „Tape Alienz” (wyd. własne)

„Chcecie owinąć się taśmami magnetofonowymi i tańczyć w rytm plemiennego techno? Jeśli tak, to wystarczy włączyć nagrania Tape Alienz!”

Pełna recenzja tutaj

John_Lake_Strange_Gods_front_cover_net-580x580

John Lake – „Strange Gods” (Mik.Musik)

„Nowe nagrania Johna Lake’a są jak żyrandol w dżungli – dają sporo uroczego blasku, a przy tym nie tracą na autentyczności bez względu na miejsce, czas i porę.”

Pełna recenzja tutaj

Fischerle-580x580

Fischerle – Playmate” (BDTA)

„Czy da się połączyć dziewczyny z „Playboya” i mroczne dub-techno? Fischerle to zrobił!”

Pełna recenzja tutaj

raphael-580x580

Raphael Rogiński – „Plays John Coltrane and Langston Hughes. African Mystic Music” (Bôłt Records)

„Raphaelowi Rogińskiemu udało się w świetny i nietuzinkowy sposób przedstawić twórczość mistrza free jazzu. Wprowadzając ją na szerokie, pustynne oraz przestrzenne tereny Afryki.”

Pełna recenzja tutaj

wykrojnik_2LP

Shofar – „Gold of Małkinia” (Kilogram Records)

„Dzięki takim projektom jak Shofar muzyka żydowska ma szansę przetrwać i przeniknąć do szerszej świadomości.”

Pełna recenzja tutaj

Alchimia-580x580

Alchimia – Aurora” (Instant Classic)

„Amerykańsko-polska grupa Alchimia pokazała, że nie musi urządzać instrumentalnych gonitw czy zapasów, choć oczywiście potrafią rozwijać dynamiczne formy, aby oczarować słuchacza.”

Pełna recenzja tutaj

Rimbaud-580x580

Rimbaud – Rimbaud” (Gusstaff Records)

„Wizjonerska, buntownicza i przełamująca ówczesne konwenanse twórczość Arthura Rimbauda stała się punktem wyjścia dla polskich artystów do przygotowania dawki muzyki, która obezwładnia wszystkie zmysły, a jednocześnie sprawia, że przez te czterdzieści minut nasze emocje są zapędzone do jakiegoś ogromnego kotła, gdzie szaleńczy wir muzyki tria nieustannie je miesza.”

Pełna recenzja tutaj

Kapital-–-Chaos-To-Chaos-580x580

Kapital – „Chaos To Chaos” (Instant Classic)

„Chaos To Chaos” to w jakimś sensie materiał bardziej spokojny, poukładany, oparty na wyraźnych tematach, a z drugiej strony to wciąż wycieczka bez trzymanki przypominająca lot w kosmos malutką kapsułą o dużej sile przebicia.”

Pełna recenzja tutaj

Rss-Boys

RSS BOYS – „HDDN” (Mik.Musik)

„Całościowo „HDDN” nie porywa i rozrywa, tak jak robią to poszczególne fragmenty czy całe segmenty tego wydawnictwa. Parafrazując słowa oficyny Mik.Musik: może jestem tylko trochę w błędzie?”

Pełna recenzja tutaj

Stara-Rzeka-580x580

Stara Rzeka – „Zamknęły się oczy ziemi” (Instant Classic)

„Może i „Zamknęły się oczy ziemi”, ale jestem przekonany, że pod powiekami Kuby Ziołka nieustannie powstają nowe obrazy.”

Pełna recenzja tutaj

Artur-Maćkowiak-If-Its-Not-Real-580x580

Artur Maćkowiak – „If It’s Not Real” (Wet Music)

„If It’s Not Real” to cholernie prawdziwa i szczera muzyka.”

Pełna recenzja tutaj

3-Panel_JCard_FRONT_AI

Porcje Rosołowe – „Ballet” (Further Records)

„Taśma pomieściła dwie wciągające kompozycje, z czego pierwsza „Ballet” to wyśmienity ambientowy dryf, z kolei druga „Semifou” to eksperymentalne chrzęsty, zgrzyty i delikatne trzaski przechodzące w wolno płynącą smugę dźwiękowych zdarzeń.”

Pełna recenzja tutaj

Arszyn Duda

Arszyn/Duda – „Automata” (Pawlacz Perski)

„(…) Syntezator Buchla 200 wręcz wypluwa z siebie różne chroboczące dźwięki, które po chwili znikają i – jak gdyby niby nic – są zastępowane marzycielską frazą oboju.”

Pełna recenzja tutaj

 







Jest nas ponad 16 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy

Depeche Mode – Memento Mori

Piętnasta płyta Depeche Mode zaczyna się dźwiękami maszyny perkusyjnej produkowanej pod…Warszawą. A potem zaskakuje jeszcze bardziej.