KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie. Czy wiecie co to jest Globalny Bank Nasion? Pod nazwą tą ukrywa się betonowy tunel wbudowany w wieczną zmarzlinę na norweskiej wyspie Spitsbergen. Przechowuje się w nim nasiona wszystkich rodzajów roślin z całego świata. Co ciekawe – […]

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.

FKA Twigs – Magdalene
Jarek Szczęsny:

Jedno płuco.

Sarin – Moral Cleansing
Paweł Gzyl:

EBM wyszlifowany na najwyższy połysk.

Mary Komasa – Disarm
Przemysław Solski:

Rozbrójmy się.

Black Sea Dahu – No Fire in the Sand
Łukasz Komła:

Tonąc w lekkości.

DJ Shadow – Our Pathetic Age
Jarek Szczęsny:

Ilość nie przekłada się na jakość.

Shanti Celeste – Tangerine
Paweł Gzyl:

Na poprawę nastroju.



Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon

Wizyta na Spitsbergenie.

Czy wiecie co to jest Globalny Bank Nasion? Pod nazwą tą ukrywa się betonowy tunel wbudowany w wieczną zmarzlinę na norweskiej wyspie Spitsbergen. Przechowuje się w nim nasiona wszystkich rodzajów roślin z całego świata. Co ciekawe – ze względu na niską temperaturę, nie trzeba wykorzystywać elektryczności, by zapewnić zalążkom żywotność. W ostatnich latach ze względu na zmiany klimatyczne, na Spitsbergenie robi się jednak coraz cieplej, co zagraża znajdującym się w budowli nasionom.

Dwa lata temu Bank odwiedziło dwóch artystów – Koenraad Ecker i Frederik Meulyzer. Dokonali tam nagrań terenowych – i wykorzystali je potem do stworzenia oprawy muzycznej baletu zatytułowanego „Frozen Songs” zrealizowanego przez Zero Visible Dance Company. Obaj twórcy specjalizują się w tego rodzaju działaniach – przede wszystkim w duecie pod nazwą Straw Dogs, ale także w solowej twórczości. Ecker jest bowiem uznanym gitarzystą i wiolonczelistą, a Meulyzer – perkusistą.

Wizyta na Spitsbergenie była dla obu muzykó1) na tyle owocna, że postanowili na jej bazie stworzyć jeszcze jeden materiał. Tak powstało dziesięć nagrań, które trafiło na pierwszy album duetu dla wytwórni Subtext. Znajdujący się na krążku materiał zawiera trzy typy dźwięków: partie akustycznych instrumentów, dronową elektronikę i odgłosy otoczenia. Ecker i Meulyzer budują z nich rozedrgane kompozycje z pogranicza ambientu („Melting Refuge”), kosmische musik („Metabolic Rift”), post-rocka („Carbon Cycles”) i musique concrete („Sea Change”).

„Carbon” to nie pierwszy w dyskografii Subtext materiał zainspirowany dźwiękami otoczenia – to choćby przypadek płyty „Andoya” Erica Holma czy „Terminus Drift” Joshuy Sabina. Tym razem trafia on jednak idealnie w swój czas – bo media zajmujące się elektroniczną sceną aktywizują ją aktualnie do walki ze skutkami globalnego ocieplenia. Muzyka duetu broni się oczywiście wyjęta z tego kontekstu – dobrze będzie jednak, kiedy przesłuchanie „Carbon” sprawi, że zaczniemy bardziej troszczyć się o nasze naturalne środowisko.

Subtext 2019

www.subtextrecordings.net

www.facebook.com/subtextrecordings

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze