Julek Płoski – śpie
Jarek Szczęsny:

Coś nowego.

Karenn – Grapefruit Regret
Paweł Gzyl:

Pariah i Blawan improwizują.

Moor Mother – Analog Fluids Of Sonic Black Holes
Jarek Szczęsny:

Hałas i chaos.

Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.



Khmer Rouge Survivors – They Will Kill You, If You Cry

Po znakomitej płycie Hanoi Masters, nadszedł czas na Kambodżę. Glitterbeat prezentuje niezwykłe wydawnictwo pt. „They Will Kill You, If You Cry”.

Uznany i nagradzany producent Ian Brennan (Zomba Prison Project, Tinariwen, Hanoi Masters) ponownie odwiedził tereny Azji Południowo-Wschodniej, a dokładnie Kambodżę, gdzie zarejestrował nagrania z muzyką tradycyjną tamtejszych mieszkańców, którzy przeżyli ludobójczy reżim Czerwonych Khmerów.

Pewnie doskonale wiecie, że w roku 1970 w wyniku dywanowych bombardowań prowadzonych przez amerykańskie lotnictwo, na Kambodżę spadło około trzech milionów ton bomb, czyli więcej niż w trakcie działań wojsk III Rzeszy na wszystkich frontach. Ten trudny moment w historii tego kraju, wykorzystał dyktator Pol Pot, dopuszczając się makabrycznego ludobójstwa (zgładził gdzieś około dwóch milionów istnień ludzkich – czyli prawie 1/4-tą populacji Kambodży). Jego nikczemny holokaust dotknął szczególnie inteligencji oraz ludzi zaangażowany w życie kulturalne tego państwa (mniejszość wietnamską również dotkną reżim Brata Numer Jeden). Szacuje się, że przeżyło mniej niż 10% osób związanych szeroko pojętą z kulturą Kambodży.

Na albumie Khmer Rouge Survivors – „They Will Kill You, If You Cry” znalazło czternaście utworów. Większość z nich posiada minimalistyczne aranże, najczęściej mamy głos i akompaniament w postaci chapei dong veng (dwa-strunowa gitara), czegoś na kształt akordeonu czy instrumentów dętych/perkusyjnych. W kompozycji „Bong Euy Sdaap Pkor” słyszymy m.in. flet Arn Chorn Ponda. Jest też kilka fragmentów z udziałem słynnego muzyka i wokalisty Kong Nai’a (nazywany „kambodżańskim Rayem Charlesem”). Rodzice często ostrzegają swoje dzieci: „Jeśli będziesz próbować grać jak Kong Nai, też stracisz wzrok”. To taki straszak mówiący, żeby trzymać się z dala od muzyki. Niesamowicie smutna to wizja. W „Phnom Domrey Trom” i „Orano” z kolei pojawił się przeszywający głos Rab Ban. Są też wyjątkowe nagrania „Phleuv Dali Treuv Deu” i „Preh Kon Euypok” w wykonaniu Souna Sana. Ten drugi trwa ponad czternaście minut.

„They Will Kill You, If You Cry” to autentyczne i jakże poruszające świadectwo dramatycznej historii Kambodży.

19.08.2016 | Glitterbeat Records  

 

Strona Glitterbeat »Profil na Facebooku »Profil na BandCamp »

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.