Emptyset – Blossoms
Paweł Gzyl:

Producenci z Bristolu wkraczają na nowe terytoria.

Nagrobki – Pod Ziemią
Jarek Szczęsny:

Poważni jak śmierć.

LDY OSC – sōt
Paweł Gzyl:

Click & cuts na nowo.

Nick Cave and the Bad Seeds – Ghosteen
Jarek Szczęsny:

Pomnik żałoby.

Pablo Mateo – Weird Reflections Beyond The Sky
Paweł Gzyl:

Techno do tańca.

Danny Brown – uknowhatimsayin¿
Jarek Szczęsny:

Gorączkowe wizje rapera.

9t Antiope – Grimace
Jarek Szczęsny:

Mikrus.

Malin Genie – Anthropomorphic Sympathy
Paweł Gzyl:

Stylowe electro i IDM w duchu lat 90.

Telefon Tel Aviv – Dreams Are Not Enough
Mateusz Piżyński:

Gdy w Tel Avivie zgaśnie światło…

Philipp Gorbachev – Kolokol
Paweł Gzyl:

Prawosławie i elektronika.

BNNT is Jerusalem in My Heart – Multiversion #4
Jarek Szczęsny:

Część czwarta.

rRoxymore – Face To Phase
Paweł Gzyl:

Introwertyczne bity.

The Big YES! – The Big YES!
Łukasz Komła:

Free jazzowy wybuch!

HTRK – Venus In Leo
Maciej Kaczmarski:

Miłość w czasach zarazy.



Abatwa (The Pygmy) – Why Did We Stop Growing Tall?

Nieczęsto stykamy się z muzyką z Rwandy, kraju dotkniętego krwawym ludobójstwem.

Abatwa (The Pygmy) to nic innego, jak nazwa jednego z najbardziej zagrożonych plemion w Afryce. Znacie z pewnością tragiczną historię Rwandy, która dokonała się w 1994 r., masakrę osób pochodzenia Tutsi wymierzoną przez ekstremistów Hutu. Historię tę przypomnieli niedawno Joanna Kos-Krauze i Krzysztof Krauze w swoim najnowszym filmie „Ptaki śpiewają w Kigalii” (2017).

Producentem i osobą odpowiedzialną za zarejestrowanie nagrań, jakie znalazły się na krążku „Why Did We Stop Growing Tall?” jest Ian Brennan. Wybrał się on w najbardziej newralgiczne rejony tego kraju. Podróżował z dwoma okolicznymi mieszkańcami Tutsi, choć – jak sam wspomina – w powietrzu dało się odczuć na każdym kroku dramat niewinnych ludzi sprzed lat. Brennan wyruszył w poszukiwaniu pozostałych śladów (to bardzo smutne!) po tradycyjnych śpiewakach czy instrumentalistach, ale z nadzieją, że spotka też młode pokolenie kultywujące tradycje i nie tylko. Spotkał tam zaledwie garstkę nastolatków: między innymi tancerzy break dance’owych i 19-letnią freestyle’ową raperkę Rosine Nyiranshimiyimana. Co ciekawe, przy okazji Ian odkrył także Emmanuela Hatungimana – tradycyjnego śpiewaka z fryzurą w stylu mohawk, którego głos oraz instrumenty można usłyszeć w utworach „2” i „7”.

Kobiety Abatwa spotkało wiele złego. Ponoć porywano te o najwyższym wzroście i łączono na siłę w pary z mężczyznami z innych plemion, a to doprowadzało do dramatycznych zaburzeń genetycznych. W poszczególnych pieśniach na „Why Did We Stop Growing Tall?” czuć żal i smutek kobiet Tutsi z plemienia Abatwa.

Ten niezwykły album przybliża nam również brzmienia rozmaitych tradycyjnych instrumentów z Rwandy. Jednym z nich jest 11-strunowy icyeme, porównywany wyglądem do deski surfingowej, a kiedy muzyk postawi go w pionie, to często przewyższa jego wzrost. Icyeme słychać choćby w nostalgicznym „Ihorere (Stop Crying Now)” w wykonaniu Emmanuela Habumuremya i Ange Kamagaju oraz w pięknych melodiach „Umutesi (I’ll Follow You Until You Kill Me)” Ruth Nyiramfumukoye (matka) i Patricka Manishimine (syn). W wyciszonym „Cyabusiko (Night Streetwalker, Who Will Care for My Children?)” Jeana Claude’a Nzabonimpa wybrzmiewają dźwięki mogące kojarzyć się z kalimbą, ale nie jestem pewien, jaki to instrument (może Wy wiecie?). To nie jedyne interesujące w brzmieniu instrumenty na tej płycie, wsłuchajcie się uważnie.


Oryginalnie prezentuje się w kompozycji „Umwana W’umuhanda (The Child from the Streets)” wspomniana już raperka Rosine Nyiranshimiyimana. Elektroniczny i minimalistyczny zgrzyt, coś na kształt wyładowania elektrycznego, stał się świetnym tłem do slangowej nawijki.

Wszyscy Ci, którzy interesują się muzyką z Afryki, powinni mieć w swojej kolekcji „Why Did We Stop Growing Tall?”. Z całą pewnością to jedno z najważniejszych wydawnictw z Czarnego Lądu w tym roku!

18.08.2017 | Glitterbeat

 

Strona Glitterbeat »Profil na Facebooku »

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.