BNNT – Middle West
Jarek Szczęsny:

Gorzka pigułka.

Ansome – Hands Of The Harbour
Paweł Gzyl:

Punkowy gest.

Lapalux – Amnioverse
Ania Pietrzak:

Jak zachwyca?

Various Artists – X – Ten Years Of Artefacts
Paweł Gzyl:

Techno w swej najbardziej pomysłowej wersji.

Julek Płoski – śpie
Jarek Szczęsny:

Coś nowego.

Karenn – Grapefruit Regret
Paweł Gzyl:

Pariah i Blawan improwizują.

Moor Mother – Analog Fluids Of Sonic Black Holes
Jarek Szczęsny:

Hałas i chaos.

Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?



Roll The Dice – Born To Ruin

Na czas (wielkiego) kryzysu.

Roll The Dice to dziś jeden z najbardziej ekscentrycznych duetów na elektronicznej scenie. A początkowo nic tego nie zapowiadało. Narodził się on w 2007 roku, kiedy spotkali się dwaj szwedzcy artyści, którzy choć obaj działali od lat na elektronicznej scenie, każdy z nich tworzył coś zupełnie odmiennego. Peder Mannerfelt, znany wtedy jako The Subliminal Kid, specjalizował się w tanecznym electro i house’ie, z kolei Malcolm Pardon – realizował głównie ilustracyjne kompozycje na potrzeby kina i telewizji.

W 2009 roku zaczęli jako jedni z pierwszych penetrować schedę po niemieckiej kosmische musik. Owocem tego był ich najspokojniejszy album – „Roll The Dice”. Tego jednak im było mało. I już na kolejnym krążku – „In Dust” z 2011 roku – rzucili się na eksplorowanie rozległych obszarów kraut rocka, łącząc go z eksperymentalną elektroniką. Najbardziej śmiałym projektem okazała się jednak dopiero trzecia płyta duetu – „Until Silence” z 2014 roku. Niestety: Mannerfelt i Pardon legli przygnieceni znajdującym się na niej orkiestrowym rozbuchaniem.

W międzyczasie, być może pod wpływem eksperymentów w ramach Roll The Dice, w stronę elektronicznej awangardy powędrował w swych solowych produkcjach Mannerfelt. Kolejne autorskie wydawnictwa przyniosły mu spory rozgłos, sprawiając, że duet został odstawiony na boczny tor. Nie do końca jednak, bo w międzyczasie obaj Szwedzi stworzyli soundtrack do serialu „The Last Panthers” i wsparli projekt Blanck Mass w stworzeniu oprawy dźwiękowej do horroru „The Starnge Colour Of Your Body’s Tears”. W końcu przyszedł jednak czas na czwarty album Roll The Dice.

„Born To Ruin” jest tylko w tytule dwuznaczną parafrazą słynnych krążków Ramones i Bruce’a Springsteena. Muzycznie to nadal penetracja tych samych obrzeży eksperymentalnej elektroniki i klasycznej muzyki współczesnej. Dwa podstawowe elementy różnią jednak tę płytę od jej poprzedniczki. Po pierwsze „Born To Ruin” ma raczej minimalistyczny ton, dzięki czemu uderza bardziej skoncentrowaną energią, łączącą glitchowe defekty i przesterowane bity z subtelnym piano i orkiestrowymi smyczkami. A po drugie – nowym elementem tego dźwiękowego koktajlu jest jazz, wprowadzany przez agresywne sample z niemal punkową wściekłością.

Oczywiście materiały promocyjne zapowiadają ten materiał jako opis współczesnej sytuacji ekonomicznej i politycznej na świecie, wpisując tym samym „Born To Ruin” w tak lubiany przez zachodnie media nurt rozliczeń z wydarzenia pokroju Brexitu czy elekcji Trumpa. Być może coś w tym jest – na co wskazuje tytuł albumu, tak naprawdę wydaje się jednak, że Mannerfelt i Pardon wykraczają ze swoją wizją poza doraźną publicystykę. Świadczy o tym rozmach brzmieniowy ich muzyki – zestawiający typowe dla czasów Wielkiego Kryzysu jazzowe tony z bliską współczesności rozwichrzoną elektroniką.

The New Black 2017

www.rollthedicesthlm.com

www.facebook.com/rollthedicesthlm

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.