Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.

Function – Existenz
Paweł Gzyl:

Opus magnum Dave’a Sumnera.

Bella Boo – Once Upon a Passion
Jarek Szczęsny:

Z półprzymkniętymi oczami.

Shed – Oderbruch
Paweł Gzyl:

Szperając w zbiorowej pamięci.

KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.

FKA Twigs – Magdalene
Jarek Szczęsny:

Jedno płuco.



Selected Cuts – Repitch Recordings Compilation

Ekstremalna wizja betonowego techno.

Chociaż dwaj włoscy producenci, których znamy pod pseudonimami Ascion i D. Carbone, zaczynali tworzyć mroczne i ciężkie techno jeszcze w rodzinnym Neapolu, tak naprawdę świat usłyszał o nich dopiero, kiedy przeprowadzili się do Berlina. To właśnie tam – wsparci przez trzeciego kolegę, który dał się poznać jako Shapednoise – powołali do życia wytwórnię Repitch.

Do dzisiaj jej nakładem ukazało się kilkanaście winylowych dwunastocalówek, które w radykalny sposób zdefiniowały brzmienie młodej tłoczni. Większość znajdującego się na nich materiału firmują jej trzej właściciele – choć nie brak też innych artystów i remikserów. Trzy lata tworzenia przez nich wszystkich ekstremalnego techno znajdują teraz podsumowanie w postaci kompilacji „Selected Cuts”, na którą złożyło się trzynaście nagrań z dotychczasowego katalogu firmy.

Zestaw otwierają nagrania wpisane w formułę przestrzennego techno rodem z Bergain – łączący tektoniczny bit z przemysłowymi efektami „000” D. Carbone oraz atakujący metalicznymi perkusjonaliami „Walker” duetu D. Carbone & Walker. Bardziej minimalistyczny ton ma „Cosmic Landscapes” Shapednoise – koncentrując się na laboratoryjnych loopach. Podobnie wypada „Making Circles” duetu AnD, uderzając huraganowymi bitami i furkoczącym basem.

Zwrot w stronę brzmień z lat początku 90. przynosi „Warhead” Marcelusa. Falujące blachy i piłujące loopy słychać również w „Fifth Station” Sleeparchive. Nieco inaczej wypadają kompozycje Asciona i Shapednoise – „000.2” i „Basic Impact”. Tym razem włoscy producenci sięgają bowiem po masywne breaki – nasycając je acidowymi efektami i dronowymi wyziewami. Pulsujące dźwięki Rolanda TB-303 słychać również na pierwszym planie w utworze „B1” projektu Gaja.

Finał płyty ma bardziej zróżnicowany charakter. Najpierw Violet Poison w utworze „A1” serwuje galopadę tribalowych bitów, uzupełnioną niepokojącymi szeptami i noise’owym ziarninowaniem. Mike Parker nie odstepuje na krok od typowego dla siebie minimalowego grania – a dowodem tego nad wyraz oszczędny „Lustrum”. Potężną mocą eksploduje „Hardened Chord” Stave w remiskie Regisa – zestawiając przesterowane rytmy z post-punkowym basem i wściekłym noise’m. Kompilację kończy wspólne dzieło wszystkich właścicieli Repitch z duetem AnD – lokujący się blisko klasycznego industrialu „Exclusive Track”.

Mordercze dźwięki z „Slected Cuts” pokazują, że techno w swej najbardziej ekstremalnych wersjach jest muzyką równie mocną co hard core punk czy black metal. Choć włoscy producenci i ich koledzy śmiało eksperymentują z radykalnymi brzmieniami, nigdy nie tracą z horyzontu klubowych korzeni gatunku – i może z wyjątkiem ostatniego z nagrań wszystkie utwory z kolekcji nadają się do tańca. To dobrze – dzięki temu orgia industrialnych hałasów podporządkowana jest konkretnej rytmice, przez co staje się bardziej zorganizowana w konstrukcji i przystępniejsza w odbiorze.

Repitch 2015

ww.repitch.org

www.facebook.com/Repitch

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.