Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



Hati & Mazzoll – Teruah

Pigułka na transcendencję.

Weterani polskiej sceny eksperymentalnej, w tym przypadku duet Hati (Rafał Iwański, Rafał Kołacki) i Jerzy Mazzoll, spotkali się na wspólnych sesjach w 2014 roku w zaaranżowanym studiu w Toruniu. Drugie ich spotkanie odbyło się dwa lata później w tym samym mieście, ale na terenie hal fabrycznych dawnych zakładów „Elany”. W efekcie powstał kilkugodzinny materiał, z którego muzycy wycieli ponad pięćdziesiąt minut muzyki i umieścili na płycie „Teruah”.

Przypomnę, że Rafał Iwański prowadzi także solowy projekt pod nazwą X-Navi:Et (tutaj więcej świeżych informacji odnośnie tego przedsięwzięcia), a także współtworzy Innercity Ensemble, Kapital, Alameda 5 czy Voices Of The Cosmos. Rafał Kołacki z kolei to jeden z najważniejszych polskich artystów zajmujących się field recordingiem. Znanym go również z duetu Mammoth Ulthana i obecnie kwartetu T’ien Lai. Mazzolla nie trzeba nikomu przedstawiać.

Na album złożyły się dwie kompozycje („Inspiration” i „Expiration”), a te z kolei zostały rozdzielone na poszczególne części. Nie chcę używać słowa „suite”, więc użyję określeń bardziej stosownych do tego, co zaproponowali panowie na „Teruah” – określiłbym to jako wymianę myśli na poziomie dźwiękowych zdarzeń. Luźna forma uzyskana dzięki swobodnej improwizacji, szczególnie w pięciu pierwszych fragmentach („Inspiration”), gdzie świetne sola Mazzolla przenikają się z fletami Hati. Oczywiście nie brakuje w tym wszystkim warstwy elektronicznej. Wryły mi się w pamięć charakterystyczne frazy w „Inspiration I”. W tym nagraniu jest też sporo wpływów arabskich, marokańskich – partie instrumentów dętych (np. klarnety) przywodzą na myśl eksperymentalną muzykę niemiecko-palestyńskiego artysty Ghaziego Barakata, nagrywającego jako Pharoah Chromium. W „Inspiration V” Afryka miesza się ze światem arabskim – improwizacje Mazzolla bardzo dobrze korespondują z twórczością Wacława Zimpla, zaś brzmienie instrumentów klawiszowych jest bliższe Etiopii w stylu Hailu Mergia.

Gongi, rozmaite grzechotki, czynele, klarnet i jakiś dziwny flet (?) czy może róg (?), kreują wyjątkowy nastrój w „Expiration VII”. W następnym nagraniu klarnet przybiera formę powoli odpływającego parowca, nad którym wirują skrzydlate stworzenia wydające z siebie polifoniczne trele (tak, to ten wysoko brzmiący flet!). Tybetańskie dzwonki („Expiration IX”) nadają rytm naszym zmysłom, choć nie mam tu na myśli pociągu do Lhasy, a do tego wprowadzają pewien rodzaj transu, nabierającego jeszcze większej głębi w wyśmienitej kompozycji „Expiration X”.

Wiem, że to okropny truizm i banał, ale „Teruah” ma wiele ze snu – wyimaginowane dźwiękowe światy Hati i Mazzolla zostały zawieszone pomiędzy namacalnymi punktami geograficznymi, o których wspominam wyżej, a nienazywalną orbitą krążącą wokół improwizacji i awangardy. Eksperymentalna gęstwina stworzona przez tych artystów skutecznie rozciera rzeczywistość.

27.10.2017 | Requiem Records

 

Strona Requiem Records »Profil na Facebooku »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.