SCSI-9 – Squares & Circles
Paweł Gzyl:

Pierwszy nowy album projektu od siedmiu lat.

Sarathy Korwar – More Arriving
Jarek Szczęsny:

Muzyka migracji.

Sandro Perri – Soft Landing
Jarek Szczęsny:

Chłód melodii.

Rhys Fulber – Ostalgia
Paweł Gzyl:

„I’m living in the 80s”

IRAH – Diamond Grid
Przemysław Solski:

Siatka utkana z ciekawości.

Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…



Niewolnicy Saturna – Jak to skumasz, to wszystko skumasz

Powracają Niewolnicy, zniewoleni przez Saturna!

Z całą pewnością końcówka ubiegłego roku nie należała do Księżyca (choć wydali po wielu latach nowy album, ale okazał się mało atrakcyjny w stosunku do tego, co aktualnie powstaje na polskiej scenie eksperymentalnej), lecz do Niewolników Saturna, czyli efemerycznej formacji z pogranicza free folku, psychodelii, rocka, swobodnej improwizacji.

Wiosną 2015 roku Niewolnicy Saturna (Robert Derlatka, Maciej Cieślak, Karolina Rec, Pan Waldek) wypuścili na pendrive EP-kę „Zaskrzypiała furtka, zaszczekał pies” (tutaj pisałem). A pod koniec zeszłego roku niespodziewanie ukazała się ich kolejna płyta „Jak to skumasz, to wszystko skumasz”. Tytuł wydawnictwa jest cytatem zapożyczonym od William Blake’a, zaś sam materiał z tego krążka to zapis sesji z 2013 roku, w składzie: Robert Derlatka (bas, gitara, śpiewanko, flecik, tamburyny, inne grzechotki), Maciej Cieślak (perkusja) i Marcin Zabrocki (wszystkie synthy, sax i inne dziwne rzeczy).

Drapieżny początek w postaci utworu „Wieje Saturnem” dobrze wprowadza nas w odrealniony klimat dłuższego fragmentu „Stunts of Life”, gdzie kosmiczny post-punk, ponaddźwiękowa improwizacja, pogujący rock lat 70. oraz tony psychodelicznego (brudu) grania potrafią doprowadzić słuchacza do rytualnych podrygów. Nie inaczej sytuacja przedstawia się w nagraniu „Brzask”, który wydaje się być jeszcze bardziej dziki i pozbawiony estetycznych barier – okrzyki/przesterowany bas Derlatki + improwizacje na saksofonie Zabrockiego + rytmiczny kocioł Cieślaka razem robią spore wrażenie! To trochę tak jakby połączyć The Grateful Dead, Jefferson Airplane, Iron Butterfly ze Ścianką, Oranżadą i Osjanem, a do tego OBUH-owa energia. Psychodeliczny wiaterek powiał w kompozycji „Wschód” pełnej dysonansów, sprzężeń i takich tam. Zamykający płytę „Smoke From the Chimney” jest bliższy Oranżadowo-Ściankowej stylistyce.

Longplay „Jak to skumasz, to wszystko skumasz” wypełniła „naćpana”, niegrzeczna oraz przesiąknięta piwnicznym chłodem muzyka. Na koniec pozwolę sobie sparafrazować słowa Blake’a: Nie musicie tego kumać, by unieść się w stronę Saturna. Dopisuję album do mojej listy ulubionych polskich płyt roku 2015!

grudzień 2015 | My Shit In Your Coffee

 

Strona Facebook zespołu »Strona My Shit In Your Coffee »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.