Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.

Function – Existenz
Paweł Gzyl:

Opus magnum Dave’a Sumnera.

Bella Boo – Once Upon a Passion
Jarek Szczęsny:

Z półprzymkniętymi oczami.

Shed – Oderbruch
Paweł Gzyl:

Szperając w zbiorowej pamięci.

KTLH – Azathoth
Jarek Szczęsny:

Egzorcyści będą mieć pełne ręce roboty.

Koenraad Ecker & Frederik Meulyzer – Carbon
Paweł Gzyl:

Wizyta na Spitsbergenie.

Planetary Assault Systems – Live At Cocoon Ibiza
Paweł Gzyl:

Techno z saksofonem? Czemu nie!

Olo Walicki & Jacek Prościński – Llovage
Jarek Szczęsny:

Uciekająca sekcja rytmiczna.

Abul Mogard – Kimberlin
Maciej Kaczmarski:

Elegia na odejście.

Tobias Preisig – Diver
Łukasz Komła:

Skoncentrowana powódź.

Lee Gamble – Exhaust (Flush Real Pharynx Part 2)
Paweł Gzyl:

Powrót do korzeni.

Various Artists – Pop Ambient 2020
Paweł Gzyl:

Ambient jak skała.

FKA Twigs – Magdalene
Jarek Szczęsny:

Jedno płuco.



Shxcxchcxsh – SsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSs

Koniec z morderczym techno. Szwedzi się uspokoili.

Choć poznali się w Sztokholmie, potem wrócili do rodzinnego Norrköping na wschodzie kraju, być może zwabieni przemysłowym charakterem miasta. Bo kiedy zadebiutowali cztery lata temu, niemal jednocześnie publikując dwa single dla Hem i Subsist, ich muzyka od razu uderzała industrialnym brzmieniem, wpisanym jednak w ramy nowoczesnego techno. Nic więc dziwnego, że szybko zainteresował się nimi Shifted, angażując do swej własnej wytwórni Avian.

„STRGHS” i „Linear S Decoded” to dwa albumy, na których Szwedzi doprowadzili swój styl do perfekcji. Połączenie zwalistych bitów rodem z bass music z energią przemysłowego techno i eksperymentalną elektroniką sprawiło, że zdobyli wierną grupę fanów, zarówno wśród bywalców klubów i festiwali, jak również krytyków. Ponieważ świetnie sprawdzali się na żywo – czego dowodem choćby ich ubiegłoroczny występ na Unsoundzie – wydawało się, że nic ich nie powstrzyma w marszu na szczyty popularności.

Tymczasem trzeci album w dorobku tajemniczego duetu przynosi mocną odmianę w ich muzyce. Praktycznie nie ma tu już w ogóle techno – dalekie echa tego gatunku, ewokowane tektonicznymi bitami, pojawiają się sporadycznie i podporządkowane są zdecydowanie spokojniejszemu brzmieniu. Płytę wypełniają bowiem w dużym stopniu nagrania odwołujące się niedwuznacznie do izolacjonistycznego ambientu i oldskulowej kosmische musik. Owszem – wszystko to zanurzone jest w chrzęstach i szumach, ale całkiem sporo tu również przebłysków… melodii.

Rewers tych onirycznych kompozycji stanowią utwory eksperymentalne. Tym razem Szwedzi czerpią pełnymi garściami z dorobku industrialu. W kilku nagraniach pojawiają się rytmiczne odwołania do motoryki utworów Suicide, tribalowe perkusjonalia przypominają o dokonaniach Test Departement, zapętlone w mechaniczne rytmy zgrzyty i stuki kojarzą się oczywiście z Esplendor Geometrico, a spogłosowana elektronika ewokuje natychmiast złowieszczy klimat Throbbing Gristle. Wszystko to podane jest jednak na nowoczesną modłę w stylu glitchowych preparacji Raster Noton.

Nie wszystkim spodoba się ten zwrot w twórczości szwedzkiego duetu. Z jednej strony to naturalne, że młodzi artyści chcieli nieco odmienić swą muzykę. Z drugiej strony szkoda jednak tej potężnej mocy, którą miało tektoniczne techno z dwóch poprzednich albumów projektu. Tym razem ta dzika energia jest radykalnie stłumiona – i podporządkowana psychodelicznemu klimatowi. Poczekamy-zobaczymy: może Shxcxchcxsh jeszcze kiedyś sobie przypomną o tym, za co ich tak nie tak dawno polubiliśmy.

Avian 2016

www.a-v-n.com

www.facebook.com/AvianUK

www.facebook.com/shxcxchcxsh?ref=profile

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

komentarze 2

  1. Duda

    Oby tylko nie wypadli z torów z tak ostrym hamowaniem. Czyżby ktoś nacisnął hamulec bezpieczeństwa?

  2. Electron

    Faktycznie wrzucajac do odsluchu pierwszym razem czekasz kiedy nastapi uderzenie. ostro wyhamowali