Wpisz i kliknij enter

Jak grają w Danii

Mnogość ciekawych projektów na duńskiej scenie alternatywnej i eksperymentalnej jest nie do ogarnięcia. Warto więc cofnąć się do roku 2012, aby posłuchać albumu Jonasa Munka i projektu Billow Observatory.   

Jonas Munk – „Pan” 

Płyta „Pan” jest pierwszym solowym projektem duńskiego muzyka Jonasa Munka. Krążek ukazał się nakładem znakomitej duńskiej wytwórni El Paraiso Records.

Jonas Munk – gitarzysta, producent, filozof, kochający tak samo gitarę jak i syntezatory. Możecie go kojarzyć ze współpracy z Tortoise, Ronem Schneidermanem czy Ulrichem Schnaussem. Jonas wchodzi w skład duńskiej grupy Causa Sui, stacjonującej w mieście Odense.

Pamiętam jedno z najlepszych wydawnictw 2011 roku projektu Chicago Odense Ensemble. Jak sama nazwa wskazuje, materiał jest wynikiem współpracy muzyków z Chicago i Odense. Rob Mazurek i jego przyjaciele odbyli improwizowane sesje z członkami zespołu Causa Sui. Jeżeli ktoś z Was przegapił to wydawnictwo – szczegóły tutaj.  

Na albumie „Pan” odkrywamy muzykę, która jest wynikiem fascynacji Jonasa kosmische musik lat ‘70-tych (słychać wczesny Kraftwerk, Ashra i Popol Vuh). Munk tworzy swoje nagrania w otoczeniu analogowych syntezatorów, pełnych duchowej magii w brzmieniu, kojarzonej gdzieś ze stylistyką Alice Coltrane czy Terry’ego Riley’a. Jonas zgrabnie porusza się po różnych estetykach, swobodnie wkracza w rejony psychodelii tworzonej przez Comets on Fire czy Bardo Pond. Kompozycyjnie pomysły na „Pan” są niezwykle proste, a jednocześnie nasycone są ogromną paletą barw i brzmień. Szanujący się fan elektroniki powinien mieć ten album w swoich zbiorach.     

Billow Observatory – „Billow Observatory”

Billow Observatory

Jakiś czas temu pojawiła się recenzja tego album na łamach Nowej Muzyki, więc pozwolę sobie pokrótce przypomnieć o tym wydawnictwie.

Materiał ukazał się 4 grudnia 2012 nakładem Felte Sounds w wersji winylowej jak i cyfrowej. Billow Observatory to duet, tworzą go wspomniany Jonas Munk i amerykański gitarzysta Jason Kolb (aka Auburn Lull). Płytę nagrywano w latach 2005 – 2011 w trzech różnych miastach  – Detroit, Odense i w Pennsylvanii.

Nigdy nie spodziewaliśmy się, że będziemy pracować nad materiałem aż sześć lat, ale było to bardzo ekscytujące. Proces, w którym dojrzewały nasze pomysły był powolny ale zamierzony. Chcieliśmy zadbać o wszystkie szczegóły i niuanse – pisał Jonas Munk.

Podstawą tego albumu jest brzmienie wydobywane z gitar i gitarowych efektów, przetworzone w pewnych programach… Chcieliśmy przekształcić barwę tego instrumentu w coś, co nie brzmi jak dźwięk pochodzący z gitary – pisał Jason Kolb.

Materiał na płycie „Billow Observatory” odzwierciedla nam w jakich stylistykach poruszają się obaj muzycy. Kompozycje Jasona Kolba nawiązują do ambientu, dream-popu i shoegaze’u. Natomiast Jonas Munk odkrywa swoje zamiłowanie do w muzyki filmowej i rzecz jasna ambientu. Muzyka z „Billow Observatory” potrafi zatrzymać czas i rytm dnia, pozwala odetchnąć i nie myśleć o następnym ciężkim dniu. To podróż przez gęste lecz przestrzenne ambientowe pejzaże.  

 

 

El Paraiso Records »
Słuchaj na Soundcloud »
Profil na Facebooku »
Profil na BandCamp »







Jest nas ponad 16 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments
jaro
jaro
11 lat temu

Redaktor trafił w moje gusta Jonasem Munk i Billow Observatory. Kiedy NM przestanie mnie zaskakiwać:)?

Polecamy