Lonker See – Hamza
Jarek Szczęsny:

Zawsze krok przed nami.

Men With Secrets – Psycho Romance And Other Spooky Ballads
Paweł Gzyl:

Erudycyjne ćwiczenie z ejtisowego electro.

Riverrun – The Same Silent Hill
Przemysław Solski:

Muzyka z krajobrazu.

Yogtze – Yogtze
Jarek Szczęsny:

Będzie filmowo.

Wacław Zimpel – Massive Oscillations
Jarek Szczęsny:

Letarg duchowy.

Hula – Shadowland
Paweł Gzyl:

Jak ambient przenikał industrial.

Nicolas Godin – Concrete and Glass
Mateusz Piżyński:

Elektroniczny aksamit, który już dobrze znamy.

Ghost In The Machine – Breaking The Seal
Paweł Gzyl:

Czego można się spodziewać po płycie, na której jeden z utworów nosi tytuł „Napalm Breath”?

Jachna/Ziołek/Buhl – Animated Music
Jarek Szczęsny:

Poszerzanie improwizacyjnej wrażliwości.

Recondite – Dwell
Ania Pietrzak:

Chłodna obserwacja rzeczywistości.

Silent Witness – Silent Witness
Łukasz Komła:

Cisi obserwatorzy o wielkiej wyobraźni.

Phase Fatale – Scanning Backwards
Paweł Gzyl:

Dźwięk jako broń.

Stefan Węgłowski – To co ukryte
Jarek Szczęsny:

Puszczony zza mgły.

Mech – Pearlgraphs
Jarek Szczęsny:

Lepiszcze do związania ze sobą grubych okruchów.



Khmer Rouge Survivors – They Will Kill You, If You Cry

Po znakomitej płycie Hanoi Masters, nadszedł czas na Kambodżę. Glitterbeat prezentuje niezwykłe wydawnictwo pt. „They Will Kill You, If You Cry”.

Uznany i nagradzany producent Ian Brennan (Zomba Prison Project, Tinariwen, Hanoi Masters) ponownie odwiedził tereny Azji Południowo-Wschodniej, a dokładnie Kambodżę, gdzie zarejestrował nagrania z muzyką tradycyjną tamtejszych mieszkańców, którzy przeżyli ludobójczy reżim Czerwonych Khmerów.

Pewnie doskonale wiecie, że w roku 1970 w wyniku dywanowych bombardowań prowadzonych przez amerykańskie lotnictwo, na Kambodżę spadło około trzech milionów ton bomb, czyli więcej niż w trakcie działań wojsk III Rzeszy na wszystkich frontach. Ten trudny moment w historii tego kraju, wykorzystał dyktator Pol Pot, dopuszczając się makabrycznego ludobójstwa (zgładził gdzieś około dwóch milionów istnień ludzkich – czyli prawie 1/4-tą populacji Kambodży). Jego nikczemny holokaust dotknął szczególnie inteligencji oraz ludzi zaangażowany w życie kulturalne tego państwa (mniejszość wietnamską również dotkną reżim Brata Numer Jeden). Szacuje się, że przeżyło mniej niż 10% osób związanych szeroko pojętą z kulturą Kambodży.

Na albumie Khmer Rouge Survivors – „They Will Kill You, If You Cry” znalazło czternaście utworów. Większość z nich posiada minimalistyczne aranże, najczęściej mamy głos i akompaniament w postaci chapei dong veng (dwa-strunowa gitara), czegoś na kształt akordeonu czy instrumentów dętych/perkusyjnych. W kompozycji „Bong Euy Sdaap Pkor” słyszymy m.in. flet Arn Chorn Ponda. Jest też kilka fragmentów z udziałem słynnego muzyka i wokalisty Kong Nai’a (nazywany „kambodżańskim Rayem Charlesem”). Rodzice często ostrzegają swoje dzieci: „Jeśli będziesz próbować grać jak Kong Nai, też stracisz wzrok”. To taki straszak mówiący, żeby trzymać się z dala od muzyki. Niesamowicie smutna to wizja. W „Phnom Domrey Trom” i „Orano” z kolei pojawił się przeszywający głos Rab Ban. Są też wyjątkowe nagrania „Phleuv Dali Treuv Deu” i „Preh Kon Euypok” w wykonaniu Souna Sana. Ten drugi trwa ponad czternaście minut.

„They Will Kill You, If You Cry” to autentyczne i jakże poruszające świadectwo dramatycznej historii Kambodży.

19.08.2016 | Glitterbeat Records  

 

Strona Glitterbeat »Profil na Facebooku »Profil na BandCamp »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.