Wytwórnia Bôłt Records powraca z serią „Populista”.
Richard Youngs – „Plays Parallel Winter” (styczeń 2016 | Bôłt Records)
Zima to szczególny czas w życiu tego muzyka, ponieważ już jako dziecko często chorował w tym okresie. Dzisiaj również zdarza mu się walczyć z infekcją płuc. Richard Youngs postanowił niejako rozprawić się z tą porą roku i wspomnieniami. 13 grudnia 2014 roku odbył się w Warszawie pierwszy koncert Youngsa – brytyjskiego kompozytora, songwritera, muzyka i producenta. Tego wieczora artysta na widok pianina stojącego w sali Komuny spontanicznie zaproponował wykonanie utworu „Parallel Winter”. Po koncercie Youngs mówił o tej kompozycji, że ma ona tyle wersów, ile my mamy dni kalendarzowej zimy.
Pomysł na powstanie „Parallel Winter” zrodził się w głowie Brytyjczyka kilka lat temu, kiedy to jego żona i syn wyjechali zimą na krótkie wakacje do Portugalii. On został w Glasgow i sporo grywał po nocach. Nagranie „Parallel Winter” na gitarę, cytrę i głos, kojarzy mi się ze słuchaniem opowieści gdzieś przy kominku, a za oknem śnieżne zaspy, mróz i wiatr. Motyw drogi w literaturze i filmie doskonale wszyscy znamy, zaś w muzyce nie jest on częstym zjawiskiem. „Parallel Winter” wypełniła tę lukę będąc znakomitym przykładem muzyki drogi.
Barbara Kinga Majewska, Emilia Sitarz – „Play Franz Schubert Winterreise” (styczeń 2016 | Bôłt Records)
Barbara Kinga Majewska to wybitna wokalistka specjalizująca się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Laureatka wielu programów stypendialnych, przyznawanych m.in. przez Fundację Ryszarda Wagnera. W 2014 roku Majewska zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w operze Sławomira Wojciechowskiego „Zwycięstwo nad Słońcem”. Oprócz tego artystka zajmuje się też krytyką muzyczną, a swoje teksty publikuje w dziale „Kultura” internetowego portalu Instytutu Goethego, w serwisie internetowym Narodowego Instytutu Audiowizualnego Muzykoteka Szkolna oraz w magazynie „Glissando”.
Na albumie „Play Franz Schubert Winterreise” Majewskiej towarzyszy pianistka Emilia Sitarz – znana m.in. z Lutosławski Piano Duo i zespołu Kwadrofonik. Panie wzięły na warsztat słynny cykl pieśni „Winterreise” („Podróż zimowa”) napisanych w 1827 roku przez Franza Schuberta do poezji Wilhelma Müllera. Niedawno pisałem o płycie „aus vierundzwanzig” Uwe Rascha, na której niemiecki kompozytor także nawiązuje do pieśni Schuberta, ale w innym kontekście.
Majewska i Sitarz oczywiście odchodzą od modelowego wykonania pieśni oraz świadomie drążą swoją własną ścieżkę w strukturach harmonicznych, dzięki czemu ich interpretacje są błyskotliwe, odważne, nowatorskie i zapamiętywalne.
Joanna Halszka Sokołowska – „Plays Franz Schubert Winterreise” (styczeń 2016 | Bôłt Records)
Joanna Halszka Sokołowska to wokalistka, kompozytorka, tancerka, aktorka, choreografka i reżyserka specjalizująca się w tworzeniu eksperymentalnych form artystycznych. W 2008 roku wraz z Joanną Piwowar napisała i zrealizowała spektakl „Wykwalifikowane”. Śpiewa też w zespole Przepraszam, z którym w 2013 roku opublikowała debiutancki krążek. Z kolei w 2014 roku wydała nakładem Bôłt Records solowy materiał, pt. „Msza”.
Płytę „Plays Franz Schubert Winterreise” wypełniła ponad 70-minutowa kompozycja na głos, zarejestrowana na tzw. „setkę” w trakcie nocnej sesji w teatrze. Konceptualne myślenie Sokołowskiej naznaczone spontanicznością idzie w parze z zamysłem Schuberta odnośnie pojmowania przez niego pieśni jako gatunku wywodzącego się z tradycji ludowej.