Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



Recent Arts – Skin

Ambient, minimal, industrial i… piosenki.

Tobias Freund obok Moritza Von Oswalda i Thomasa Fehlmanna należy do najstarszych weteranów nowej elektroniki w Niemczech. Zaczynał jeszcze w latach 80., tworząc EBM w projektach Hypnobeat i Vo Ese, by od razu na początku następnej dekady zająć się techno i trancem pod różnymi pseudonimami. Ważne miejsce w jego dorobku artystycznym zajmują kooperacje z innymi twórcami. Freund działał z Dandy Jackiem, Atom Heartem, Maxem Lodebauerem i Ricardo Villalobosem – a ostatnio koncentruje się na dokonaniach duetu Recent Arts.

Drugą jego połowę stanowi chilijska artystka wideo – Valentina Berthelon. Freund poznał ją w Berlinie i od razu dostrzegł we współpracy z nią nowe możliwości. Objawiły się one w postaci wydanego trzy lata temu debiutanckiego albumu Recent Arts, który łączył w swym nieoczywistym brzmieniu wpływy industrialu i ambientu. Jednym z kolejnych przedsięwzięć międzynarodowego duetu okazał się projekt „Skin”, w ramach którego wizualizacje Berthelon połączyły się nowoczesnym tańcem i premierowymi nagraniami Freunda. Dokumentem tego drugi album Recent Arts.

„Skin” zawiera dwanaście krótkich kompozycji, w których odbijają się niczym w zwierciadle różne fascynacje muzyczne ich autora. Najwięcej na płycie chmurnego ambientu, w ramach którego warczące drony spotykają się z nastrojowymi wokalizami gościnnie śpiewającej tu piosenkarki o wdzięcznym pseudonimie Barbie Williams („Surface”). Freund sięga również po minimal ze szkoły Raster Noton („Out There”) i Sähkö („Falling”), jedynie sporadycznie wypuszczając się na teren preparowanego industrialu spod znaku Throbing Gristle („Inside”).

Efekty są udane jedynie połowicznie. Bardzo dobrym pomysłem okazało się zaproszenie do współpracy wokalistki – niepokojący i zmysłowy głos Barbie Williams nadaje poszczególnym utworom, które ozdabia, charakter niekonwencjonalnych piosenek. Niestety – nagrania instrumentalne są zbyt krótkie, przez co sprawiają wrażenie pośpiesznie nakreślonych szkiców, a nie skończonych kompozycji. Kiedy Freund pozwala swej muzyce wybrzmieć pełniej, nabiera ona z miejsca odpowiedniego rozmachu („Latex”). Szkoda, że dzieje się tak tylko w kilku przypadkach.

Non Standard Productions 2019

www.recentarts.com

www.facebook.com/RecentArts

www.tobiasfreund.com

www.facebook.com/tobiasfreundproductions

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze