Brytyjska wytwórnia Discrepant opublikowała koncertowy materiał Pierre’a Bastiena.
Francuski kompozytor i multiinstrumentalista stworzył w drugiej połowie lat 80. niezwykłą orkiestrę, którą nazwał „Mecanium”, czyli zespół „muzyków” składający się z automatów zbudowanych z elementów „meccano” wprawianych w ruch przez tzw. elektromotory. Owe maszyny grają na akustycznych instrumentach z całego świata. Pionierskie poczynania Bastiena szybko zostały zauważone i docenione. Warto też wspomnieć, że artysta swoją karierę zaczynał już pod koniec lat 70., od współpracy z Operation Rhino, Nu Creative Methods, Effectifs de Profil czy później z Dominique Bagouet Dance Company.
Od tamtego czasu wiele się zmieniło, jeśli chodzi o rozwój jego muzyki. W ostatnich latach można było usłyszeć maszyny Bastiena zarówno u projektantki modowej Issey Miyake, jak i w nagraniach Roberta Wyatta oraz Norwega Phonophani (w tym roku opisywałem jego znakomity album „Animal Imagination” wydany przez Hubro).
Najnowsze dzieło Francuza „The Mecanocentric World of Pierre Bastien” (27.10.2017 | Discrepant) to zapis koncertowego występu z października 2016 roku w Studiu M – słynnej sali koncertowej Radia i Telewizji Vojvodina w Serbii. Stronę A tego wydawnictwa podpisano jako „Quiet Motors”, zaś B – „Frantic Motors”. Obie kompozycje Bastien sformułował na podstawie ogromnej ilości dźwiękowych wycinków zagranych przez jego maszyny, jak doskonale wiemy, świetnie radzących sobie nie tylko z etnicznymi instrumentami (afgański râbab, chińska lutnia, marokański bendir, jawajski saron itd.), ale też z łatwością wydobywających odgłosy z gumek, papieru, gwoździ, harmonijki czy trąbki. To wszystko możemy usłyszeć na albumie „The Mecanocentric World of Pierre Bastien” – dającym wyjątkową możliwość jednoczesnego dotykania rozmaitych kultur z różnych kontynentów. Nie zabrakło także fascynujących skrętów w dwudziestowieczną awangardę.
Oficjalna strona Pierre’a Bastiena »
Profil na Facebooku »
Strona Discrepant »
Profil na Facebooku »