Wielkimi krokami zbliża się 7. edycja sopockiego Open Source Art Festival.
Open Source Art Festival to międzynarodowy, trzydniowy festiwal muzyki elektronicznej i eksperymentalnej. Dzięki występom międzynarodowych artystów, OSA Festival po 6. edycjach stał się rozpoznawalny na mapie najważniejszych wydarzeń w Europie i przyciąga co roku coraz większe grono miłośników muzyki eksperymentalnej i znawców sztuki współczesnej oraz ruchomego obrazu z całej Europy. Motywem przewodnim 7. edycji festiwalu będzie Światło i Ciemność. Jest to kontynuacja zagadnienia poruszonego w roku 2016. Muzycy zaprezentują pokazy audiowizualne oparte na połączeniu dźwięku ze światłem i ciemnością.
„Oświecenia nie doznajemy gdy badamy światło,
lecz gdy uświadamiamy sobie istnienie ciemności”.
C.G.Jung
Ten cytat zainspirował organizatorów i stał się myślą przewodnią programu tegorocznej edycji festiwalu (22-24 września 2017), który ma na celu prezentację najciekawszych projektów audiowizualnych oraz instalacji artystycznych, traktujących światło i ciemność jako narzędzie krytyczne, pozwalające uchwycić i wyrazić najważniejsze przemiany dokonujące się we współczesnym świecie. Światło będzie pełnić funkcję przejścia między tym, co rzeczywiste i wirtualne. Ciemność będzie odbijać nasze pragnienia i deformować, przekształcać nasze odczucie rzeczywistości. We współczesnym świecie oba wymiary mieszają się i przenikają, tworząc nowy typ rzeczywistości hybrydowej. Przestrzeń Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie jest doskonałym miejscem do kontemplacji źródłowych dźwięków zaroszonych artystów. Dodatkowo ramach 7 edycji zaprezentujemy w Teatrze na Plaży – Art Installation02 – wielowymiarowa instalacja multimedialna Rainera Kohlbergera w formie wielo-ekranowej projekcji i kwadrofonicznej konstrukcji dźwiękowej. Wszystkie wydarzenia projektu stanowią program o najpełniejszym, wieloaspektowym spojrzeniu na wizualność / światło / ciemność oraz możliwości jego użycia.
Festiwal od sześciu lat odbywa się dzięki wsparciu finansowemu Miasta Sopot. Organizatorem wydarzenia jest Kolonia Artystów, a współorganizatorem Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie.
Strona Festiwalu: www.osafestival.pl
Strona Facebook: www.facebook.com/OpenSourceArtFestival
Bilety:
60 pln karnety I pula dostępne na www.biletomat.pl (do wyczerpania / limitowana ilość).
80 pln karnety II pula dostępne na www.biletomat.pl (do wyczerpania / limitowana ilość).
30 pln bilet jednodniowy (dostępne 1 godzinę przed koncertami).
Lokalizacje:
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie / Plac Zdrojowy 2
Teatr na Plaży / Al. Mamuszki 2
LINE-UP:
22.09.2017 / piątek
21:00 Julien Bayle
22:00 Joshua Sabin
23:00 SHXCXCHCXSH + PEDRO MAIA
23.09.2017 / sobota
21:00 Myriam Bleau
22:00 Yves De Mey
23:00 Roly Porter + MFO
24.09.2017 / niedziela
20:00 Gábor Lázár
21:00 Caterina Barbieri
SHXCXCHCXSH + PEDRO MAIA
SHXCXCHCXSH to szwedzki duet techno, ukrywający się pod tajemniczą nazwą i zamaskowanymi występami. Pojawili się na scenie w 2012 roku, wydając EP-ki w takich wytwórniach jak Subsist czy Hem, ale to dopiero EP-ka zatytułowana „RJRJRFFRJRJ” wydana na łamach Avian przyniosła im sławę w świecie mrocznego techno.
Pedro Maia to twórca filmowy pochodzący z Portugalii, obecnie mieszkający w Berlinie, którego prace zostały zaprezentowane na wielu festiwalach filmowych oraz w takich galeriach jak like Internationale Kurzfilmtage Oberhausen, Split Film Festival, Rencontres Internationales, Armenian Center for Contemporary Experimental Art, MACBA Barcelona, Museum of Contemporary Art Tokyo. Od 2004 kultywuje koncept live- cinema, polegający na manipulacji obrazami w czasie rzeczywistym przy akompaniamencie dźwięku. Współpracował z muzykami: Panda Bear, Lee Ranaldo, Fennesz, Jacaszek, Demdike Stare, Pole, Shackleton, Tropic of Cancer, Craig Leon oraz występował na festiwalach: Serralves Contemporary Art Museum, CA2M Madrid, Sonar Festival, Unsound Festival Kraków/NY, All Tomorrow’s Party, Mutek.
ROLY PORTER + MFO „Third Law”
Roly Porter znany jest jako producent zasilający szeregi brytyjskiego dubstepowego duetu nagrywającego dla Planet Mu – Vex’d. W pojedynkę zaś jawi się jako wirtuoz dronów i muzyki ilustracyjnej. Według krytyków „Rolling Stone” jest na top liście artystów, których powinnaś / powinieneś znać. Projekt, który zaprezentuje w Sopocie „Third Law’ – przedstawia Portera jako wolnego od konceptu rytmu, basu i projektowania dźwięku, w jego własnym świecie, w którym nie musi kształtować żadnych z tych elementów, by wpasować się w tendencyjne idee i zasady. Występy sceniczne „Third Law” umożliwiają słuchaczom to doświadczenie. Przemieniają miejsce koncertu za pomocą intensywnych dźwięków, obrazów, świateł stroboskopowych i dymu scenicznego. Wizualnie rozpoczynają się jako podróż przez prototypowe krajobrazy, pozornie nieskończone sfery, które stają się coraz bardziej surrealistyczne. Obrazy są stale przekształcane w iluzję, która jest wzmagana efektami świetlnymi. W momencie szczytowym hałas i agresywne rytmy łączą się z jednolitą stymulacją oślepiającego światła. „Third Law’ jest kolaboracją Roly Portera oraz Marcela Webera (MFO).
CATERINA BARBIERI włoska kompozytorka, mieszkająca w Berlinie. Powtórzenia i permutacje stanowią rdzeń jej obecnych projektów muzycznych. Komponowała utwory na syntezatory starego i nowego typu oraz instrumenty strunowe. Nacisk na minimalizm kompozycji wynika ze skupienia się na podstawowych falach dźwiękowych oraz eksploracji polifonicznych i polirytmicznych potencjałów sekwencera. Za pomocą syntezy, operacji bazujących na wzorze oraz dodatkowych środków, jej muzyka tworzy ostre geometrie czasu i przestrzeni. Jej prace zgłębiają tematy sztucznej inteligencji oraz percepcji dźwięków skupiającej się na 3D audio. Praktyki muzyczne pokazuje, jako integralne połączenie między ludźmi a technologią. Występowała na takich festiwalach jak Berlin Atonal, Berliner Festspiele’s Maerzmusik, Norbergfestival zarówno z kompozycjami stworzonymi dla teatru, jak i prezentacjami multimedialnymi, które wydane zostały na Important Records. Magazyn „The Wire” opisał jej muzykę, jako „głęboką podróż – hipnotyzującą i pięknie dezorientującą”.
JOSHUA SABIN to szkocki producent muzyczny, działający w Edynburgu. Jego debiutancki album „Terminus Drift” wydany przez Subtext bada relacje ludzi ze środowiskiem i przestrzenią, oraz sposób, w jaki wzbogacają nas one w erze cyfryzacji. Nasze struktury komunikacji, poszukiwań i odkrywania są uzależnione od zmian technologicznych i istnieją równocześnie między naszym środowiskiem a cyberprzestrzenią. Percepcja obu miesza się w sferze ich ucieleśniania i orientacji. Syreny rozbrzmiewające w tunelach stacji, harmoniczne wahania silników metra, przenikliwe krzyki pól elektromagnetycznych. Materiał dźwiękowy prac Sabina pochodzi wyłącznie z nagrań terenowych przechwyconych w Kyoto, Tokio i Berlinie, stanowiących dodatek do nagrań pól elektromagnetycznych z Glasgow i Edynburga. Poprzez zbadanie właściwości dźwiękowych naszego fizycznego otoczenia, Sabin tworzy dźwiękowy krajobraz tych dualistycznie nawigowanych „cyberprzestrzeni”, które przejściowo tworzymy i po których się przemieszczamy wchodząc w interakcje ze światem.
YVES DE MEY – mieszkający w Antwerpii muzyk i rzeźbiarz dźwięku, prezentuje nowy set, który opiera się na najnowszym wydaniu „Spectrum Spools/eMego”. Jego trzeci album solowy zawiera utwory nagrane przy pierwszym podejściu na jednej ścieżce dźwiękowej. Performance de Meya pozwalają na nakładanie nowych warstw, syntezowanie i wzmacnianie rytmu jego utworów. Yves pracuje między szczególnie wybranymi dźwiękami otoczenia, abstrakcyjnymi konstrukcjami rytmicznymi, techno, hałasem oraz łączeniem wpływów i łamaniem zasad gatunku. Znany jest ze swojej niezwykłej zdolności do budowania napięcia. Zręczność i fachowość pozwalają mu na zmienianie ustawień oraz klimatu swoich performance’ów.
JULIEN BAYLE jest artystą multidyscyplinarnym tworzącym we Francji, skupiającym się na sferze dźwięku i wizualizacji. Łączy sztukę wizualną, komponowanie dźwiękowe, fizyczne podejście do sztuki dźwiękowej i wizualizacji danych przez tworzenie zaawansowanych instalacji oraz audio/wizualnych performance’ów. Próbuje rozwiązać problem przerwanego kontinuum, ingerencji i reprezentacji przez użycie fizyki dźwięku. Jego twórczość oparta jest na eksperymentach i programowaniu. Używa koncepcji złożoności i chaosu. Przedstawia świat nasycony informacjami często pozbawionymi sensu oraz skomplikowanie społeczeństw przez pozytywny nihilizm, dekonstrukcję procesów, struktur i wyników. Występował na żywo w międzynarodowych festiwalach, takich jak ELEKTRA w Kanadzie, czy sound:frame w Austrii. Wystawiał swoje prace w wielu europejskich galeriach. Jest nauczycielem sztuki, a na zaproszenia europejskich szkół artystycznych prowadzi zaawansowane kursy dotyczące technologii w tworzeniu nowych mediów. Współpracuje z wytwórnią artystyczną Bordille Records wraz z Franćoisem Larinim i Yatra Arts.
Podczas OSA Festival 2017 zaprezentuje audiowizualny performance „ALPHA”. Chcąc przesunąć granicę performance’u, Bayle przedstawia systemem generowania dźwięku i obrazu ALHPA. „ALPHA” zaprojektowana jest ze świadomością, iż musi pozwolić performerowi na przestrzeń do improwizacji oraz do stworzenia możliwości skupienia się na warstwie dźwiękowej i wizualnej, nie na aspektach technicznych. Jej system wizualizacji zapewnia także doskonałe narzędzie do dalszego tworzenia minimalistycznej i zimnej estetyki bez użycia już wcześniej nagranego materiału. W rzeczywistości system generuje pierwotne formy wizualne, które można łączyć i zmieniać w nieskończoność, stale analizuje dźwięk i potrafi reagować, generując nowe formy lub zmieniając już wygenerowane. Pozwala publiczności zanurzyć się w zwarty i minimalistyczny świat dźwięków i form, rozszerzając polimorficzne i radykalne badania Juliena Bayle’a na nowe obszary, gdzie dźwięki i formy łączą się w gęstą i ciężką materię. Na zmianę pokazywane są kształty geometryczne, wiążące się z radykalnym postmodernizmem lub trwałą erozją struktury związanej z brutalistyczną architekturą. „ALPHA” to prawdziwe doświadczenie audiowizualne, które przesuwa granice radykalnej estetyki.
MYRIAM BLEAU – artystka i kompozytorka z Montrealu, gra na wiolonczeli, gitarze i pianinie. Obecnie pracuje nad pracą magisterską z kompozycji na Uniwersytecie w Montrealu, na którym rolę jej doradcy pełni Nicolas Bernier, muzyk, performer i kompozytor. Podczas OSA Festival 2017 Myriam przedstawi publiczności projekt „Soft Revolvers’ – audiowizualny performance czterech przędz stworzonych przez artystkę z akrylu. Każda z przędz związana jest z „instrumentem” w kompozycji elektronicznej, a dane zebrane przez sensory znajdujące się wewnątrz formują muzyczny algorytm. Interfejsy silnie oddziałują na gramofony. Diody umieszczone wewnątrz zaprojektowanych przez Myriam Bleau elementów emitują światło będące w kontrapunkcie do muzyki, tworząc tym samym wspaniałe „spinning hallos”. „Soft Revolvers” zostało stworzone przez Bleau, której twórczość cechuje się minimalistycznym podejściem do elektronicznej muzyki. Bleau do swoich prac przemyca elementy hip-hopu i popu. „Wielu ludzi myśli, że muzyka eksperymentalna nie ma stałego rytmu. Jest tradycja klasycznej muzyki elektronicznej, która sprzeciwia się rytmowi 4/4. Bawiąc się konwencjami popularnych gatunków muzycznych, Bleau stara się łączyć ze sobą te elementy. Rytm w „Soft Revolvers” rozpływa się przechodząc w inny. Beat opuszcza cię w napięciu, tworząc sceny i płaszczyzny dźwiękowe.
GÀBOR LÀZÀR po wydaniu materiału wspólnie z Russelem Haswellem pierwszy autorski album Lazara „ILS” przetarł mu szlak do wydawnictwa Lorenzo Senni, by następnie umożliwić mu przyłączenie się do The Death Of Rave i wydanie płyty „EP16″, która znalazła się na 8 miejscu Boomkat Top 100 Singles. Muzyka Lazara została opisana jako „wspaniała i właściwie całkiem odjechana” przez „The Guardian” oraz przedstawiona przez Secret Thirteen jako „wymagający, dynamiczny i matematyczny styl wahający się między ekstremalnym akademizmem, a pewnego rodzaju rozsądnym muzycznym barbarzyństwem. Gabor obecnie buduję przyszłość muzyki elektronicznej”. W 2014 roku Lazar rozpoczął współpracę z Markiem Fellem i wydał album „The Neurobiology Of Moral Decision Making”. W roku 2015 znalazł się na 11 miejscu 20 Best Avant Albums magazynu „Rolling Stone” oraz na 3 miejscu Boomkat’s Favourite 100 Albums of the Year. Norbergfestival uznał go za „jeden z najbardziej uznanych albumów eksperymentalnych poprzednich lat”, zaś Norman Records za „najbardziej radykalnie tworzoną rytmiczną elektronikę”.