David Toop przyjedzie do Warszawy z premierą performensu na podstawie swojej książki „Sinister Resonance. Mediumship of the Listener”. Jest ona analizą przedfonograficznych sposobów reprodukcji dźwięku – głównie w malarstwie i literaturze. Nicolas Maes czy Francois Rabelais są w niej traktowani jako wynalazcy nowych sposobów słuchania wpisanych w patrzenie i czytanie. Posługujemy się nimi do dziś, choć zwykle bezwiednie. Performens „Sześć lub siedem stronic szaleństwa. Medytacje o nagrywaniu czasu” będzie ustrukturowany na wzór książki. Nie będzie to jednak linearna opowieść. Będzie to natomiast prezentacja sześciu różnych sposobów doświadczania czasu i prób jego zapisu, który ciągle otwiera się na powierzchnie, zagłębienia i podziemia dźwięku.
Trudno przecenić znaczenie Davida Toopa dla muzyki eksperymentalnej w Wielkiej Brytanii. Muzyk, kurator, organizator, krytyk i teoretyk muzyki aktywny od początku lat 70. Jego książki – „Ocean of Sound” czy „Haunted Weather” – są kanonicznymi pozycjami dyskursu muzycznego łączącego wydarzenia w różnych nurtach muzycznych (sztuka dźwięku, ambient, techno, muzyka improwizowana, muzyka współczesna) w oryginalną teorię kultury współczesnej. Regularnie współpracuje z najważniejszymi magazynami muzycznymi na świecie, m.in. The Wire, Leonardo Music Journal, The Face, Village Voice; wykłada m.in. w London College of Communication. Jest autorem niezwykle istotnej płyty dokumentującej historię muzyki eksperymentalnej w Wielkiej Brytanii Not Necessarily English Music. W latach 70. był organizatorem jednych z pierwszych festiwali muzyki ambient.
David Toop „Sześć lub siedem stronic szaleństwa. Medytacje o nagrywaniu czasu”: cyfrowa elektronika, amplifikowane instrumenty perkusyjne, gitara, flety, obraz, tekst.
31/03/2012 [sobota], godz. 20.00
komuna// warszawa, Lubelska 30/32
wstęp: 10 PLN
Występ jest pierwszym wydarzeniem cyklu „Maszyny do słuchania”, którego kuratorem jest Michał Libera. Więcej na stronie http://patakaind.blogspot.com/
Ogromnie się cieszę!!! Dla mnie prywatnie to wydarzenie roku 2012: ze względu na samą osobę Toopa + ze względu na bliską mi treść performance’u, czyli sposoby doświadczenia czasu… Zapowiada się niesamowicie interesująco 🙂