Wpisz i kliknij enter

Present Tense

Raport z wytwórni Touchin’ Bass – czyli jak się ma światowa scena klasycznie połamanych rytmów: od electro do IDM’u.

O angielskiej producentce Andrei Parker zrobiło się głośno w drugiej połowie lat 90., kiedy dzięki współpracy z wytwórnią Mo’ Wax krytyka upatrywała w niej nową gwiazdę modnego wtedy trip-hopu. Dziewczyna nie chciała jednak iść w ślady Tricky’ego czy Lamb – i z czasem wróciła do swych ulubionych brzmień z czasów młodości: electro i breakbeatu. Wyrazem tego stało się powołanie przez nią w 2002 roku wytwórni Touchin’ Bass, która wyspecjalizowała się w publikowaniu właśnie tego rodzaju niekomercyjnej muzyki. Po trzyletniej przerwie w działalności, tłocznia powróciła wlaśnie na rynek z nowymi wydawnictwami. Najważniejszym z nich jest kompilacja „Present Tense”, zawierająca nagrania mniej lub bardziej związanych z firmą artystów z różnych stron świata.

Zestaw otwiera mieszkający w Seattle producent Chris Roman ukrywający się pod pseudonimem 214. „Descent” w jego wykonaniu to surowe electro, eksplodujące acidowymi loopami i przesterowanymi basami, wpisanymi w niepokojące tło. Bardziej znaną postacią jest Kero. Ten pochodzący z Detroit twórca ma już na swym koncie ponad trzydzieści płyt – a tym razem objawia nam utwór „Duras Penas”, łączący funkowe breaki z IDM-owymi efektami.

Za brytyjskim projektem Clatterbox stoi David Kempston, znany ze współpracy z wytwórniami Clear i Neo Ouija. Pochodzący z jego archiwum „Transformer” to oldskulowy hip-hop – porywający do tańca połamanymi rytmami i energetycznymi skreczami. Pod pseudonimem Sky Tucker ukrywa się z kolei producent zza oceanu – a jego „Notewithstanding” przywołuje wspomnienie czasów, kiedy IDM był jeszcze częścią subkultury rave: atakując chrzęszczącymi breakami i falującymi basami.

[embeded: src=”http://www.junostatic.com/ultraplayer/07/MicroPlayer.swf” width=”400″ height=”90″ FlashVars=”branding=records&playlist_url=http://www.juno.co.uk/playlists/builder/512959-01.xspf&start_playing=0&change_player_url=&volume=80&insert_type=insert&play_now=false&isRe lease=false&product_key=512959-01″ allowscriptaccess=”always”]

Zupełnie inne spojrzenie na ten gatunek prezentuje Jeff Pils z Berlina. Pod jego palcami typowe dla IDM-u brzmienia nabierają bardziej komputerowego charakteru, kojarząc się wręcz z 8-bitowymi eksperymentami. Zresztą już tytuł kompozycji wskazuje, że autowi nie brakuje poczucia humoru – „Hunting Sausage”. Steve Conner to połowa duetu Bitstream, nagrywającego niegdyś dla Modern Love. Teraz działa on jako Adapta – a na „Present Tense” oferuje szorstkie i brudne electro wypełnione industrialnymi efektami w stylu Drexcyi („Low Rise”).

W kręgu muzyki z Detroit pozostajemy również w „LCC Basement”. Nic w tym dziwnego – za nagranie to odpowiedzialny jest projekt Quinoline Yellow, mający za sobą wiele dokonań w podobnym stylu, firmowanych szyldami takich wytwórni, jak Skam czy Touchin’ Bass. Na teren brytyjskiego IDM-u przenosi nas drugi z braci Conner – Dave. Po zakończeniu działalności duetu Bitstream tworzy on jako Uexkull. Zrealizowany przezeń „Kreis” lokuje się blisko obecnych eksperymentów Autechre z mechanicznymi rytmami i matematycznymi aranżacjami.

Frank De Groodt specjalizuje się w oldskulowym electro od ponad dwóch dekad. Jego utwory publikowały takie tłocznie, jak Djax-Up Beats, U-Trax czy Monoplaza. Tym razem objawia się nam jako Sonarbase – a jego „Last Transit” rozpięty jest między rozwibrowanymi bitami a dronowym tłem. Andrea Parker zaprosiła do współpracy przy utworze „Volatile” kolegę po fachu – Daza Quayle. W efekcie powstał hip-hopowy industrial o marszowym rytmie. Album kończy Fabio Battistetti czyli Eniac z utworem „The Painting Of Life”. To właściwie dubstep – zanurzony jednak w gęstym morzu cyfrowych glitchów.

„Present Tense” objawia Touchin’ Bass jako wytwórnię o jednoznacznie określonym profilu. Jej korzenie tkwią mocno w klasycznych dla nowej elektroniki gatunkach z przełomu lat 80. i 90., osadzonych w kontekście połamanych rytmów. Związani z nią artyści z jednej strony próbują pozostać wierni tej starej szkole, a z drugiej – starają się przenosić jej najważniejsze zdobycze w czasy współczesne. Rezultaty są ciekawe – i warto je poznać.

Touchin’ Bass 2013

www.touchinbass.com







Jest nas ponad 16 000 na Facebooku:


Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy