Rozrzucone zagadki.
Za każdym razem jak przychodzi mi zwątpić w muzykę elektroniczną, która niespecjalnie ostatnio rozpieszcza oryginalnością, to z pomocą przychodzi Félicia Atkinson, której twórcza konsekwencja zawsze na mnie działa, a przy okazji jest godna podziwu. Oto kolejny rozdział, tym razem zatytułowany „Image Langage”, który być może nie wprowadzi słuchacza w stan szoku, ani porażenia, ale na brak nie-krzykliwie pojmowanej oryginalności narzekać nie można.
Ponownie trafiamy do świata przepełnionego wyobraźnią. Potężny saksofon w otwierającym „La Brume” jest jak brama do tego świata, który przyciąga każdym najdrobniejszym elementem. Artystka potrafi sprowadzić nam na głowę wizję odprężające, a jednocześnie złożone. „The Lake Is Speaking” to moment właśnie taki, który niespiesznie zaczyna od słuchacza wymaga skupienia się na najcichszych momentach. Szeptane słowa, delikatny fortepian, a w końcu szara płaszczyzna dronowa.
Nie wystarczają jej nurty muzyczne dobrze rozpoznane przez odbiorców. Choćby ambient słyszalny w „Our Tides” nie jest czysty, gdyż fortepian, a z czasem i dalsze dźwięki, zmieniają jego skład i budują całkiem inną atmosferę. Ale nie tylko długie formy się tu wybijają. Otóż najkrótsze utwory „The House That Agnes Built” oraz utwór tytułowy należą do najlepszych. W obu budulcem najistotniejszym jest słowo. Pierwszy nerwowy, budzący niepokój, a drugi sielski, trawiasty. Tych światłocieni jest na płycie sporo.
„Pieces of Sylvia” inspirowany jest życiem i śmiercią Sylvii Plath. Muzycznie to twór wybitnie niejednorodny. Nie wiadomo właściwie jaki kształt przybierze za chwilę. Do tego dochodzą jeszcze przelatujące zdania o intrygującej treści. Jest też rzecz potężna, czyli „Les Dumes”. Ten wyjątkowo spokojny utwór jest być może najjaśniejszym tworem autorki „Everything Evaporate”. „Image Langage” może być płytą o komunikacji, a może też być idealnym naczyniem do snucia refleksji. Pejzaże dźwiękowe pomagają artystce w rozrzucaniu zagadek, do których słuchacz sam musi sobie dorobić klucz.
Shelter Press | 2022
Bandcamp
FB Shelter Press