Strycharski Kacperczyk Szpura – I love you SDSS
Jarek Szczęsny:

Oglądanie nerwów.

!!! (Chk Chk Chk) – Wallop
Mateusz Piżyński:

Ciężkość punka z lekkością funka.

cover
Barker – Utility
Paweł Gzyl:

Transhumanistyczne przyjemności.

Monya – Straight Ahead
Paweł Gzyl:

Industrialne techno o pozytywnej energii.

Wojciech Golczewski – The Priests Of Hiroshima
Jarek Szczęsny:

Ścieżka dźwiękowa dla ery atomowej.

Múm – Yesterday Was Dramatic – Today Is OK
Paweł Gzyl:

Klasyk emotroniki.

Hildur Guðnadóttir – Chernobyl (OST)
Jarek Szczęsny:

Wyobrazić sobie niewyobrażalne.

Pruski – Black Birds
Jarek Szczęsny:

Wyszlifowany onyks.

Jaromir Kamiński, Rafał Warszawski, Palms Palms, Break Janek
Ania Pietrzak:

Beats & breaks idealne na koniec wakacji…

Lech Nienartowicz – Wrażenia i Mechanizmy
Jarek Szczęsny:

Pierwsze wrażenie.

The Future Eve feat. Robert Wyatt – KiTsuNe / Brian The Fox
Łukasz Komła:

Na łączach z Robertem Wyattem.

Rites of Fall – Towards the Blackest Skies
Jarek Szczęsny:

Im dalej w las, tym ciemniej.

Hula – Voice
Paweł Gzyl:

Łabędzi śpiew mistrzów industrialnego funku.

Christian Scott aTunde Adjuah – Ancestral Recall
Jarek Szczęsny:

Raróg zwyczajny.



Adaptery, taśmy i mikrofony w krakowskiej Alchemii

6 października w krakowskim klubie Alchemia odbędzie się koncert trzech artystów zafascynowanych możliwościami gramofonów, looperów, magnetofonów szpulowych oraz wszelakimi technikami analogowymi pomocnymi w tworzeniu muzyki.

Strotter Inst. to szwajcarski muzyk, artysta, performer i architekt Christoph Hess. Po dziesięciu latach tworzenia muzyki przy pomocy gramofonów, taśm i pętli, w 1998 powołał do życia ten właśnie projekt, w którym skoncentrował się wyłącznie na manipulacji adapterami, nie wykorzystując przy tym żadnych nagrań czy dźwięków stworzonych przez kogoś innego. Ta maszyneria odgrywa u niego podwójną rolę – adaptery są jednocześnie obiektami i instrumentami. Podczas występów na żywo, jako pierwsza daje znać o sobie instalacja, dopiero potem uwaga słuchacza skupia się na dźwięku.

Optyczne pojmowanie tego jak generowany jest dźwięk odgrywa tu ogromną rolę. Artysta rzadko wykorzystuje dźwięki pochodzące ze zwykłych płyt winylowych (jeśli już, to są one uszkodzone lub porysowane), a głównym ich źródłem są specjalnie zmodyfikowane ramiona gramofonów, w których np. diamentowe igły zastąpione zostały zwykłymi igłami do szycia. Ten rodzaj podejścia do grania włącza nieczystą naturę dźwięków w strukturę tworzonej muzyki. Strotter Inst. tworzy z adapterów obiekty dźwiękowe i instalacje. Skrót „Inst.” w nazwie projektu może jednocześnie znaczyć „instrument”, ale też „instalacja”. Tak pojmowane obiekty i instalacje stawiają w centralnym punkcie statyczną obecność gramofonów. To nie granie na nich, lecz ich własny ruch i charakterystyczny sposób działania definiują taki obiekt.

Joke Lanz obecnie działa w Berlinie pod pseudonimem Sudden Infant. Jest on jednym z najważniejszych artystów operujących w sferze, gdzie sztuka performance i body art spotykają się z improwizacją i estetyką noise. W swych kompozycjach wspomaga się mikrofonami kontaktowymi, taśmami, loopami i innymi technikami. Efektem jest ekstremalna forma muzyki konkretnej, która łączy w sobie spazmatyczny bełkot z dezorientującą elektroniką. Sudden Infant to najdłużej istniejący projekt Lanza. Jego początki sięgają 1989 roku i są wynikiem silnej chęci artysty do łączenia sztuki dźwiękowej i performance w organiczną całość. To właśnie z tego powodu jego występy pełne były elementów estetyki grupy Fluxus, dadaizmu, akcjonizmu, noise czy punka.

Petr Ferenc to czeski muzyk najbardziej znany z zespołu Bird Build Nests Underground, który łączy ze sobą improwizację bazującą na gramofonach zestawioną z odtwarzanymi w czasie rzeczywistym filmowymi taśmami 8, 16 i 35 mm. Jego solowe wykonania również powiązane są z gramofonami, lecz tym razem bez nagrań wideo. W swoich występach do gramofonu dołącza nierzadko małe obiekty codziennego użycia starając się uczynić dźwięk tak różnorodnym, jak to tylko możliwe. To właśnie ten wybór, polegający na nieodtwarzaniu jakichkolwiek nagrań i tworzeniu muzyki od podstaw w danym momencie czyni ją w 100% wyjątkową i przynależną tylko niemu- człowiekowi wydobywającemu dźwięk z polipropylenowych worków, czy zakurzonych ubrań.

bilety: 15 zł przedsprzedaż; 20 zł w dniu koncertu

 

Dołącz do ponad 10 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.