Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.

Stenny – Upsurge
Paweł Gzyl:

Połamane rytmy zanurzone w ambiencie.

Justyna Steczkowska – Maria Magdalena. All Is One
Przemysław Solski:

Wędrówka duszy.

Function – Existenz
Paweł Gzyl:

Opus magnum Dave’a Sumnera.



Aranos

Jednym z najciekawszych artystów sceny niezależnej w Czechach jest Aranos. Ledwo ukończył ósmy rok życia, a już rzucił się w wir dźwięków, grywając w zespołach ludowych, jazzowych bandach i rockowych grupach, zahaczając nawet o muzykę cygańską. Od pierwszego skomponowanego utworu dał się poznać jako eklektyk totalny – podróżował z jednego bieguna na drugi, tworząc muzykę, począwszy od ortodoksyjnych form muzyki klasycznej, aż do pełnego wolności eksperymentalnego rocka. Instrumentarium, jakim się posługuje, może przyprawić o zawrót głowy – skrzypce, wiolonczela, bas, gitara, mandolina, fortepian, banjo, santoor, bębny, perkusja, flety chińskie i japońskie oraz perkusjonalia różnego rodzaju.

Swoją karierę rozpoczął od komponowania dla teatrów w byłej Czechosłowacji, nagrywając również tradycyjną muzykę irlandzką, równocześnie fascynując się brzmieniami wschodniej Europy, wydając przy tym wiele albumów z rejonów folk i gypsy. W międzyczasie napisał kilka ścieżek dźwiękowych do filmów czy spektakli teatralnych, jak choćby „Spell Of The Megamall”, mini-opery, która rozegrana według skrajnie eksperymentalnych kompozycji Aranosa, dopełniona jest liryką sławnego pisarza i poety Maxa Haflera. Muzyk na stałe współpracuje ze Stevenem Stapletonem z awangardowego Nurse With Wound czy Davidem Tibetem ze znanego, neofolkowego bandu Current 93.

Od paru lat, najwięcej swojej uwagi poświęcił eksperymentom z dziedziny muzyki elektroakustycznej, co w przypadku Aranosa wypada nad wyraz intrygująco. Stojąc w opozycji do sterylnych dźwięków z Raster-Noton, Aranos zamyka się w swoim domowym studio i amatorskimi sposobami tworzy rzeczy, które potrafią zachwycić, nie gorzej niż dzieła najlepszych, europejskich artystów eksperymentalnych młodego pokolenia, wydających na legalnym rynku. Czeski muzyk stawia raczej na sentymentalny urok magnetofonowych taśm, które minimalnym sumptem wydaje we Francji i Wielkiej Brytanii.

Jego najnowsza kaseta „In Snow On Ice Cabbage Dances” to oniryczna mieszanka wielu uniesień, jakie Aranos przeżywał na swej muzycznej drodze, przyjmująca różnorakie formy ambientu, dark folku, noiseu, new age i wielowarstwowego field recordingu, zamknięte w dwa, półgodzinne utwory. Cytra, shakuhachi, wstęgi drone’u i ten sugestywny, wielobarwny film wyświetlający się pod zamkniętymi powiekami. Wyjdź na łono natury, połóż się na trawie, daleko od miejskiego zgiełku. Pomódl się do Słońca i wsłuchaj się w siebie, a „In Snow On Ice Cabbage Dances” niech będzie Ci przewodnikiem. Highly fucking recommended.

sangoplasmo.com
sangoplasmo.tumblr.com

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.