Emptyset – Blossoms
Paweł Gzyl:

Producenci z Bristolu wkraczają na nowe terytoria.

Nagrobki – Pod Ziemią
Jarek Szczęsny:

Poważni jak śmierć.

LDY OSC – sōt
Paweł Gzyl:

Click & cuts na nowo.

Nick Cave and the Bad Seeds – Ghosteen
Jarek Szczęsny:

Pomnik żałoby.

Pablo Mateo – Weird Reflections Beyond The Sky
Paweł Gzyl:

Techno do tańca.

Danny Brown – uknowhatimsayin¿
Jarek Szczęsny:

Gorączkowe wizje rapera.

9t Antiope – Grimace
Jarek Szczęsny:

Mikrus.

Malin Genie – Anthropomorphic Sympathy
Paweł Gzyl:

Stylowe electro i IDM w duchu lat 90.

Telefon Tel Aviv – Dreams Are Not Enough
Mateusz Piżyński:

Gdy w Tel Avivie zgaśnie światło…

Philipp Gorbachev – Kolokol
Paweł Gzyl:

Prawosławie i elektronika.

BNNT is Jerusalem in My Heart – Multiversion #4
Jarek Szczęsny:

Część czwarta.

rRoxymore – Face To Phase
Paweł Gzyl:

Introwertyczne bity.

The Big YES! – The Big YES!
Łukasz Komła:

Free jazzowy wybuch!

HTRK – Venus In Leo
Maciej Kaczmarski:

Miłość w czasach zarazy.



Komendarek – Retrospektywny

10 czerwca będzie miała swoją premierę winylowa składanka Władysława Komendarka, a opublikuje ją francuska wytwórnia Akuphone

Akuphone prezentuje kompilację „Retrospektywny (Retrospective)” Władysława Komendarka (ur. 1948) – jednego z polskich pionierów syntezatorowej muzyki elektronicznej. W latach 1973-1983 był członkiem legendarnej grupy Exodus, z którą nagrał pięć albumów. Karierę solową rozpoczął po odejściu z zespołu, wydając w 1985 roku debiutancki krążek „Władysław Komendarek”. Na swoim koncie ma ponad trzydzieści opublikowanych albumów. W 2018 roku Komendarek otrzymał od Ministra Kultury odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Miałem ogromną przyjemność uczestniczyć w wydaniu „Retrospektywny (Retrospective)”, przygotowując teksty okładkowe do tego wydawnictwa, więc ze zrozumiałych względów, posługuję się tu niektórymi wycinkami informacji, jakie w całości można przeczytać we wkładce. Składankę wypełniło osiem kompozycji pochodzących z dwóch płyt Komendarka: „Dotyk Chmur” (1987) i „Hibernacja Nr 1″ (1990).

Polska scena elektroniczna z przełomu lat 80. i 90. – i nie tylko – na tle tego, co wówczas tworzył Komendarek, prezentowała się naprawdę blado. Dokonania Komendarka odrywały się szerokim gestem od tamtejszych realiów stylistycznych, ale też dodawały rumieńców i szaleństwa do wszędobylskiej szarości. Trudno mi się zestawia choćby popowy album Kombi – „Tabu” (1989) ze świeżą, zaskakującą i nieprzewidywalną zwartością „Dotyku Chmuru” czy „Hibernacji Nr 1″. Jestem pewien, że takich zestawień moglibyśmy przygotować o wiele więcej.


Na potrzeby „Retrospektywny (Retrospective)” zadałem Komendarkowi również kilka pytań odnośnie utworów z tej składanki i ogólnego klimatu panującego w Polsce w latach 80. Ten miniwywiad można przeczytać na stronie Akuphone (czytaj tutaj). Dodam, że materiał na „Retrospektywny (Retrospective)” został zremasterowany. Warto się pośpieszyć w kwestii nabycia tego longplaya, gdyż ukazał się tylko w nakładzie 1000 sztuk. To drobny wycinek z historii polskiej muzyki elektronicznej, ale jakże ważny!

10.06.2019 | Akuphone

 

Strona Władysława Komendarka »Profil na Facebooku »Strona Akuphone »Profil na Facebooku »

 

 

Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze