Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.

Sleep D – Rebel Force
Paweł Gzyl:

Muzyczny zapach minionego lata.

Levitation Orchestra – Inexpressible Infinity
Jarek Szczęsny:

Podpalacze wzniecają eutymię.



System – Plus

Duńscy weterani ambientu plus Nils Frahm.

Anders Remmer, Jesper Skaaning i Thomas Knak rozpoczęli producencką działalność w połowie lat 90. w Kopenhadze i każdy z nich nagrywał autorską wersję ambientu. Pierwszy – jako Dub Tractor, drugi – jako Acoustic, a trzeci – jako Opiate. Nic więc dziwnego, że ich ścieżki szybko się przecięły i zaczęli wspólnie tworzyć. Pierwszym tego efektem było trio Future 3. Jego specjalnością okazała się wielobarwna wersja downtempo, która trafiła na trzy (później był jeszcze jeden) albumy wydane przez znaną w tamtych czasach wytwórnię April.

Sukcesy tych wydawnictw sprawiły, że o muzykę trzech speców od łagodnych brzmień upomniał się Stefan Betke. Prowadził on wtedy własną firmę – Scape – która wydała w 2002 roku nowy album Remmera, Skaaninga i Knaka. Ponieważ zawierał on nieco inną muzykę niż płyty Future 3, firmowal go inny szyld – System. Tym razem bliżej było nagraniom trzech kolegów po fachu temu, co zwykło się wtedy nazywać terminem „click & cuts” – czyli psychodelicznemu połączeniu ambientu z dubową pulsacją i glitchowymi efektami.

Kilka lat później Thomas Knak miał okazję poznać w Kopenhadze gwiazdę neoklasyki – Nilsa Frahma. Od słowa do słowa i okazało się, że mistrz fortepianu ceni sobie niezwykle wspomnianą płytę projektu System. Kiedy Frahma poznał również Andres Remmer, niemal od razu padł pomysł zrealizowania wspólnego materiału. W 2015 roku członkowie System odwiedzili pianistę w jego berlińskim Durton Studio i nagrali dziesięć godzin improwizacji. Materiał zabrano do Kopenhagi i tam poddano go obróbce, w efekcie czego powstało dziewięć premierowych nagrań tria z udziałem Frahma.

Już otwierający zestaw „Open” przywołuje wspomnienie niezapomnianego debiutu System – ujmując ciepłą elektroniką, tym razem jednak uzupełnioną o perlisty motyw fortepianowy. W „Drift” nie słychać już tego instrumentu, a jego odrealniony nastrój tworzy zamaszysta partia organów Hammonda podszyta chrzęszczącym rytmem. „Gebiet” mieni się świetlistymi dźwiękami, które przypominają shoegaze’owe podejście do brzmienia. W „Piste” rozbrzmiewa natomiast IDM – taki, jaki tylko trzej Duńczycy potrafią stworzyć: zwiewny, eteryczny, pastelowy.

„Minus” wnosi na płytę perlistą partię fortepianu Frahma, zapętloną do postaci hipnotycznego motywu rytmicznego. W „Add” akustyczne dźwięki zostają ozdobione wycofanym motywem perkusyjnym przypominającym marszowe werble. Dzięki temu ambient nie zamienia się w downtempo, tylko uwodzi minimalistycznym wdziękiem. „Frem” przypomina nieco nagrania Gas – otulając zaszumioną partią piano i basowymi wibracjami. Całość wieńczy „Plus”, przypominając jak kiedyś nurzano ambientową elektronikę w glitchowych defektach.

Jeśli ktoś nie zna dawnego albumu System dla Scape i solowych dokonań wchodzących w skład tria producentów, nowe wydawnictwo projektu powinno tylko zachęcić go do szerszego poznania tamtych płyt. Remmer, Skaaning i Knak nadal potrafią bowiem tworzyć niezwykle piękną muzykę. Choć szufladkujemy ją jako ambient, downtempo czy IDM, to poza tym, że nosi ona swe cechy gatunkowe, wyróżnia się wielką dbałością o niezwykły klimat i oryginalną melodykę. Trzej Duńczycy osiągają to minimalnymi środkami wyrazu, co nie pozbawia ich muzyki charakteru eksperymentu.

Morr Music 2018

www.morrmusic.com

www.facebook.com/morrmusicberlin

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze