Wpisz i kliknij enter

Uwalmassa – Malar

Wężowy spryt.

Zestaw drewnianych i metalowych instrumentów perkusyjnych, któremu towarzyszą różnej maści dzwonki, gongi oraz elektroniczne cudeńka jest tym, czym na co dzień zajmuje się trio Uwalmassa. W skład zespołu wchodzą muzycy z Dżakarty: Harsya Wahono, Randy Pradipta oraz Pujangga Rahseta. Zagrzebani w dziedzictwie kulturowym Indonezji wykorzystują zachodnie narzędzia, aby stworzyć bogatą muzykę inspirowaną obrzędami religijnymi i ludowymi, tańcem oraz całym tamtejszym ceremoniałem.

Celem jest nie tylko dekonstrukcja dźwiękowa, ale przede wszystkim tworzenie muzyki eksperymentalnej, którą będzie można nazwać przyjazną. Choć niepozbawiona gęstości rytmicznej i mrocznych klimatów muzyka zawarta na albumie „Malar” nie powinna sprawiać nadmiernej trudności słuchaczowi. Wszystko jest odpowiednio wyważone, a jednocześnie wyjątkowe i fascynujące na wielu polach. Dobrze wiedzieć, że z globalnej wioski wciąż płyną rytmy polirytmiczne i awangardowe.

Słuchając takich utworów jak „Putung” czy „Tilik” ma się wrażenie, że muzycy stosują zasadę wężowego sprytu. Jeśli już uda się nam namierzyć cel dokąd utwór zmierza, to chwila rozstrojenia sprawia, że wymyka się on nam z rąk. Nawet w formach bardziej rozbudowanych jak hipnotyzujący tempem „Rantas”, który swą zręcznością mógłby posłużyć jako platforma do tańca. Podobnie zresztą jak elektroakustyczny „Majuh” będący swoistym zaproszeniem dla zachodnich uszu.

Mimo wszystko ciągle jesteśmy w świecie opartym o zasady tradycji muzycznej. Słychać ją w utworach „Belit” i „Caruk”, które odzwierciedlają nurt muzyczny gamelan. Jest w tym nastrojowość, zmienność temp oraz subtelność. Pociąg do niestandardowych rozwiązań słychać w „Sembahyang”. Z kolei „Karnal” to najbardziej minimalistyczny fragment. Nie pierwsza to próba w historii, aby łączyć dźwięki naturalne z syntezowanymi, ale ta prezentuje się jakby nigdy nie przestawała ewoluować. Ciągły proces zmiany i natłok innowacji sprawiają wrażenie jakbyśmy za każdym razem słuchali innej płyty.

DIVISI62 / Mana Records | 2022
Bandcamp
FB DIVISI62







Jest nas 14 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy