Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.

Function – Existenz
Paweł Gzyl:

Opus magnum Dave’a Sumnera.

Bella Boo – Once Upon a Passion
Jarek Szczęsny:

Z półprzymkniętymi oczami.

Shed – Oderbruch
Paweł Gzyl:

Szperając w zbiorowej pamięci.

KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.



Souvenir Presents – In The City 2

Niemiecki duet Tiefschwarz dał się poznać jako kameleon klubowej elektroniki. Zaczynając od organicznego deep house`u, zwrócił się w stronę mocnego electro-techno, by ostatnio penetrować rejony modnego kilka sezonów temu minimalu. To wskazywałoby, że oferta jego własnej wytwórni Souvenir będzie równie podporządkowana aktualnym trendom w klubowej muzyce głównego nurtu. I rzeczywiście – druga część jej flagowej kompilacji – „In The City 2” – udowadnia, że wydając nagrania innych artystów, Ali i Basti stawiają również na funkcjonalne brzmienia, królujące obecnie w klubach kontynentalnej Europy.

Już otwierający płytę „Meet You There” belgijskiego producenta Sierry Sama wskazuje, co lubią panowie z Tiefschwarz – z jednej strony solidny bit wsparty masywnym basem, a z drugiej – melodyjną aranżację wykorzystującą seksowny głos młodej wokalistki (w tym przypadku to Laila Tov). Podobne dźwięki znajdujemy potem w „Moonbounce” niemieckiego twórcy Emanuela Satie. Tym razem mają one bardziej abstrakcyjny ton – bo zgodnie z tytułem główną rolę w konstrukcji utworu odgrywają kosmiczne efekty. Największy potencjał ma w tym zestawie jednak dopiero umieszczony na końcu „Come On And Shoot” duetu Tapesh & Maximiljan. Jego kompozycja to prawdziwa klubowa petarda – osadzona na motorycznym podkładzie i wypełniona chmurnymi kaskadami mrocznych syntezatorów.

Co ciekawe – Andi i Basti nie odpuszczają wyrzuconego przez krytyków do lamusa minimalu. I słusznie – bo i w tej estetyce nadal dzieje się sporo ciekawego. Przykładem niech będzie „No One Like You (Boys Version)” w wykonaniu wspomnianego już Emanuela Satie. Jego nagranie pokazuje, że zgrabne połączenie funkowego pulsu z soulową wokalizą wpisane w oszczędną aranżację typową dla niemieckich produkcji klubowych schyłku minionej dekady – nadal działa.

[embeded: src=”http://www.junostatic.com/ultraplayer/07/MicroPlayer.swf” width=”400″ height=”130″ FlashVars=”branding=records&playlist_url=http://www.juno.co.uk/playlists/builder/2011520-02.xspf&start_playing=0&change_player_url=&volume=80&insert_type=insert&play_now=false&isRe lease=false&product_key=2011520-02″ allowscriptaccess=”always”]

Do minimalowej klasyki nawiązuje również duński artysta Denis Horvat – ale i on ożywia ją na swój sposób jazzowym śpiewem i ciepło tchnącymi partiami naturalnych klawiszy. I jeszcze jeden z najważniejszych współpracowników Souvenira – Chris Wood. Ten pochodzący z Frankfurtu weteran niemieckiej elektroniki również sięga po minimal – splatając z typowych dlań kruchych dźwięków prawdziwą symfonię o house`owym tonie („Analog Love”).

Charakterystyczne dla Chicago szorstkie brzmienia znajdujemy w dwóch utworach hiszpańskiego duetu Kasbah Zoo. „F.A.M.E.” i „Make Me Dance” mają strukturę odpowiadającą wczesnym dokonaniom pionierów gatunku z Wietrznego Miasta – suche uderzenia automatu perkusyjnego wsparte nisko zawieszonymi pochodami basu niosą tutaj sample zmysłowych szeptów jakiejś dziewczyny i naiwnie popiskujące akordy oldskulowych klawiszy. Takie granie było modne ćwierć wieku temu – i nadal jest modne dzisiaj. W stronę Detroit zabierają nas z kolei Sierra Sam w „Feel It” i CJ Jeff & Thodoris Triantafillou w „Sian” – bo w ich kompozycjach dalekie wspomnienie klasycznego disco miesza się z gorącą wibracją tradycyjnego funku, owocując wypełnionym ekstatycznymi wokalami deep house`m.

Przesłuchanie „In The City 2” utwierdza w przekonaniu, że panowie z Tiefschwarz pozostawiają eksperymenty innym wytwórniom. Za cel działalności swego Souvenira uznają dostarczanie parkietowych wymiataczy – które sprawdzą się zarówno w klubach Ibizy, jak i Berlina. I to właśnie dzięki takim tłoczniom niemiecka scena elektroniczna ma tak solidną bazę, że część jej przedstawicieli może z powodzeniem traktować ją jako punkt wyjścia do wszelkiej maści dźwiękowych poszukiwań.

Souvenir 2012

www.souvenir-music.com

www.facebook.com/souvenirmusic

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.