Foghorn – Thanatos
Jarek Szczęsny:

Album wysokooktanowy.

Subjected – Pictures From The Aftermath
Paweł Gzyl:

Ambientowa afirmacja życia i miłości.

Billy Woods And Kenny Segal – Hiding Places
Jarek Szczęsny:

Ciężki i ponury.

Ellen Arkbro – Chords
Paweł Gzyl:

Filozofia czystego akordu.

BNNT is Patrick Higgins – Multiversion #1
Jarek Szczęsny:

Część pierwsza.

Opla – Obertasy
Jarek Szczęsny:

Modernizacja polskiej wsi.

Zguba – Potwarz
Jarek Szczęsny:

Zagadkowa umysłowość.

Erith – Speed of Light
Przemysław Solski:

Niebanalny styl, kosmiczna muzyka, swoboda na scenie, tak w kilku słowach można określić nowe zjawisko na polskim rynku.

Øyvind Torvund – The Exotica Album
Łukasz Komła:

W egzotycznym zwierciadle.

Sciahri – Double-Edged
Paweł Gzyl:

Plemienny minimal.

Various Artists – ePM Selected Vol. 7
Paweł Gzyl:

Dziesięć house’owych sztosów.

Dren – Time And Form
Paweł Gzyl:

Black metal przekuty na nowoczesną elektronikę.

Dots (Uwe Schmidt) – Dots
Ania Pietrzak:

Śladami czarów w kosmicznej otchłani.

S S S S – Walls, Corridors, Baffles
Paweł Gzyl:

Power ambient z Lucerny.



Komendarek – Retrospektywny

10 czerwca będzie miała swoją premierę winylowa składanka Władysława Komendarka, a opublikuje ją francuska wytwórnia Akuphone

Akuphone prezentuje kompilację „Retrospektywny (Retrospective)” Władysława Komendarka (ur. 1948) – jednego z polskich pionierów syntezatorowej muzyki elektronicznej. W latach 1973-1983 był członkiem legendarnej grupy Exodus, z którą nagrał pięć albumów. Karierę solową rozpoczął po odejściu z zespołu, wydając w 1985 roku debiutancki krążek „Władysław Komendarek”. Na swoim koncie ma ponad trzydzieści opublikowanych albumów. W 2018 roku Komendarek otrzymał od Ministra Kultury odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Miałem ogromną przyjemność uczestniczyć w wydaniu „Retrospektywny (Retrospective)”, przygotowując teksty okładkowe do tego wydawnictwa, więc ze zrozumiałych względów, posługuję się tu niektórymi wycinkami informacji, jakie w całości można przeczytać we wkładce. Składankę wypełniło osiem kompozycji pochodzących z dwóch płyt Komendarka: „Dotyk Chmur” (1987) i „Hibernacja Nr 1″ (1990).

Polska scena elektroniczna z przełomu lat 80. i 90. – i nie tylko – na tle tego, co wówczas tworzył Komendarek, prezentowała się naprawdę blado. Dokonania Komendarka odrywały się szerokim gestem od tamtejszych realiów stylistycznych, ale też dodawały rumieńców i szaleństwa do wszędobylskiej szarości. Trudno mi się zestawia choćby popowy album Kombi – „Tabu” (1989) ze świeżą, zaskakującą i nieprzewidywalną zwartością „Dotyku Chmuru” czy „Hibernacji Nr 1″. Jestem pewien, że takich zestawień moglibyśmy przygotować o wiele więcej.


Na potrzeby „Retrospektywny (Retrospective)” zadałem Komendarkowi również kilka pytań odnośnie utworów z tej składanki i ogólnego klimatu panującego w Polsce w latach 80. Ten miniwywiad można przeczytać na stronie Akuphone (czytaj tutaj). Dodam, że materiał na „Retrospektywny (Retrospective)” został zremasterowany. Warto się pośpieszyć w kwestii nabycia tego longplaya, gdyż ukazał się tylko w nakładzie 1000 sztuk. To drobny wycinek z historii polskiej muzyki elektronicznej, ale jakże ważny!

10.06.2019 | Akuphone

 

Strona Władysława Komendarka »Profil na Facebooku »Strona Akuphone »Profil na Facebooku »

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze