Nocow – Vozduh/Voda/Zemlya
Paweł Gzyl:

Opus magnum naszego sąsiada zza wschodniej granicy.

Andy Cooper – The Layered Effect
Jarek Szczęsny:

Dawno niewidziana radość.

Dirtmusic – Bu Bir Ruya
Łukasz Komła:

Tym razem muzykę duetu „pobrudzili” Turcy.   

Frank Bretschneider – Lunik
Paweł Gzyl:

Awangarda też lubi potańczyć.

Młody Łucznik – Dreambank
Jarek Szczęsny:

Raczej wygryw.

JANKA – Krzyżacy EP
Ania Pietrzak:

Na pełnym luzie.

The Empire Line – Rave
Paweł Gzyl:

Rave nie zawsze znaczy to samo.

Rhye – Blood
Jarek Szczęsny:

Jakby nic się nie zmieniło.

Szymon Nidzworski Project feat. Andrzej Seweryn – Behind Your Eyelids
Ania Pietrzak:

Muzyka, która przypomina o pierwotności oddechu.

Various Artists – Waves Of The Future
Paweł Gzyl:

Retrofuturystyczne wizje.

John Tejada – Dead Start Program
Paweł Gzyl:

W odwrotnym kierunku niż reszta.

Efrim Manuel Menuck – Pissing Stars
Jarek Szczęsny:

Topniejące napięcie.

Palmbomen II – Memories Of Cindy
Paweł Gzyl:

Elektroniczne wspomnienia z przyszłości.

Fire! – The Hands
Jarek Szczęsny:

Krótkie spięcie.

Jupiter & Okwess

Na najnowszym albumie kongijskiej grupy Jupiter & Okwess znalazło się miejsce dla Damona Albarna, Warrena Ellisa i Roberta del Naja (3D).

Oczywiście sięgnąłem po nowy materiał Jupiter & Okwess – „Kin Sonic” (z języka kibunda znaczy „jedzenie”) bez względu na głośne nazwiska. Wkład zaproszonych gości w warstwę muzyczną ulokował się chociażby w utworze „Nzele Momi”. Słychać w tym fragmencie skrzypce Ellisa, a gdzie indziej klawisze Albarna. Zaangażowanie del Naja przełożyło się na oprawę wizualną „Kin Sonic”. Jako autor okładki przekazał swoje honorarium na cele organizacji pozarządowej z Kinszasy La Fondation Etoile du Congo de Madame Princesse Kibinda Mariam Rita, znajdującej się w dzielnicy Lembie, zamieszkiwanej przez bezdomne dzieci, a także samego lidera Jupiter & Okwess i ambasadora fundacji, czyli Jean-Pierre’a Bokondjiego.

Bokondji ma bardzo ciekawy życiorys – sporą część swego dzieciństwa spędził w Tanzanii, a jako nastolatek zamieszkał w Berlinie Wschodnim. Tam jego ojciec pełnił funkcję attaché w kongijskiej ambasadzie. W 1979 roku Bokondji, w wieku 17 lat, opuścił Niemcy i wrócił do Kinszasy. Pobyt w Berlinie mocno wpłynął na muzyczny rozwój młodego Kongijczyka (słuchał wówczas Jamesa Browna, The Jackson 5, The Temptations czy Kool & the Gang). W Kinszasie z kolei odkrył miejscową odmianę rumby oraz wiele innych lokalnych rytmów i brzmień. Po konflikcie ze swoim ojcem, który pokładał w nim nadzieje co do ukończenia studiów i zapewne pójścia w jego polityczne ślady, Bokondji wybrał artystyczną drogę! W konsekwencji musiał opuścić rodzinny dom i zamieszkać na ulicy. Spał w opuszczonych domach i zarabiał grając na pogrzebach. Wtedy też otrzymał przydomek „Jupiter”. To nie koniec jego bogatej biografii, ale pozwolę sobie przeskoczyć do roku 1990, kiedy to powstał zespół Jupiter & Okwess. To jednak dopiero po 23 latach ukazał się ich debiutancki krążek zatytułowany „Hotel Univers”.

„Kin Sonic” (07.07.2017 | Glitterbeat) nie jest jednolitym wydawnictwem, gdyż wiele ma do zaoferowania słuchaczowi, a z drugiej strony plasuje Jupiter & Okwess na jeszcze innej orbicie stylistycznej, biorąc pod uwagę kinszaską scenę (np. Konono N°1, Kasai Allstars). Kongijczycy lepią z funku, blues-rocka, psychodelii, elektroniki czy afrobeatu własny przekaz. Nie zabrakło w ich kompozycjach także stylowych głosów (wsłuchajcie się w „Benanga” czy „Le temps passé”). Po prostu chce się wracać do wykwintnego „Jedzonka” Jupiter & Okwess. To jedno z najciekawszych tegorocznych wydawnictw z Afryki!

 

Strona Facebook Jupiter & Okwess »Strona Glitterbeat »Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze