Wpisz i kliknij enter

Unsound znów w awangardzie festiwali

Severed Heads i Veronica Vasicka, Traxman i Gaika, Raime i Orphx. Czyli – biegnijcie po karnety!

Unsound w ramach motywu przewodniego – „Dislocation’ – zamierza zgłębiać zależności między peryferiami a centrum, zmiany w postrzeganiu granic oraz specyfikę miejsc. Festiwal odbywa się w tym roku w wielu miejscach, ale główna edycja tradycyjnie odbędzie się w Krakowie między 16 a 23 października.

Część ze specjalnych projektów zamówionych przez Unsound powiązanych jest z miastami w Azji Centralnej, Zakaukaziu czy Rosji, w których odbędą się wydarzenia w 2016 i 2017 roku. MORITZ VON OSWALD i kirgiska grupa ORDO SAKHNA, muzycy folkowi z Biszkeku, wystąpią razem przy wsparciu Goethe-Institutu. STARA RZEKA pojawi się z kolei u boku SAMO z Duszanbe, formacji podtrzymującej tradycje Tadżykistanu. W nadchodzących tygodniach zostaną potwierdzone kolejne koncerty z serii „Dislocation”, tym razem powiązane z Gruzją i Rosją.

FELICITA zaprosił krakowskich tancerzy ludowych do wzięcia udziału w hipnotycznym doświadczeniu mulimedialnym, w którym do tradycyjnej choreografii została napisana zupełnie nowa muzyka. Pomysł zrodził się z zainteresowania Felicity kulturą ludową, narodową tożsamością, turystyką, budowaniem świadomości marki, iluzją i farsą oraz lekcji tańca, jakie związany z PC Music producent odebrał w dzieciństwie.

W zupełnie odmienny sposób opiszą miejsce MATMOS, którzy wraz z kwartetem smyczkowym SINFONIETTY CRACOVII wykonają „Perfect Lives” ROBERTA ASHLEYA, operę telewizyjną, której akcja dzieje się na Środkowym Zachodzie USA. To historia o napadzie na bank, barach koktajlowych, miłości w podeszłym wieku, nastoletniej ucieczce, jedna z kompozycji tekstowo-dźwiękowych definiujących późny XX wiek.

J.D TWITCH (OPTIMO) zaprezentuje wyjątkowy DJ-set złożony w całości z muzyki zmarłego w 1999 roku Muslimgauze’a. Był on wyjątkową postacią w świecie muzyki eksperymentalnej, której obszerna dyskografia porusza konflikty świata muzułmańskiego, a przede wszystkim napięcia pomiędzy Izraelem a Palestyną. Zupełnie inną perspektywę na Bliski Wschód zaprezentuje SOTE z Iranu. Jego abstrakcyjne, polirytmiczne konstrukcje powstające na syntezatorze modularnym dążą do uzyskania „innego brzmienia” – muzyki spoza jakiejkolwiek kultury.

Jedną z gwiazd tegorocznej edycji będzie duet SEVERED HEADS, australijska ikona lat 80., zespół ważny dla post-industrialnej muzyki tanecznej. Będzie to pierwszy europejski występ grupy od wielu lat. TOM ELLARD, jeden z członków formacji uruchomi w trakcie Unsoundu instalację online zatytułowaną TREASURE MAP 2.

Kolejnym wyjątkowym wydarzeniem będzie światowa premiera nowego materiału FOREST SWORDS, który pojawi się na jego nadchodzącym albumie podążającym ścieżką wytyczoną przez znakomity debiut. Forest Swords zgłębi nieprzyjemne i niepokojące, choć momentami ekstatyczne, kontrasty między naszym wnętrzem i otoczeniem.

Do syntezy dźwięków w fascynujący sposób podchodzą KAITLYN AURELIA SMITH ze swoją ukochaną Buchlą Easel oraz KARA-LIS COVERDALE, kanadyjska organistka kościelna, która tworzy muzykę post-sakralną za pomocą instrumentów VST. Kara-Lis wystąpi razem z festiwalowym rezydentem, artystą wizualnym MARCELEM WEBEREM aka MFO. Ich współpracę zainicjowała edycja Unsoundu w Toronto, a jej efektem będzie próba stworzenia cyfrowego cmentarzyska.

SENYAWA z Indonezji łączy lokalne tradycje z awangardowymi praktykami, oryginalne brzmienie uzyskując dzięki samodzielnie konstruowanym współcześnie prymitywnym instrumentom. Duet wystąpi ze swoim „zwyczajnym” występem oraz w Hotelu Forum w trakcie nocy klubowych, gdzie dołączy doń  RABIH BEAINI w nowym projekcie KAFR, który zainspirowany jest wspólnymi elementami kultur Libanu i Indonezji, wpływie elektroniki na współczesną kulturę zachodnią oraz energią, jaka płynie zarówno z odgrywania kompozycji, jak i improwizacji na scenie.

W programie pojawi się również muzyka klubowa z Durbanu – gqom. To surowy, ciężki i minimalistyczny gatunek południowoafrykańskiego house’u, wyróżniający się repetycją oraz nerwową atmosferą. Zagra NAN KOLÈ, współzałożyciel wytwórni GQOM OH!, który przyjedzie razem z jednym najlepszych DJ-ów sceny – LAGIEM. Występy w Hotelu Forum rozpoczną ich europejską trasę koncertową.

Unsound w ramach motywu „Dislocation” rozszerzy swoje związki ze sceną footworkową. Festiwal zgłębi jego długotrwały wpływ na sceny całej półkuli północnej, w tym w centralnej i środkowej Europie, a także Azji. Pierwszymi potwierdzonymi artystami są FOODMAN, japoński producent, którego nie imają się reguły muzyki tanecznej, radykalnie dekonstruujący struktury gatunku; TRAXMAN, jeden z chicagowskich pionierów, który wystąpi b2b z DJ-em FULLTONO z Tokio; a także PAIDE, didżej związany z kolektywem Polish Juke.

W Hotelu Forum usłyszeć będzie można dwa z najważniejszych głosów Wielkiej Brytanii w ostatnich latach. Pierwszy z nich to Dean Blunt. Wystąpi on z nowym projektem BABYFATHER, w którym szczere emocje toną w chaotycznej mieszance zniekształconych pętli, kakofonii i porywających linii basu. Drugi to GAIKA, politykujący wokalista łączący dancehall, grime, r&b i hip hop w opozycji do policyjnej przemocy i brytyjskiego kolonializmu, wynosząc muzykę uliczną na zupełnie nowy poziom.

Z Wielkiej Brytanii przyjedzie również ROLY PORTER, który powraca na Unsound z materiałem „Third Law”, nowym albumem wydanym w Tri Angle, który wykona wspólnie z MFO, oraz duet RAIME, przygotowujący się do premiery „Tooth” dla Blackest Ever Black, swojego najbardziej rytmicznego materiału jak dotąd. W Krakowie wystąpią w trójkę, z perkusistą. Rownie mroczne brzmienie jest specjalnością ANNY ZARADNY, która dopiero co wydała album „Go Go Theurgy” i zaprezentuje misternie tkaną plątaninę faktur oraz modulacji.

Podobnej palety industrialnych dźwieków będzie można wysłuchać również w wersji klubowej. ANCIENT METHODS i CINDYTALK zadebiutują na żywo w projekcie IN THE MOUTH OF THE WOLF, który znamy już z EP-ki dla Diagonalu. Tej samej nocy wystąpią również ORPHX, kanadyjski duet, w którego skład wchodzą Rich Oddie i Christina Sealey, planujący na ten rok nowy album. Projekt pojawi się również na Unsoundzie Toronto.

GIEGLING z Weimaru to jedna z najbardziej cenionych obecnie wytwórni płytowych publikujących nowoczesny house. Do Krakowa przyjadą dwie z kluczowych postaci tego kolektywu – EDWARD i KONSTANTIN. Na Unsoundzie wystąpi w końcu również założycielka Minimal Wave Records, VERONICA VASICKA, specjalizująca  się w didzejskich setach z post-punkową elektroniką z lat 80.

Swój niezwykle ekspresyjny album „Truthers” zaprezentują HORSE LORDS z Baltimore, grupa łącząca minimalistyczne kompozycje zacierające granice między muzyką zachodniej Afryki oraz awangardowym rockiem, w interesujących fakturach łącząc brzmienia instrumentów i elektroniki. W bardziej radykalny sposób posługuje się minimalizmem polska grupa LOTTO, która powoli i cierpliwie pielęgnuję repetycję prostych akordów.

W tym roku Unsound ogłasza elementy programu dziennego wcześniej niż zwykle, podkreślając jego związki z motywem przewodnim. Rezydentem imprezy będzie JOHANNES KLABBERS,  posthumanistyczny terapeuta, który oferuje… prywatne sesje pomagające odnaleźć się w szeroko pojętym temacie dyslokacji. Wystąpi również z wykładem o elementach performansu, opartym na metodach wymyślonych przez Johna Cage’a w 1958 roku.

Karnety tygodniowe oraz weekendowe trafią do sprzedaży 30 maja o godzinie 14:00. Karnety tygodniowe będą kosztować 385 złotych, weekendowe 325 złotych.







Jest nas 13 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Uekuo
Uekuo
4 lat temu

Karnety rozeszły się w mniej niż minute

Polecamy