Siavash Amini – Serus
Jarek Szczęsny:

Pływanie w stanie półsnu.

Foghorn – Thanatos
Jarek Szczęsny:

Album wysokooktanowy.

Subjected – Pictures From The Aftermath
Paweł Gzyl:

Ambientowa afirmacja życia i miłości.

Billy Woods And Kenny Segal – Hiding Places
Jarek Szczęsny:

Ciężki i ponury.

Ellen Arkbro – Chords
Paweł Gzyl:

Filozofia czystego akordu.

BNNT is Patrick Higgins – Multiversion #1
Jarek Szczęsny:

Część pierwsza.

Opla – Obertasy
Jarek Szczęsny:

Modernizacja polskiej wsi.

Zguba – Potwarz
Jarek Szczęsny:

Zagadkowa umysłowość.

Erith – Speed of Light
Przemysław Solski:

Niebanalny styl, kosmiczna muzyka, swoboda na scenie, tak w kilku słowach można określić nowe zjawisko na polskim rynku.

Øyvind Torvund – The Exotica Album
Łukasz Komła:

W egzotycznym zwierciadle.

Sciahri – Double-Edged
Paweł Gzyl:

Plemienny minimal.

Various Artists – ePM Selected Vol. 7
Paweł Gzyl:

Dziesięć house’owych sztosów.

Dren – Time And Form
Paweł Gzyl:

Black metal przekuty na nowoczesną elektronikę.

Dots (Uwe Schmidt) – Dots
Ania Pietrzak:

Śladami czarów w kosmicznej otchłani.



Souvenir Presents – In The City 2

Niemiecki duet Tiefschwarz dał się poznać jako kameleon klubowej elektroniki. Zaczynając od organicznego deep house`u, zwrócił się w stronę mocnego electro-techno, by ostatnio penetrować rejony modnego kilka sezonów temu minimalu. To wskazywałoby, że oferta jego własnej wytwórni Souvenir będzie równie podporządkowana aktualnym trendom w klubowej muzyce głównego nurtu. I rzeczywiście – druga część jej flagowej kompilacji – „In The City 2” – udowadnia, że wydając nagrania innych artystów, Ali i Basti stawiają również na funkcjonalne brzmienia, królujące obecnie w klubach kontynentalnej Europy.

Już otwierający płytę „Meet You There” belgijskiego producenta Sierry Sama wskazuje, co lubią panowie z Tiefschwarz – z jednej strony solidny bit wsparty masywnym basem, a z drugiej – melodyjną aranżację wykorzystującą seksowny głos młodej wokalistki (w tym przypadku to Laila Tov). Podobne dźwięki znajdujemy potem w „Moonbounce” niemieckiego twórcy Emanuela Satie. Tym razem mają one bardziej abstrakcyjny ton – bo zgodnie z tytułem główną rolę w konstrukcji utworu odgrywają kosmiczne efekty. Największy potencjał ma w tym zestawie jednak dopiero umieszczony na końcu „Come On And Shoot” duetu Tapesh & Maximiljan. Jego kompozycja to prawdziwa klubowa petarda – osadzona na motorycznym podkładzie i wypełniona chmurnymi kaskadami mrocznych syntezatorów.

Co ciekawe – Andi i Basti nie odpuszczają wyrzuconego przez krytyków do lamusa minimalu. I słusznie – bo i w tej estetyce nadal dzieje się sporo ciekawego. Przykładem niech będzie „No One Like You (Boys Version)” w wykonaniu wspomnianego już Emanuela Satie. Jego nagranie pokazuje, że zgrabne połączenie funkowego pulsu z soulową wokalizą wpisane w oszczędną aranżację typową dla niemieckich produkcji klubowych schyłku minionej dekady – nadal działa.

[embeded: src=”http://www.junostatic.com/ultraplayer/07/MicroPlayer.swf” width=”400″ height=”130″ FlashVars=”branding=records&playlist_url=http://www.juno.co.uk/playlists/builder/2011520-02.xspf&start_playing=0&change_player_url=&volume=80&insert_type=insert&play_now=false&isRe lease=false&product_key=2011520-02″ allowscriptaccess=”always”]

Do minimalowej klasyki nawiązuje również duński artysta Denis Horvat – ale i on ożywia ją na swój sposób jazzowym śpiewem i ciepło tchnącymi partiami naturalnych klawiszy. I jeszcze jeden z najważniejszych współpracowników Souvenira – Chris Wood. Ten pochodzący z Frankfurtu weteran niemieckiej elektroniki również sięga po minimal – splatając z typowych dlań kruchych dźwięków prawdziwą symfonię o house`owym tonie („Analog Love”).

Charakterystyczne dla Chicago szorstkie brzmienia znajdujemy w dwóch utworach hiszpańskiego duetu Kasbah Zoo. „F.A.M.E.” i „Make Me Dance” mają strukturę odpowiadającą wczesnym dokonaniom pionierów gatunku z Wietrznego Miasta – suche uderzenia automatu perkusyjnego wsparte nisko zawieszonymi pochodami basu niosą tutaj sample zmysłowych szeptów jakiejś dziewczyny i naiwnie popiskujące akordy oldskulowych klawiszy. Takie granie było modne ćwierć wieku temu – i nadal jest modne dzisiaj. W stronę Detroit zabierają nas z kolei Sierra Sam w „Feel It” i CJ Jeff & Thodoris Triantafillou w „Sian” – bo w ich kompozycjach dalekie wspomnienie klasycznego disco miesza się z gorącą wibracją tradycyjnego funku, owocując wypełnionym ekstatycznymi wokalami deep house`m.

Przesłuchanie „In The City 2” utwierdza w przekonaniu, że panowie z Tiefschwarz pozostawiają eksperymenty innym wytwórniom. Za cel działalności swego Souvenira uznają dostarczanie parkietowych wymiataczy – które sprawdzą się zarówno w klubach Ibizy, jak i Berlina. I to właśnie dzięki takim tłoczniom niemiecka scena elektroniczna ma tak solidną bazę, że część jej przedstawicieli może z powodzeniem traktować ją jako punkt wyjścia do wszelkiej maści dźwiękowych poszukiwań.

Souvenir 2012

www.souvenir-music.com

www.facebook.com/souvenirmusic

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.