Ancient Methods – The Jericho Records
Paweł Gzyl:

Muzyka, która kruszy mury.

Kathryn Joseph – From When I Wake the Want Is
Jarek Szczęsny:

Odpowiedniczka.

Ekin Fil – Maps
Jarek Szczęsny:

Odłączenie wtyczki.

Raum – Wreck The Bloodline
Paweł Gzyl:

Wyjście poza cielesność.

Marcel Dettmann – Test-File
Paweł Gzyl:

Dettmann ciągle w formie.

Djedjotronic – R.U.R.
Mateusz Piżyński:

EBM bez udziwnień.

Various Artists – Figure 100 Compilation
Paweł Gzyl:

Piętnaście lat na klubowym parkiecie.

Tajak – Ciclos
Łukasz Komła:

Meksykańskie trio pokazuje, że wciąż można zaskoczyć połączeniem gitarowej psychodelii, dronów i shoegaze’u!

Pruski – Sleeping Places
Ania Pietrzak:

Uśpiona codzienność, obudzona refleksja.

Prequel Tapes – Everything Is Quite Now
Paweł Gzyl:

Industrialne kołysanki.

Maribou State – Kingdoms in Colour
Ania Pietrzak:

„Darjeeling Limited” i całkiem zwyczajne przyjemności.

Adult. – This Behavior
Paweł Gzyl:

Surowe i szorstkie oblicze muzyki amerykańskiego duetu.

Thomas Fehlmann – Los Lagos
Paweł Gzyl:

Dyskretny urok muzyki niemieckiego weterana.

Amnesia Scanner – Another Life
Paweł Gzyl:

Przebojowa wersja awangardy.



Witxes – Orients

Hałas w ciszy.

W 2013 roku Witxes zagościł w naszym cyklu „3 pytania”, gdzie oprócz odpowiedzi Maxime’a Vavasseura, starałem się wówczas w kilku zdaniach naświetlić dotychczasową twórczość artysty. Przypomnę, że jego debiutancki krążek „Sorcery​/​Geography” wyszedł w 2012 roku, a już rok później pojawił się longplay „A Fabric Of Beliefs” w Denovali. Wydawał też pojedyncze nagrania na tzw. splitach, choćby z Dale Cooper Quartet & the Dictaphones.

Z wypowiedzi Vavasseura dotyczących powstawania płyty „Orients” – opublikowanej nakładem belgijskiej wytwórni Consouling Sounds – można wywnioskować, iż nowy materiał stworzył w trakcie jakieś trudnej sytuacji życiowej. – „Orients” polega na uświadomieniu sobie, że większość z nas przechodzi przez życie w całkowitym oderwaniu od prawdziwej ludzkiej natury, że cywilizacja nas rozprasza, hipnotyzuje i prowadzi do zniszczenia naszego wnętrza – opowiada Maxime. Dużo mocnych słów pada z ust Francuza, ale za to trafnych. Podobnie jest z samą muzyką na „Orients” – czai się, dekoncentruje i wlewa się wolnym strumieniem do naszej podświadomości. Tym razem Witxes wykorzystał mniej akustycznych brzmień, co nie znaczy, że wcale ich nie ma. Gościnnie zagrali: Matthieu Metzger (saksofon sopranowy), Fabien Mysak (perkusja, syntezatory) i Krystian Sarrau (saksofon barytonowy, altowy, sopranowy, tenorowy).


Z jednej strony poszarpana i niepokojąca, a z drugiej – ciepła i przestrzenna elektronika Vavasseura zainteresuje odbiorców muzyki Lawrence’a Englisha czy Tima Heckera oraz fanów rodzimego ambientu z tegorocznego wydawnictwa Grzegorza Bojanka i Piotra Michałowskiego – „Solid” (np. w czterech pierwszych kompozycjach Witxesa). Narastająca kulminacja odnajduje ujście w świetnym „Disruptions” aż do momentu zapadnięcia pozornej ciszy w „Interventions” (sztos!) i uspokajającego dryfu w „Incarnations”. W najdłuższym na płycie „Clairvoyants” – zarazem zamykającym całość – minimal techno zostało przybrudzone elektronicznym przesterem Witxesa i jednocześnie czystym brzmieniem saksofonu sopranowego Metzgera, zmultiplikowanego w duchu free jazzowego szaleństwa.

Maxime Vavasseur nagrał album inny od dwóch poprzednich – na pewno bardziej elektroniczny, gdzie akustyczne dźwięki otoczył splot syntezatorowych brzmień. Ambient brata się tu z noise’em, a ten drugi osobnik nie widzi wcale problemu, aby zauroczyć się minimal techno czy free jazzem. „Orients” zdecydowanie do sprawdzenia w skupieniu!

01.06.2018 | Consouling Sounds

 

Strona Witxes »Profil na Facebooku »Strona Consouling Sounds »Profil na Facebooku »

 

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze