Wpisz i kliknij enter

Dwadzieścia lat Unsound Festivalu w Krakowie

Aż trudno w to uwierzyć: w tym roku odbędzie się dwudziesta edycja Unsound Festivalu pod Wawelem. Czy będzie ona wyjątkowa?

Kiedy w 2003 roku Mat Schulz wymyślił z zaprzyjaźnionymi entuzjastami festiwal eksperymentalnej elektroniki w Krakowie, nikt nie dawał tej inicjatywie szans. I początki były rzeczywiście trudne – jeden z pierwszych koncertów zakończył się… wyłączeniem prądu przez właścicieli klubu. Zapał i upór australijskiego animatora okazał się jednak większy niż rzucane mu kłody pod nogi. Z czasem zarażał on swoją wizją coraz większą ilość chętnych do pomocy i kiedy wsparła go Małgorzata Płysa, festiwal nabrał niespodziewanego rozmachu. Nie inaczej będzie i w tym roku, kiedy to impreza potrwa osiem dni od 9 do 16 października pod hasłem „Bubbles”.

Z okazji unsoundowego jubileuszu w programie nie mogło zabraknąć osób związanych z festiwalem od dawna. Przed nami premiera „Osmium” – najnowszego projektu ​​Hildur Guðnadóttir, Sama Slatera oraz Jamesa Ginzburga z duetu Emptyset. Towarzyszyć im będzie Rully Shabara, wokalista zespołu Senyawa. Artyści zagrają na własnoręcznie wykonanych instrumentach. Posłuchamy także wspólnego występu polskiej kompozytorki i wiolonczelistki Resiny oraz pochodzącego z Paryża Aho Ssana, którzy po raz pierwszy spotkali się w ramach projektu „Weavings”. Na festiwalu odbędzie się światowa premiera ich najnowszego materiału zatytułowanego „Ego Death”.

Mieszkający w Londynie polski artysta Wojciech Rusin oraz Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble wykonają „Vitriolum” – utwory inspirowane tradycją muzyczną Karpat. Z kolei Piotr Kurek razem z artystą wizualnym Francesco Marrellim oraz przedstawicielami i przedstawicielkami warszawskiej sceny improwizatorskiej zaprezentuje „Smartwoods”. Kolumbijska twórczyni Lucrecia Dalt zagra kompozycje z najnowszego krążka zatytułowanego „¡Ay!”, na którym latynoskie gatunki, takie jak bolero i salsa, zostały zestawione z eksperymentalną estetyką i wątkami sci-fi.

Posłuchamy również: psychodelicznego zespołu Ghosted, składającego się z Orena Ambarchi, Johana Berthlinga i Andreasa Werliina; japońskiej artystki o pseudonimie Phew nagrywającej dla Mute; amerykańsko-meksykańskiej producentki Debit (wykorzystującej pochodzące z kultury Majów instrumenty dęte oraz uczenie maszynowe); projektu The Ephemeron Loop (z muzyką z płyty „Psychonautic Escapism”, pełną dream-popu, noise’u i grindcore’u) oraz ukraińskiego artysty Nikolaienko, który w swojej muzyce wykorzystuje zapętlone taśmy magnetofonowe.

Na Unsoundzie nie zabraknie różnych odmian hip-hopu. Do Krakowa przyjedzie amerykański duet 700 Bliss, którego w skład którego wchodzą Moor Mother i DJ Haram; pochodzący z Manchesteru Blackhaine; związana z afrykańską wytwórnia Nyege Nyege grupa Phelimuncasi z Durbanu oraz ukraińska raperka Alyona Alyona.

Podczas jubileuszowej edycji festiwalu pojawi się mocna reprezentacja muzyki klubowej: Two Shell, Loraine James oraz Yung Singh z Wielkiej Brytanii; Eris Drew (z nowym materiałem na żywo); DJ Swisha (działający w nowojorskim kolektywie Juke Bounce Werk); DJ Narciso (portugalska wytwórnia Principe); madikoptah (didżejka związana z wrocławsko-warszawskim kolektywem Regime Brigade); Poly Chain z Ukrainy; Lila Tirando A Violeta (urugwajska producentka mieszkająca w Meksyku), bela z Południowej Korei, egipski artysta ABADIR (premiera nowego perkusyjnego materiału), pochodząca z Malezji i pracująca w Bangkoku, a nagrywająca dla Stroboscopic Artefacts Wanton Witch oraz warszawski producent zdekonstruowanej muzyki basowej KRENZ.

Festiwal otworzy w Teatrze Łaźnia Nowa amerykańska piosenkarka avant-popowa Caroline Polachek oraz katalońska wokalistka Marina Herlop (foto), której ostatni eksperymentalno-popowy album ukazał się nakładem berlińskiej wytwórni PAN.

W ramach programu spotkań i dyskusji o swoich najnowszych książkach opowiedzą: muzykolog Michael Spitzer (autor „The Musical Human: A History of Life on Earth”), artysta i badacz Mark Wright (autor „Listening After Nature – Field Recording, Ecology, Critical Practise”), Joanna Walsh (autorka publikacji „Girl Online – A User Manual” o kobiecym doświadczeniu funkcjonowania w sieci); muzyk Paul Purgas (tematem jego wystąpienia będą hinduskie eksperymentalne studia muzyczne z lat 60. XX wieku); Wojciech Rusin (spekulatywny wykład o nieistniejącej słowiańskiej społeczności) oraz Agata Pyzik (polska krytyczka i dziennikarka poprowadzi spotkanie o niedawno wydanych w Polsce pamiętnikach osób LGBTQ+).

Na Unsound wraca także maraton filmowy (pierwszy raz zorganizowany 12 lat temu), w tym roku kuratorowany przez brytyjski duet Jigoku.

Karnety trafią do sprzedaży 1 lipca.

Wszystkie informacje na stronie: www.unsound.pl/pl/bubbles/







Jest nas ponad 15 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments
DPP
DPP
1 rok temu

Krytyczka to taka mała krytyka, tak? Oraz tak, pamiętniki osób LGBTQ+ są super istotne. Inflacja szaleje, za granicą wojna, klimat zwariował ale najważniejsze jest to czy dwóch facetów może mieć ślub.

Polecamy