SCSI-9 – Squares & Circles
Paweł Gzyl:

Pierwszy nowy album projektu od siedmiu lat.

Sarathy Korwar – More Arriving
Jarek Szczęsny:

Muzyka migracji.

Sandro Perri – Soft Landing
Jarek Szczęsny:

Chłód melodii.

Rhys Fulber – Ostalgia
Paweł Gzyl:

„I’m living in the 80s”

IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…



Wolność – Outlines

Skład marzenie.

Zasadniczo nazwa zespołu wyjaśnia wszystko. Piękne i szerokie pojęcie wolności kojarzyć się może tylko dobrze. W ujęciu muzycznym pozytywne odczucia również są gwarantowane, a to za sprawą trzech panów: Wojtka Juchniewicza, Krzysztofa Topolskiego i Adama Witkowskiego. Sam zespół nowy nie jest, gdyż ich debiut w 2016 odnotował Łukasz Komła. Dzięki swojej otwartości stylistycznej na tamtą płytę przyciągnęli ciekawych gości. Nie inaczej postąpili ze swoim drugim wydawnictwem. Znawcy piłki nożnej lubią przypominać, że nazwiska nie grają, ale w tym przypadku jest odwrotnie.

Każdy z sześciu utworów ma swojego gościa, który mniej lub bardziej prowadzi w bok brzmienie tria oraz stylistyczne ozdobniki. Jest nawet utwór nagrany z użyciem aplikacji WretchUp (uczciwie podanej jak „featuring”) stworzonej przez Mouse on Mars. Dzięki czemu kawałek „In de es es” dziczeje. Sprawia wrażenie układu szkieletowego ciągle poddawanemu modyfikacjom. Zespół rzetelnie trzyma się wyznaczonego rytmu i nie wychyla się zbytnio na boki. Sam początek zwiastuje znakomitą dalszą część. Gość utworu Lautbild (Paweł Kulczyński) wprowadza nerwową elektronikę.

Inaczej robi się w „Weather trip”, gdzie Tomasz Ziętek z trąbką ściągają trio w stronę jazzu. W trakcie całego utworu trwa nieustanna walka o dominację między gitarą a trąbką. Sekcja rytmiczna odpowiedzialna jest za ring, na którym ów pojedynek się toczy. W myśl zasady „co gość, to inna stylistyka” tak toczy się ten krążek. DJ Paulo oczywiście wprowadza hip-hop za pomocą skreczy i sampli. Jeśli już zapraszasz do współpracy Mikołaja Trzaskę to nie dziw się, że potrafi odegrać znaczącą rolę w utworze lub też wybić się pośród innych dźwięków. O przypadkowości tego spotkania nie mogło być mowy, gdyż Wolność debiut swój u Trzaski wydała właśnie.

Inną sprawą jest, że utwory z saksofonistą są najlepszymi kąskami z albumu. „Thom Tom Tohome” to Trzaska w wersji jaką lubić nietrudno. Głębokie frazy, operujące zimną dynamiką oraz emanującą oczywistą energią. Nie można oczywiście Wolności deprecjonować, wszakże ich wkład w całość jest spora. Kapitalnie wypadają w największym skupisku ludzi tj. „Raport W Founded”. Poza triem, Trzaską pojawia się Maciej Bączyk z Pin Park wraz ze swoim syntezatorem. No i robi się pięknie. Wszystko pomyślane, zagrane wzorowo, rozplanowane i porozciągane zgodnie ze sztuką. Znakomity utwór na zakończenie znakomitej płyty. O taką Wolność chodzi.

thisisnotarecord | 2018
Bandcamp
FB

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze