
Tym razem ujrzały światło dzienne nowe płyty projektów Kuba Kapsa Ensemble i Ricardo Donoso.
Kuba Kapsa Ensemble – „Vantdraught 4″ (22.07.2016 | Denovali)
– „Kompozycje Kuby Kapsy wyróżniają się pod względem lekkości, przestrzeni i przede wszystkim mają określoną formę, którą mam nadzieję artysta jeszcze rozwinie” – tak pisałem o ubiegłorocznym wydawnictwie „Vandraught 10 Vol. 1” przygotowanym przez Kapsę oraz członków zespołów Neoquartet i Kwartludium. W swojej muzyce wyraźnie nawiązuje do Steve’a Reicha, Igora Strawińskiego, Edgara Varese’a, Henryka Mikołaja Góreckiego czy Wojciecha Kilara.
Odnośnie samego artysty przypomnę, że Kapsa (kompozytor, pianista) był przez wiele lat związany z Contemporary Noise Sextet. Ale już od jakiegoś czasu pracuje na własne konto. Na „Vandraught 10 Vol. 1” mieliśmy brzmienia dziesięciu różnych instrumentów, zaś nagrania z „Vantdraught 4” zostały rozpisane na kwartet – skrzypce, klarnet/klarnet basowy, puzon i fortepian. Na poprzednim krążku było znacznie więcej repetycji, a także rytmicznych struktur. Na „Vantdraught 4” w znacznym stopniu doszły do głosu melodia, harmonia i kameralistyka. Kapsa przygotował zestaw sześciu kompozycji, które wpisują się w obszar muzyki tonalnej, choć nie zapomniał o bardziej wymagających formach atonalnych i politonalnych. Materiał został także opatrzony świetną okładką autorstwa duetu Kahn & Selesnick. Jednak dużo większe wrażenie zrobiły na mnie utwory z „Vandraught 10 Vol. 1”.
Profil na Facebooku »Ricardo Donoso – „Quintesence” (22.07.2016 | Denovali)
Ricardo Donoso to brazylijski kompozytor, perkusista oraz twórca muzyki elektronicznej mieszkający na co dzień w Bostonie. Artysta dosyć regularnie wydaje nowe płyty. W 2015 roku otrzymaliśmy od niego aż dwa wydawnictwa: „Sarava Exu” i „Machine To Machine”. Na tym pierwszym łączył mroczną elektronikę, czyli ambient, noise i bass music. Teraz wypuścił EP-kę „Quintesence”, która posłużyła jako warstwa dźwiękowa do instalacji autorstwa Florence To. Ich audiowizualne przedsięwzięcie miało swoją światową premierę w maju ubiegłego roku w Montrealu. Zdjęcie umieszczone na początku tego wpisu przedstawia „Quintesence”, a dokładnie spory fragment kopuły o średnicy 18 metrów i wysokości około 13 metrów, gdzie rozmieszczono 157 głośników podzielonych na cztery segmenty. Kompozycje Donoso ocierają się o eksperymenty elektroakustyczne (słyszmy m.in. przetworzone brzmienia kontrabasu, altówki, wiolonczeli) z wykorzystaniem spektralizmu i muzyki komputerowej. Wymienione elementy pojawiły się w dwóch – jak dla mnie – najciekawszych fragmentach „Metaphase” i „Anaphase”.
Profil na Facebooku »
Strona Denovali Records »
Profil na Facebooku »
Słuchaj na Soundcloud »
