Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.



Fatih Tuter – Wide & Shallow


Fatih Tuter jest inżynierem wojskowym, a przy okazji muzykiem mieszkającym w Stambule, znanym miłośnikom dub techno z projektu Cold Form i chyba najlepiej pod pseudonimem Dubatech. Jego utwory publikowały między innymi labele Sublime Porte, Instabil, Shoreless oraz Deep in Dub, ale w większości z tych przypadków znalazł się na kompilacjach, a solowe wydawnictwa stanowią ułamek listy. Do tej pory jako Cold Form nagrał epkę „Windless Dub” (Sublime Porte 2008), poza tym Dubatech zapowiada produkcję „Altinova”, natomiast w tym roku ukazał się długogrający album, który Tuter tym razem postanowił sygnować własnym nazwiskiem.
Na „Wide & Shallow” mamy do czynienia z od dawna uprawianym przez Dubatecha głębokim techno podbitym pomrukującym basem Usłyszymy rozległe przestrzenie klawiszy, powielone melodie oraz zaszumiane tło, ale Tuter ma nam przy okazji do zaoferowania harmoniczność swoich produkcji. Poświęciwszy mocne blaszane akordy, stworzył wyraziste ambientowe podłoże, które przywołuje w pamięci dokonania Yagyi.
W pierwszym utworze biały piasek szumu powoli wysypuje się z głośników, rytm wybija cicha stopka, zaś linia basowa jest zdecydowanie melodyjna. Pomiędzy tym zalegają drobinki świetlistych klawiszy, ciągnących się w pogłosach. Tuter lubi melodyjność, czemu na swym dziele daje upustW drugim przypadku bas radośnie niczym dziecko podskakuje do żwawej skakanki hatów. Tempo spowalniają szkliste bąbelki oraz rozległa mgła w tle. Utwór jest utrzymany w konwencji wesołego i magicznego świata z bajki. „Trójka” wywołuje podobne wrażenia. Wybrzmiewa tu mocniejszy bit i jakby house’ujący bas, zaś w głębi zimne cyfrowe płomienie przy wtórze padów, a także granulat melodii. Potem dołączają zapętlone akordy i snare, chcąc tym samym potwierdzić house’owe zamiary, ale nie rozgrzewając kawałka do czerwoności, jak mają w zwyczaju producenci tanecznej elektroniki.
Na półmetku artysta rezygnuje z perkusji na rzecz dziesięciominutowego ambientu, wciąż grając tymi samymi kartami. Z kolei w następnym utworze śnieżny nastrój burzą rytmicznie połyskujące nuty, które wspomoże stąpający po lodzie bas (zbliżamy się do zimowego Detroit). W kawałku zamykającym płytę Tuter luomowską linię basową przybija nieregularnymi stuknięciami, zaś powleka nieodłącznym noisem i partiami chłodnych tonów.
„Wide & Shallow” jest albumem wyrastającym na podwalinach dub techno i chętnie korzystającym z dobrodziejstw stylu. W szczególności widać to w czerpaniu wzorców od artystów z Echospace, kiedy tło wypełnia biały szum, zaś powielone w echach akordy nie uniknęły przesterowania. Jednak Tuter lubi melodyjność, czemu na swym dziele daje upust już podczas nagrywania linii niskich tonów, a pomimo zimowego podłoża nagrań, wrodzona a przewrotna wesołość sprawia, że widoczne stają się kolory jesieni.
Fatih Tuter
MySpace
Sound Cloud
Shoreless Recordings
Shoreless 00.6, 2009

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.