Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.

Levitation Orchestra – Inexpressible Infinity
Jarek Szczęsny:

Podpalacze wzniecają eutymię.

Innercity Ensemble – IV
Jarek Szczęsny:

Luz i bogactwo.

Grischa Lichtenberger – RE:PHGRP
Paweł Gzyl:

Free jazz w „rasterowej” wersji.

Jónsi & Alex Somers – Lost and Found
Jarek Szczęsny:

Dla przyjemnego słuchania.

Conforce – Dawn Chorus
Paweł Gzyl:

Mistrzowski popis holenderskiego producenta.



Emptyset – Blossoms

Producenci z Bristolu wkraczają na nowe terytoria.

Gdyby ktoś posłuchał dzisiaj pierwszych EP-ek firmowanych nazwą Emptyset z końca minionej dekady, byłby w szoku: to albo zamaszysty dub-house, albo przestrzenne techno, zupełnie nie pasujące do tego, z czego bristolski duet zasłynął w następnych latach. Ale taka była droga Jamesa Ginzburga i Paula Purgasa: od muzyki klubowej do abstrakcyjnych kolaży. Jedno łączy jednak dawne i obecne dokonania brytyjskich producentów – miłość do potężnego basu.

Pierwszym efektem eksperymentatorskich ciągot Ginzburga i Purgasa był przełomowy w ich karierze debiutancki album z 2009 roku. Przyniósł on wywiedzione z techno i dubstepu basowe wariacje, które stały się zaczynem nie tylko dalszej kariery duetu, ale też fundamentem dla dyskografii prowadzonej przezeń wytwórni Subtext. Od tamtego czasu minęło dokładnie dziesięć lat, a brytyjscy producenci nadal nie ustają w dźwiękowych poszukiwaniach. Dowodem tego ich szósty album.

Pierwsza część „Blossoms” ma bardzo agresywny charakter: z miejsca uderzają tu tektoniczne bity, które oplatają basowe warkoty i metaliczne zawijasy. To otwierający całość utwór „Petal”, ale też następne – „Blossom” czy „Pollen”. Ta noise’owa maszyneria wytraca swój pęd wraz z kompozycją „Blade”. Po raz pierwszy w historii duetu Ginzburg i Purgas wkraczają tu na terytorium ambientu. Świdrujące loopy nabierają spokojniejszego brzmienia, nurzając się w odmętach onirycznych syntezatorów. To budzi zaciekawienie słuchacza: co dalej?

W „Axil” i „Filament” brytyjscy producenci niespodziewanie wracają do swych bristolskich korzeni. Oba utwory to tak właściwie spowolniony dubstep, a może nawet hipnotyczny trip-hop, który po odarciu z wszelkich melodyjnych elementów, koncentruje się na zgrzytliwym pulsie i piętrzących się warkotach. Potem w „Bulb” znów powraca ambient – ale tym razem o dronowej proweniencji, bo spleciony ze stłumionych i rozciągniętych sprzężeń. Spogłosowanie skwierczących loopów daje w „Stem” psychodeliczny efekt, a całość kończy noise’owy spazm – „Clone”.

„Blossoms” to drugi album Emptyset nagrany dla chicagowskiej wytwórni Thrill Jockey. Jak wszyscy wiemy znana jest ona przede wszystkim z post-rockowych publikacji – i pierwsza wydana przez nią płyta Ginzburga i Purgasa stanowiła dyskretny ukłon w stronę tejże estetyki. Ta najnowsza to już zupełnie inna bajka: tym razem Anglicy częściowo odwołują się do swej basowej schedy, a częściowo – wkraczają na zupełnie nowe terytoria. Dlatego „Blossoms” to ciekawszy album – i być może początek etapu w działalności projektu.

Thrill Jockey 2019

www.thrilljockey.com

www.facebook.com/ThrillJockey

www.emptyset.org.uk

www.facebook.com/emptysetofficial

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze