Jeff Parker & The New Breed – Suite For Max Brown
Łukasz Komła:

Projekcja magicznych obrazów.

Various Artists – Air Texture Vol. VII
Paweł Gzyl:

Rrose i Silent Servant serwują ambient? Niemożliwe!

Siavash Amini & Saåad – All Lanes Of Lilac Evening
Jarek Szczęsny:

Bez szwów.

Villaelvin – Headroof
Jarek Szczęsny:

Tylko bardziej.

Juno – Young Star
Jarek Szczęsny:

Infiltracja jazzu.

Lonker See – Hamza
Jarek Szczęsny:

Zawsze krok przed nami.

Men With Secrets – Psycho Romance And Other Spooky Ballads
Paweł Gzyl:

Erudycyjne ćwiczenie z ejtisowego electro.

Riverrun – The Same Silent Hill
Przemysław Solski:

Muzyka z krajobrazu.

Yogtze – Yogtze
Jarek Szczęsny:

Będzie filmowo.

Wacław Zimpel – Massive Oscillations
Jarek Szczęsny:

Letarg duchowy.

Hula – Shadowland
Paweł Gzyl:

Jak ambient przenikał industrial.

Nicolas Godin – Concrete and Glass
Mateusz Piżyński:

Elektroniczny aksamit, który już dobrze znamy.

Ghost In The Machine – Breaking The Seal
Paweł Gzyl:

Czego można się spodziewać po płycie, na której jeden z utworów nosi tytuł „Napalm Breath”?

Jachna/Ziołek/Buhl – Animated Music
Jarek Szczęsny:

Poszerzanie improwizacyjnej wrażliwości.



Shxcxchcxsh – SsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSs

Koniec z morderczym techno. Szwedzi się uspokoili.

Choć poznali się w Sztokholmie, potem wrócili do rodzinnego Norrköping na wschodzie kraju, być może zwabieni przemysłowym charakterem miasta. Bo kiedy zadebiutowali cztery lata temu, niemal jednocześnie publikując dwa single dla Hem i Subsist, ich muzyka od razu uderzała industrialnym brzmieniem, wpisanym jednak w ramy nowoczesnego techno. Nic więc dziwnego, że szybko zainteresował się nimi Shifted, angażując do swej własnej wytwórni Avian.

„STRGHS” i „Linear S Decoded” to dwa albumy, na których Szwedzi doprowadzili swój styl do perfekcji. Połączenie zwalistych bitów rodem z bass music z energią przemysłowego techno i eksperymentalną elektroniką sprawiło, że zdobyli wierną grupę fanów, zarówno wśród bywalców klubów i festiwali, jak również krytyków. Ponieważ świetnie sprawdzali się na żywo – czego dowodem choćby ich ubiegłoroczny występ na Unsoundzie – wydawało się, że nic ich nie powstrzyma w marszu na szczyty popularności.

Tymczasem trzeci album w dorobku tajemniczego duetu przynosi mocną odmianę w ich muzyce. Praktycznie nie ma tu już w ogóle techno – dalekie echa tego gatunku, ewokowane tektonicznymi bitami, pojawiają się sporadycznie i podporządkowane są zdecydowanie spokojniejszemu brzmieniu. Płytę wypełniają bowiem w dużym stopniu nagrania odwołujące się niedwuznacznie do izolacjonistycznego ambientu i oldskulowej kosmische musik. Owszem – wszystko to zanurzone jest w chrzęstach i szumach, ale całkiem sporo tu również przebłysków… melodii.

Rewers tych onirycznych kompozycji stanowią utwory eksperymentalne. Tym razem Szwedzi czerpią pełnymi garściami z dorobku industrialu. W kilku nagraniach pojawiają się rytmiczne odwołania do motoryki utworów Suicide, tribalowe perkusjonalia przypominają o dokonaniach Test Departement, zapętlone w mechaniczne rytmy zgrzyty i stuki kojarzą się oczywiście z Esplendor Geometrico, a spogłosowana elektronika ewokuje natychmiast złowieszczy klimat Throbbing Gristle. Wszystko to podane jest jednak na nowoczesną modłę w stylu glitchowych preparacji Raster Noton.

Nie wszystkim spodoba się ten zwrot w twórczości szwedzkiego duetu. Z jednej strony to naturalne, że młodzi artyści chcieli nieco odmienić swą muzykę. Z drugiej strony szkoda jednak tej potężnej mocy, którą miało tektoniczne techno z dwóch poprzednich albumów projektu. Tym razem ta dzika energia jest radykalnie stłumiona – i podporządkowana psychodelicznemu klimatowi. Poczekamy-zobaczymy: może Shxcxchcxsh jeszcze kiedyś sobie przypomną o tym, za co ich tak nie tak dawno polubiliśmy.

Avian 2016

www.a-v-n.com

www.facebook.com/AvianUK

www.facebook.com/shxcxchcxsh?ref=profile

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 2

  1. Duda

    Oby tylko nie wypadli z torów z tak ostrym hamowaniem. Czyżby ktoś nacisnął hamulec bezpieczeństwa?

  2. Electron

    Faktycznie wrzucajac do odsluchu pierwszym razem czekasz kiedy nastapi uderzenie. ostro wyhamowali