Mech – Pearlgraphs
Jarek Szczęsny:

Lepiszcze do związania ze sobą grubych okruchów.

Craven Faults – Erratics & Unconformities
Jarek Szczęsny:

Syntezator modularny poszedł na wędrówkę.

Rhythm Baboon – W-Life
Bartek Woynicz:

Z Chicago do Gdańska.

Algiers – There Is No Year
Bartek Woynicz:

Misophonia, czyli 700 wersów wołania do ściany.

Leandro Fresco & Rafael Anton Irisarri – Una Presencia En La Brisa
Jarek Szczęsny:

Niepewność własnego słuchu.

Flaner Klespoza – Przygody i tajemnice
Jarek Szczęsny:

Debiut podwójny.

Max Andrzejewski’s Hütte – Hütte & Guests Play the Music of Robert Wyatt
Łukasz Komła:

Robert Wyatt na ujazzowionym spacerze.

Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.



Adaptery, taśmy i mikrofony w krakowskiej Alchemii

6 października w krakowskim klubie Alchemia odbędzie się koncert trzech artystów zafascynowanych możliwościami gramofonów, looperów, magnetofonów szpulowych oraz wszelakimi technikami analogowymi pomocnymi w tworzeniu muzyki.

Strotter Inst. to szwajcarski muzyk, artysta, performer i architekt Christoph Hess. Po dziesięciu latach tworzenia muzyki przy pomocy gramofonów, taśm i pętli, w 1998 powołał do życia ten właśnie projekt, w którym skoncentrował się wyłącznie na manipulacji adapterami, nie wykorzystując przy tym żadnych nagrań czy dźwięków stworzonych przez kogoś innego. Ta maszyneria odgrywa u niego podwójną rolę – adaptery są jednocześnie obiektami i instrumentami. Podczas występów na żywo, jako pierwsza daje znać o sobie instalacja, dopiero potem uwaga słuchacza skupia się na dźwięku.

Optyczne pojmowanie tego jak generowany jest dźwięk odgrywa tu ogromną rolę. Artysta rzadko wykorzystuje dźwięki pochodzące ze zwykłych płyt winylowych (jeśli już, to są one uszkodzone lub porysowane), a głównym ich źródłem są specjalnie zmodyfikowane ramiona gramofonów, w których np. diamentowe igły zastąpione zostały zwykłymi igłami do szycia. Ten rodzaj podejścia do grania włącza nieczystą naturę dźwięków w strukturę tworzonej muzyki. Strotter Inst. tworzy z adapterów obiekty dźwiękowe i instalacje. Skrót „Inst.” w nazwie projektu może jednocześnie znaczyć „instrument”, ale też „instalacja”. Tak pojmowane obiekty i instalacje stawiają w centralnym punkcie statyczną obecność gramofonów. To nie granie na nich, lecz ich własny ruch i charakterystyczny sposób działania definiują taki obiekt.

Joke Lanz obecnie działa w Berlinie pod pseudonimem Sudden Infant. Jest on jednym z najważniejszych artystów operujących w sferze, gdzie sztuka performance i body art spotykają się z improwizacją i estetyką noise. W swych kompozycjach wspomaga się mikrofonami kontaktowymi, taśmami, loopami i innymi technikami. Efektem jest ekstremalna forma muzyki konkretnej, która łączy w sobie spazmatyczny bełkot z dezorientującą elektroniką. Sudden Infant to najdłużej istniejący projekt Lanza. Jego początki sięgają 1989 roku i są wynikiem silnej chęci artysty do łączenia sztuki dźwiękowej i performance w organiczną całość. To właśnie z tego powodu jego występy pełne były elementów estetyki grupy Fluxus, dadaizmu, akcjonizmu, noise czy punka.

Petr Ferenc to czeski muzyk najbardziej znany z zespołu Bird Build Nests Underground, który łączy ze sobą improwizację bazującą na gramofonach zestawioną z odtwarzanymi w czasie rzeczywistym filmowymi taśmami 8, 16 i 35 mm. Jego solowe wykonania również powiązane są z gramofonami, lecz tym razem bez nagrań wideo. W swoich występach do gramofonu dołącza nierzadko małe obiekty codziennego użycia starając się uczynić dźwięk tak różnorodnym, jak to tylko możliwe. To właśnie ten wybór, polegający na nieodtwarzaniu jakichkolwiek nagrań i tworzeniu muzyki od podstaw w danym momencie czyni ją w 100% wyjątkową i przynależną tylko niemu- człowiekowi wydobywającemu dźwięk z polipropylenowych worków, czy zakurzonych ubrań.

bilety: 15 zł przedsprzedaż; 20 zł w dniu koncertu

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.