Plaid ‎– Polymer
Mateusz Piżyński:

Londyński duet poruszający się na scenie elektronicznej już blisko trzydzieści lat, 7. czerwca wydał swój kolejny studyjny album zatytułowany „Polymer”.

Tyler, The Creator – IGOR
Jarek Szczęsny:

Władca marionetek.

Rod Modell – Captagon
Paweł Gzyl:

Mistrz dubowych brzmień prezentuje własną wizję techno.

Vanishing Twin – The Age of Immunology
Jarek Szczęsny:

Eskapizm potrzebny od zaraz.

Sstrom – Drenched 1 – 12
Paweł Gzyl:

Surowe techno z uszkodzonego komputera.

Mirt – Greed
Jarek Szczęsny:

Wątłe struktury.

Various Artists – 10 Years of Monkeytown
Paweł Gzyl:

Spojrzenie wstecz.

EABS – Slavic Spirits
Jarek Szczęsny:

Jazz w bardo.

Bartosz Kruczyński – Baltic Beat II
Jarek Szczęsny:

Nie chciałbym przesłodzić.

Resina – Traces (Remixes)
Mateusz Piżyński:

Najnowsze wydawnictwo naszej rodzimej, bardzo utalentowanej, artystki, Karoliny Rec (aka Resina) to zestaw 5 utworów, gdzie cztery to genialne reinterpretacje, za którymi stoją Abul Mogard, Lotic, Ben Frost i William Criag.

Różni artyści – Portrety
Jarek Szczęsny:

Sami perkusiści.

Tracey – Biostar
Paweł Gzyl:

Pastelowe electro wyjęte z klubowego kontekstu.

Laurence Pike – Holy Spring
Jarek Szczęsny:

Łyżeczką, a nie chochlą.

Altstadt Echo – This Work Contains Lead
Paweł Gzyl:

Rozdarcie między światem ducha i materii.



Komendarek – Retrospektywny

10 czerwca będzie miała swoją premierę winylowa składanka Władysława Komendarka, a opublikuje ją francuska wytwórnia Akuphone

Akuphone prezentuje kompilację „Retrospektywny (Retrospective)” Władysława Komendarka (ur. 1948) – jednego z polskich pionierów syntezatorowej muzyki elektronicznej. W latach 1973-1983 był członkiem legendarnej grupy Exodus, z którą nagrał pięć albumów. Karierę solową rozpoczął po odejściu z zespołu, wydając w 1985 roku debiutancki krążek „Władysław Komendarek”. Na swoim koncie ma ponad trzydzieści opublikowanych albumów. W 2018 roku Komendarek otrzymał od Ministra Kultury odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Miałem ogromną przyjemność uczestniczyć w wydaniu „Retrospektywny (Retrospective)”, przygotowując teksty okładkowe do tego wydawnictwa, więc ze zrozumiałych względów, posługuję się tu niektórymi wycinkami informacji, jakie w całości można przeczytać we wkładce. Składankę wypełniło osiem kompozycji pochodzących z dwóch płyt Komendarka: „Dotyk Chmur” (1987) i „Hibernacja Nr 1″ (1990).

Polska scena elektroniczna z przełomu lat 80. i 90. – i nie tylko – na tle tego, co wówczas tworzył Komendarek, prezentowała się naprawdę blado. Dokonania Komendarka odrywały się szerokim gestem od tamtejszych realiów stylistycznych, ale też dodawały rumieńców i szaleństwa do wszędobylskiej szarości. Trudno mi się zestawia choćby popowy album Kombi – „Tabu” (1989) ze świeżą, zaskakującą i nieprzewidywalną zwartością „Dotyku Chmuru” czy „Hibernacji Nr 1″. Jestem pewien, że takich zestawień moglibyśmy przygotować o wiele więcej.


Na potrzeby „Retrospektywny (Retrospective)” zadałem Komendarkowi również kilka pytań odnośnie utworów z tej składanki i ogólnego klimatu panującego w Polsce w latach 80. Ten miniwywiad można przeczytać na stronie Akuphone (czytaj tutaj). Dodam, że materiał na „Retrospektywny (Retrospective)” został zremasterowany. Warto się pośpieszyć w kwestii nabycia tego longplaya, gdyż ukazał się tylko w nakładzie 1000 sztuk. To drobny wycinek z historii polskiej muzyki elektronicznej, ale jakże ważny!

10.06.2019 | Akuphone

 

Strona Władysława Komendarka »Profil na Facebooku »Strona Akuphone »Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze