Karenn – Grapefruit Regret
Paweł Gzyl:

Pariah i Blawan improwizują.

Moor Mother – Analog Fluids Of Sonic Black Holes
Jarek Szczęsny:

Hałas i chaos.

Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.



TipTop Audio Records Compilation Vol. 2

Czy rzeczywiście jesteśmy świadkami narodzin nowego gatunku – modular techno?

Pomysł był prosty, ale sensowny: aby zwrócić uwagę elektronicznych twórców na modularne syntezatory, ich producent, kalifornijska firma TipTop Audio uruchomiła wytwórnię płytową, która zaczęła publikować kompilacje nagrań zrealizowanych na ich maszynach. Co ciekawe – jej szefom udało się pozyskać do współpracy znane nazwiska z kręgu muzyki klubowej. Stąd druga już składanka firmowana przez tłocznię (tak – wydawnictwa ukazują się na winylu), jest całkiem atrakcyjna pod względem muzycznym.

Pierwszą część zestawu wypełnia techno – ale w swej typowo tanecznej wersji, nie za ciężkie, zgrabnie łączące taneczny puls z przestrzennym brzmieniem. Ten drugi element to właśnie zasługa modularnych syntezatorów TipTop Audio. Ich możliwości słyszymy w perlistym pasażu wypełniającym „Qvcamx” Matta Lange czy akordeonowym motywie klawiszowym z „Time Portaits” Angle. Instrument ten dobrze się sprawdza zwłaszcza wtedy, gdy muzyka nabiera trance’owego tonu – jak w „System Failure” Joao Cesera.

Mniej efektownie możliwości modularnych syntezatorów odsłania minimalowy tech-house. „Texter” Marcusa Fixa to całkiem dobre nagranie – trudno jednak zorientować się czy składające się nań postrzępione efekty to sample czy „żywe” dźwięki. Podobnie dzieje się w „Doom Room” Black Shape’a. Kompozycja może stać się parkietowym hitem – bo wiodą ją akustyczne dźwięki bluesowej gitary i śpiewającego wokalisty. Tylko gdzie tu miejsce na wspomniany sprzęt TipTop Audio?

Lepiej wypada w tym kontekście „Submission Of Thought” duetu Drumcell & Luis Flores. Choć to industrialny dubstep, jego twórcy zadbali, aby na pierwszym planie znajdowała się efektowna partia chmurnych klawiszy. Podobnie dzieje się w utworach „Riz 7” Hubota i „Operating Temperature” Floriana Meindla. To dwa najmocniejsze punkty kompilacji – siarczyste techno o ciężkim rytmie, wymodelowane na klasyki z Tresora z połowy lat 90., w którym modularne syntezatory emitują sugestywnie rozwibrowane akordy.

Najbardziej znany w tym zestawie nazwisk amerykański producent John Tejada ma lekką rękę do analogowych maszyn – wiemy to choćby z jego ostatnich dokonań dla Kompkatu, na których pokazał, że potrafi wycisnąć ze starych Rolandów wprost bajeczne melodie. Tutaj artysta stawia na bardziej oszczędne brzmienie – koncentrując się na uzupełnieniu klubowego bitu w „Fourier Transform” dyskretnymi dźwiękami klawiszy.

Całość wieńczy efektowny ambient w wykonaniu weterana eksperymentalnej sceny – Scannera. I właśnie jego epicki „Valbor” jest czytelnym sygnałem, że trzecią część składanki powinny w zdecydowanie większym stopniu wypełnić takie ilustracyjne nagrania, ponieważ słychać tu, że modularne syntezatory idealnie nadają się do ich tworzenia.

Większość nagrań z obu kompilacji ma swój charakterystyczny sznyt – „żywe” brzmienie, przestrzenny charakter, lżejszy ton. Dlatego amerykański instrument najlepiej sprawdza się w muzyce stawiającej na takie właśnie wartości. Trudno jednak mówić o narodzinach jakiegoś odrębnego gatunku, jak chcieliby tego wydawcy. Modular techno to trzeba przyznać pomysłowy chwyt reklamowy. Jeśli kogoś ciekawi, co się za nim kryje – niech posłucha właśnie tej płyty.

TipTop Audio 2016

www.tiptoprec.com

www.facebook.com/tiptoprec

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.