Karenn – Grapefruit Regret
Paweł Gzyl:

Pariah i Blawan improwizują.

Moor Mother – Analog Fluids Of Sonic Black Holes
Jarek Szczęsny:

Hałas i chaos.

Jazz Band Młynarski-Masecki – Płyta z zadrą w sercu
Jarek Szczęsny:

Jedna dla wszystkich.

Shapednoise – Aesthesis
Paweł Gzyl:

Nieznane mutacje basowych brzmień.

A Winged Victory for the Sullen – „The Undivided Five”
Mateusz Piżyński:

Ambientowe nowości z Ninja Tune

Enchanted Hunters – Dwunasty Dom
Krzysiek Stęplowski:

Czasem naprawdę warto czekać. Warto wypatrywać, nawet latami, jeśli tylko cierpliwość nagrodzona ma być w taki sposób.

Ecnahnted Hunters Dwunasty Dom
Rrose – Hymn To Moisture
Paweł Gzyl:

Techno w stylu Marcela Duchampa.

Trzaska/Mazurkiewicz/Szpura – North Meridian
Jarek Szczęsny:

Można się spocić od samego słuchania.

Giant Swan – Giant Swan
Paweł Gzyl:

Czy znany ze świetnych koncertów duet sprawdził się również w studiu?

Floating Spectrum – A Point Between
Jarek Szczęsny:

Cyfrowy pomnik przyrody.

Bleu Roi – Dark/Light
Łukasz Komła:

Wiosną ubiegłego roku wsłuchiwaliśmy się w singiel szwajcarskiego projektu Bleu Roi, a przed kilkoma dniami ukazała się ich nowa EP-ka „Dark/Light”, którą przybliżamy i jednocześnie o niej rozmawiamy z Jennifer Jans.

Traversable Wormhole – Regions Of Time
Paweł Gzyl:

Adam X wraca do projektu sprzed dekady.

Sudan Archives – Athena
Jarek Szczęsny:

Do diabła z dobrymi radami.

Planetary Assault Systems – Plantae
Paweł Gzyl:

W stronę psychodelii.



Dubit – Vitriol

Studia nie poszły na marne.

W pierwszej połowie obecnej dekady Berlin przeżył prawdziwy najazd młodych artystów z kręgu nowej elektroniki z Włoch. Jednym z nich był Pier Alfeo, który podobnie jak wielu jego kolegów po fachu najpierw powołał do życia własną wytwórnię – Several Reasons – a potem zaczął jej nakładem wydawać swoją muzykę. Po serii kooperacji z innymi twórcami, dwa lata temu usłyszeliśmy debiutancki album jego projektu Dubit – „Fragmenti”.

Zawarta na nim muzyka zrealizowana była z wyczuciem i pasją, ale wskazywała na liczne zapożyczenia od producentów związanych ze Stroboscopic Artefacts, szczególnie od niemal bliźniaczo nazywającego się duetu Dadub. Po opublikowaniu krążka Alfeo wróćił do Włoch – i zaczął studiować muzykę elektroakustyczną na uniwersytecie w Bari. Prawie dwa lata nauki stało się dla niego inspiracją do stworzenia materiału na drugi album, który ukazuje się właśnie nakładem wytwórni Backwards.

„Vitriol” przynosi zaskakująco dojrzałą zawartość muzyczną. Tym razem Alfeo stawia przede wszystkim na ambient – ale ten w swej mocarnej wersji, rozedrgany, pełen mocnych kontrastów („Visita” czy „Interiora”). Jeszcze ciekawiej robi się, gdy takowe brzmienia nasyca industrialną rytmiką, „Dives”) lub rytualnymi dźwiękami („Lapidem”). Studia też nie poszły na marne, bo efektem tego są kakofoniczne nagrania, odwołujące się do musique concrete („Terrae” czy „Invenies”), jak również pomysłowe eksperymenty z neoklasyką („Tectum”).

Dubu i techno, które dominowały na „Fragmenti” jest tutaj jak na lekarstwo. I dobrze – bo sięgając po inne brzmienia, włoski producent osiągnął znacznie odważniejsze i ciekawsze rezultaty. Z dubowych wpływów pozostała właściwie tylko obróbka dźwięku, nadająca całości bardzo przestrzenny i panoramiczny charakter. Dobrze by się słuchało tego materiału w odpowiedniej scenerii – choćby w berlińskiej Kraftwerk Halle podczas Atonal Festivalu. Może jego organizatorzy po tej płycie zwrócą uwagę na Dubit. Trzymamy kciuki!

Backwards 2017

www.backwards.it

www.facebook.com/backwardsrec

www.dubit-music.com

www.facebook.com/dubitofficial

 

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.