
Kilka interesujących reedycji. Ale nie tylko.
Different State to zespół, który niegdyś mocno wkroczył na rodzimą scenę industrialną. Wzbudził sporo zamieszania pierwszymi publikacjami i koncertami o happeningowym charakterze. Na przestrzeni ponad 20 lat działalności wielokrotnie zmieniał się jego skład, a co za tym idzie styl; od masywnego industrial metalu przez illbientowe struktury i dubową motorykę po ezoteryczną elektronikę. W połowie minionej dekady ukazały się dwie płyty Different State „More Than Music” (Requiem Records, 2005) oraz ‘It Cleans My Wounds’ (0v0 Art Records, 2006). Teraz wracają one w postaci kompaktowego podwójnego albumu.
Zoharum dokonało już reedycji kilku dawnych płyt Rapoon. Wydany w 2002 roku ”Rhiz” to album z muzyką … taneczną. Robin Storey nadal używa tu charakterystycznych elementów dla swojej twórczości, takich jak rozmyte sample wokalne czy dronowe plamy dźwiękowe, ale to rytm wysuwa się na pierwszy plan w sześciu nagraniach. Wprawne ucho odnajdzie tutaj również elementy z IDM, a nawet z acid house’u. Jest to jednak trudny album, mimo tej zaskakującej rytmiki, szczególnie dla przyzwyczajonych do przestrzennych ambientowych przestrzeni kreowanych przez Robina Storeya.
Kolejnym albumem w serii reedycji Rapoon jest ”My Life as a Ghost” z 2004 roku. Jest on zawieszony dokładnie pomiędzy znanymi z ”Rhiz” rytmicznymi strukturami, a przekształceniami głosu ludzkiego chociażby z ”Disappeared”. Powrócił też silny sznyt ambientowy, w zasadzie nieobecny na pochodzącym z tego samego okresu i wznowionym wspólnie z ”My Life as a Ghost” ”Rhiz”. Jest to jeden z najciekawszych, jeśli nie najciekawszy album Robina Storeya z pierwszej dekady obecnego wieku.
„Something Between” to druga płyta duetu Makemake, nowego projektu współpracującego z Zoharum. Plasuje się on w rejonach bliskich free impovisation, muzyki elektroakustycznej i psychodelii. Płyta została zarejestrowana w październiku 2016 w sali teatralnej CK Agora we Wrocławiu. Dzięki nagraniu w tak specyficznym miejscu uzyskano ciekawe brzmienie, dodatkowo nagranie instrumentów odbyło się na 9 mikrofonów rozstawionych w różnych częściach sali. Na ”Something Between” użyto preparowanych gitar elektrycznych, wykorzystując także elektronikę.
W tym roku Emil Mat’ko obchodzi 10 lat działalności artystycznej pod nazwą Strom Noir. Z tej okazji Zoharum prezentuje specjalne wydawnictwo, które jest jednocześnie i nowym albumem, i kompilacją. ”Maľované Kvety & Xeroxové Motýle” zawiera dwa niepublikowane materiały Strom Noir, oryginalnie nagrane na kasety. Pierwsza sesja zawiera utwory z lat 2015-2016 i są to dronowe kompozycje, bliskie ”Glaciology”. Druga sesja to kompozycje 2011 roku, oddające charakter wczesnych nagrań Strom Noir. Surowe struktury elektroniczne wzbogacone zostały tu poprzez przekształcone dźwięki akustycznych gitar.
