Dzisiaj na nasze trzy pytania, a w zasadzie na pięć, odpowiedział wiedeński muzyk – Burkhard Stangl. Możecie dowiedzieć się m.in. jakie płyty 2013 roku zrobiły największe wrażenie na Stanglu.
Burkhard Stangl to jeden z najważniejszych gitarzystów-improwizatorów, którego twórczość skupia się wokół muzyki elektronicznej, elektroakustycznej i współczesnej klasyki. Zresztą jest wykształconym artystą, gdyż studiował gitarę klasyczną oraz etnologię. Autor bardzo ciekawej książki „Ethnologie im Ohr. Die Wirkungsgeschichte des Phonographen”. Stangl w ciągu ostatnich prawie trzydziestu lat swojej muzycznej działalności brał udział w wielu znaczących projektach. Tworzył z Franzem Koglmannem (Monoblue Quartet, Pipetet), Christofem Kurzmannem (Schnee), założył zespół Ton.Art (1985-1995) oraz grupę o nazwie Maxixe. Był członkiem znakomitej formacji Polwechsel (1993-2004). Pod koniec lat 90. Stangl stworzył operę „Der Venusmond”, której premiera odbyła się na szczycie Empire State Building. W listopadzie tego roku ukazał się jego solowy materiał „Unfinished. For William Turner, painter” nakładem wytwórni Touch.
Czego ostatnio słuchasz?
- Innode – „Gridshifter” (Editions Mego LP)
- Marhaug/Asheim – „Grand Mutation” (Touch CD)
- Noetinger/ErikM – „What a Wonderful World” (Erstwhile Records CD)
- Heike Vester – „Ocean Sounds” (Gruenrekoreder)
Marhaug/Asheim – „Grand Mutation” (Touch CD)
Nad czym obecnie pracujesz?
Pracuję nad dwiema zamówionymi kompozycjami:
– Dla Haydn Trio, klasycznego tria fortepianowego, w ramach Haydn Festival Eisenstadt – kwiecień 2014 r.
– Dla Ensemble Plenum, 7 Paetzold bassrecorders, w ramach festiwalu Imago Dei, który odbędzie się w mieście Krems w kwietniu 2014 r.
Komponuję także nowe utwory solowe na gitarę elektryczną, taśmy i różne urządzenia elektroniczne.
Gdzie zagrasz w najbliższym czasie?
Mam zamiar zagrać kilka kameralnych koncertów w Nowym Jorku:
– 6 marca 2014 r., Museum of Modern Art w duecie z Martinem Siewertem
– 9 marca 2014 r., (Le) Poisson Rouge, koncert solowy, na którym będzie materiał z płyty „Unfinished. For William Turner, painter”, z nowymi wizualizacjami Billy Roisz.
Jakie płyty 2012 roku zrobiły na Tobie największe wrażenie?
- Trapist – „The golden years” (Staubgold LP)
- Lucia Ronchetti – „Drammaturgie” (Kairos CD)
- Dogmatics – „The Sacrifice For The Music Became Our Lifestyle” (MonotypeRec LP)
- Oren Ambarchi – „Audience Of One” (Touch)
Dogmatics – „The Sacrifice For The Music Became Our Lifestyle” (MonotypeRec LP)
Oren Ambarchi – „Audience Of One” (Touch)
Jakie płyty 2013 roku zrobiły na Tobie największe wrażenie?
- Phill Niblock – „Touch Five” (Touch)
- Angélica Castelló – „Silvertone e il Sentimento Oceanico” (MonotypeRec)
- Generación Espontánea – „The Marvelous Transatlantic” (meksykański kolektyw improwizatorów, płyta została wydana przez niewielką oficynę)
- dieb13 – „trick 17”, kolorowy winyl, (Corvo Records 2013)
Angélica Castelló – „Silvertone e il Sentimento Oceanico” (MonotypeRec)
Generación Espontánea
Poniżej świetny fragment z koncertu Burkharda Stangla w duecie z artystą, który ukrywa się pod pseudonimem dieb13.
Zdjęcia, które zostały wykorzystane w wywiadzie pochodzą z prywatnego zbioru Burkharda Stangla.
Oficjalna strona artysty »