Plaid ‎– Polymer
Mateusz Piżyński:

Londyński duet poruszający się na scenie elektronicznej już blisko trzydzieści lat, 7. czerwca wydał swój kolejny studyjny album zatytułowany „Polymer”.

Tyler, The Creator – IGOR
Jarek Szczęsny:

Władca marionetek.

Rod Modell – Captagon
Paweł Gzyl:

Mistrz dubowych brzmień prezentuje własną wizję techno.

Vanishing Twin – The Age of Immunology
Jarek Szczęsny:

Eskapizm potrzebny od zaraz.

Sstrom – Drenched 1 – 12
Paweł Gzyl:

Surowe techno z uszkodzonego komputera.

Mirt – Greed
Jarek Szczęsny:

Wątłe struktury.

Various Artists – 10 Years of Monkeytown
Paweł Gzyl:

Spojrzenie wstecz.

EABS – Slavic Spirits
Jarek Szczęsny:

Jazz w bardo.

Bartosz Kruczyński – Baltic Beat II
Jarek Szczęsny:

Nie chciałbym przesłodzić.

Resina – Traces (Remixes)
Mateusz Piżyński:

Najnowsze wydawnictwo naszej rodzimej, bardzo utalentowanej, artystki, Karoliny Rec (aka Resina) to zestaw 5 utworów, gdzie cztery to genialne reinterpretacje, za którymi stoją Abul Mogard, Lotic, Ben Frost i William Criag.

Różni artyści – Portrety
Jarek Szczęsny:

Sami perkusiści.

Tracey – Biostar
Paweł Gzyl:

Pastelowe electro wyjęte z klubowego kontekstu.

Laurence Pike – Holy Spring
Jarek Szczęsny:

Łyżeczką, a nie chochlą.

Altstadt Echo – This Work Contains Lead
Paweł Gzyl:

Rozdarcie między światem ducha i materii.



Nowości z Zoharum

Tym razem kilka interesujących reedycji. Ale nie tylko.

Different State to zespół, który niegdyś mocno wkroczył na rodzimą scenę industrialną. Wzbudził sporo zamieszania pierwszymi publikacjami i koncertami o happeningowym charakterze. Na przestrzeni ponad 20 lat działalności wielokrotnie zmieniał się jego skład, a co za tym idzie styl; od masywnego industrial metalu przez illbientowe struktury i dubową motorykę po ezoteryczną elektronikę. W połowie minionej dekady ukazały się dwie płyty Different State „More Than Music” (Requiem Records, 2005) oraz ‘It Cleans My Wounds’ (0v0 Art Records, 2006). Teraz wracają one w postaci kompaktowego podwójnego albumu.

Zoharum dokonało już reedycji kilku dawnych płyt Rapoon. Wydany w 2002 roku ”Rhiz” to album z muzyką … taneczną. Robin Storey nadal używa tu charakterystycznych elementów dla swojej twórczości, takich jak rozmyte sample wokalne czy dronowe plamy dźwiękowe, ale to rytm wysuwa się na pierwszy plan w sześciu nagraniach. Wprawne ucho odnajdzie tutaj również elementy z IDM, a nawet z acid house’u. Jest to jednak trudny album, mimo tej zaskakującej rytmiki, szczególnie dla przyzwyczajonych do przestrzennych ambientowych przestrzeni kreowanych przez Robina Storeya.

Kolejnym albumem w serii reedycji Rapoon jest ”My Life as a Ghost” z 2004 roku. Jest on zawieszony dokładnie pomiędzy znanymi z ”Rhiz” rytmicznymi strukturami, a przekształceniami głosu ludzkiego chociażby z ”Disappeared”. Powrócił też silny sznyt ambientowy, w zasadzie nieobecny na pochodzącym z tego samego okresu i wznowionym wspólnie z ”My Life as a Ghost” ”Rhiz”. Jest to jeden z najciekawszych, jeśli nie najciekawszy album Robina Storeya z pierwszej dekady obecnego wieku.

„Something Between” to druga płyta duetu Makemake, nowego projektu współpracującego z Zoharum. Plasuje się on w rejonach bliskich free impovisation, muzyki elektroakustycznej i psychodelii. Płyta została zarejestrowana w październiku 2016 w sali teatralnej CK Agora we Wrocławiu. Dzięki nagraniu w tak specyficznym miejscu uzyskano ciekawe brzmienie, dodatkowo nagranie instrumentów odbyło się na 9 mikrofonów rozstawionych w różnych częściach sali. Na ”Something Between” użyto preparowanych gitar elektrycznych, wykorzystując także elektronikę.

W tym roku Emil Mat’ko obchodzi 10 lat działalności artystycznej pod nazwą Strom Noir. Z tej okazji Zoharum prezentuje specjalne wydawnictwo, które jest jednocześnie i nowym albumem, i kompilacją. ”Maľované Kvety & Xeroxové Motýle” zawiera dwa niepublikowane materiały Strom Noir, oryginalnie nagrane na kasety. Pierwsza sesja zawiera utwory z lat 2015-2016 i są to dronowe kompozycje, bliskie ”Glaciology”. Druga sesja to kompozycje 2011 roku, oddające charakter wczesnych nagrań Strom Noir. Surowe struktury elektroniczne wzbogacone zostały tu poprzez przekształcone dźwięki akustycznych gitar.

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.