Lawrence English – Lassitude
Jarek Szczęsny:

Doskonała pustka.

Elysia Crampton – ORCORARA 2010
Jarek Szczęsny:

Niepowstrzymana losowość.

Kaitlyn Aurelia Smith – The Mosaic of Transformation
Jarek Szczęsny:

Cały zestaw radosnych nastrojów.

Phillip Sollman – Monophonie
Paweł Gzyl:

Muzyczna maszyneria.

Vladislav Delay & Sly Dunbar & Robbie Shakespeare – 500-Push-Up
Paweł Gzyl:

„Rakka” uzupełniona o dubowy puls.

Zguba – Pomór
Jarek Szczęsny:

Nieustający marsz kostuchy.

Richu M – House Of The Vaporising Sun
Bartek Woynicz:

Ten tytuł mówi wszystko.

Maenad Veyl – Reassessment
Paweł Gzyl:

Muzyka z sali operacyjnej.

Flaner Klespoza – Wędrówka po lesie, w którym mieszkają bogowie i rosną wszechświaty
Jarek Szczęsny:

Spójna opowieść.

The Advent – Life Cycles
Paweł Gzyl:

Futurystyczne electro w oldskulowym stylu.

Field Works – Ultrasonic
Jarek Szczęsny:

Nietoperze jako podstawa twórcza.

Apparat – Capri-Revolution (Soundtrack)
Mateusz Piżyński:

Pierwsza odsłona serii muzyki filmowej Saschy Ringa.

Grischa Lichtenberger – KAMILHAN; il y a péril en la demeure
Paweł Gzyl:

Chrzęszczące ballady.

KeiyaA – Forever Ya Girl
Jarek Szczęsny:

Niepasujące do siebie puzzle.



Ben McElroy – The Word Cricket Made Her Happy

Folk z dronami.

Trzeci album Bena McElroy`a został wydany nakładem francuskiej wytwórni Eilean. Bezwzględnie pasuje on do jej działalności, która w dużej mierze polega na prezentowaniu muzyki łączącej różne gatunki. Często są to nurty nawet niezbliżone do siebie. Sam wykonawca w chwili obecnej zamieszkuje w Nottingham, gdzie stara się łączyć muzykę folkową z ambientem i dronami. Używa tradycyjnego i akustycznego instrumentarium w postaci gitar, strun czy głosu. W głosie pobrzmiewa echo dawnego świata. To przypomina pisanie historii na nowo, podobnie jak robi to Richard Dawson. Jednak w muzyce McElroy`a można usłyszeć wpływ Pauline Oliveros, a i napotkać ducha Edwarda Elgara.

Ci z was, którzy w latach 90 byli po okresie dojrzewania lub w jego trakcie, z pewnością łatwo skojarzą określenie „cool Britannia”. Atak wyspiarzy na kulturę masową był wszechobecny i na tak wielu polach, że trudno się było na nich nie natknąć. Otóż Bena McElroy`a nie da się wpisać w ten nurt. W otwierającym „The Sailor and the Albatross” przywołuje sielski obraz wsi angielskiej. Słuchając jednym uchem, łatwo wtrącić ten utwór do szufladki z napisem „folk” i pójść spać. Tylko, że w ten sposób przegapić można znakomite, zapętlone tło. Przeplatane smyczki, grane w sprzecznych tonach oraz coś co, z braku innego określenia, nazwałbym głosem z niebios. Tradycja miesza się z nowoczesnością. Tytuł nawiązuje do poematu Samuela Taylora Coleridge’a.

Muzyka klasyczna również jest obecna. W „Sleep and Create Moon” kompozytor wznosi się na wyżyny swojego talentu. Dźwięk jest nasycony, a muzyka klasyczna płynnie przechodzi w akustyczny folk. Elektroniczne dodatki są nienachalne, lecz znaczące. To ma być wyobrażeniu snu. Nagrania terenowe wprost z sielskich terenów pojawiają się w „The Word Cricket Made Her Happy”. Duet gitary z kontrabasem spisuje się wyśmienicie. McElroy nie ucieka od prostoty formy, ale stara się tworzyć złożone formy. Najpełniej paletę dźwięków i swoich możliwości prezentuje w finałowym „The Yellow’un Always Wins”.

„Henry and Clara” i „All Around Prayed The Drowned Men” łączy pojawienie się wokalu. Ten pierwszy przynosi więcej ponurości, mocniejszych akcentów oraz dramatyzmu w głosie. Ta starodawna maniera nie razi. Nie sprawia wrażenia sztuczności ani „doklejonej” na siłę. Jednocześnie brzmi nowocześnie. Drugi utwór jest bardziej tradycyjny i brzmi jakby był stworzony do śpiewania przy kuflach z piwem. Docenić trzeba też sposób ułożenia płyty. Jednostki wrażliwe powinny skupić swą uwagę na „Ink Drunk”. Umieszczenie go w samym środku albumu nie jest przypadkowe. Głębia dźwięków, skryty niepokój i niejednoznaczność są jego siłą. Ben McElroy imponuje dojrzałością i pewnością swej wizji. Zaprasza do swojego świata, który pełen jest dziwów, zjaw i harmonii.

Eilean rec. | 2018

Bandcamp
FB

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.