Flaner Klespoza – Przygody i tajemnice
Jarek Szczęsny:

Debiut podwójny.

Max Andrzejewski’s Hütte – Hütte & Guests Play the Music of Robert Wyatt
Łukasz Komła:

Robert Wyatt na ujazzowionym spacerze.

Fumiya Tanaka – Right Moment
Paweł Gzyl:

Spójna całość zbudowana z kontrastowych elementów.

Król – Nieumiarkowania
Jarek Szczęsny:

Nie chce nam mówić niczego wprost.

Burial – Tunes 2011-2019
Jarek Szczęsny:

Brama do innej rzeczywistości.

Zaumne – Contact
Jarek Szczęsny:

Niezwykła bliskość.

Various Artists – Consortium Vol. 1
Paweł Gzyl:

Z Albanii do Detroit.

ARRM – II
Jarek Szczęsny:

Dzieło spokoju.

Floating Points – Crush
Jarek Szczęsny:

Stare w służbie nowoczesności.

Stefan Goldmann – Veiki
Paweł Gzyl:

Najbardziej taneczny materiał niemieckiego producenta.

True – Made Of Glass
Łukasz Komła:

Pod rękę ze smutkiem i tańczmy!

Akwizgram – Nü romantik
Jarek Szczęsny:

Próg do przeskoczenia jest niewielki.

Claro Intelecto – In Vitro – Volume 1 & 2
Paweł Gzyl:

Piękna, ale niemodna muzyka.

Paweł Doskocz / Vasco Trilla – Hajstra
Jarek Szczęsny:

Nieprawidłowości w działaniu zmysłów.



Nowości płytowe z Zoharum Records

20 lutego polska oficyna Zoharum Records opublikuje cztery nowe wydawnictwa.

Machinefabriek – Dubbeltjes

Machinefabriek – „Dubbeltjes”

Wytwórni Zoharum Records udało się zaprosić do współpracy holenderskiego producenta Rutgera Zuydervelta (aka Machinefabriek). Longplay „Dubbeltjes” jest zbiorem rzadkich nagrań, które zostały zarejestrowane w lat 2008 – 2013.

Rutger Zuydervelt mówi o płycie „Dubbeltjes”:

Świetnie się pracuje nad małymi formatami, takimi jak siedmiocalówki czy trzycalowe CD-Ry. Ich limit czasowy przydaje się przy eksperymentowaniu i tworzeniu naprawdę spójnych, wykrystalizowanych nagrań, bardziej niż na regularnych albumach.

Większość z tych utworów powstała na bazie ograniczonej palety dźwięków. Dla przykładu, „Hilary” i „Jeffery” są skonstruowane wyłącznie z nagrań puzonu (tak, zgadliście) Hillary’ego Jeffery’a (z The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble). Dwie części „Huiswerk” powstały z dźwięków prostego zestawu gitary elektrycznej i samplera. Prawdopodobnie niespodzianką w mojej dyskografii są nagrania „My Funny Valentine” i „Oh Doctor Jesus” – dwa klasyki jazzowe zagrane wspólnie z Garethem Davisem, klarnecistą basowym.

Te kawałki znajdują się pośród moich osobistych faworytów. Większość z nich nie jest już dostępna w fizycznym formacie, zatem „Dubbeltjes” jest wspaniałą okazją, żeby je zebrać razem. Kompozycje zostały zaprezentowane w parach lub triach, tak jak na oryginalnych wydawnictwach. Niech słuchacz sam zdecyduje, czy te zestawienia będzie poznawał osobno lub w całości, czy też użyje przypadkowej kolejności, aby odkryć nowe kombinacje.

Oficjalna strona artysty »Profil na Facebooku »

Micromelancolié – It Doesn’t Belong Here

Micromelancolié – „It Doesn’t Belong Here”

Album „It Doesn’t Belong Here” jest pierwszym wydawnictwem Roberta Skrzyńskiego (aka Micromelancolié) w Zoharum. Płyta zawiera blisko godzinę muzyki, która zachwyci fanów ambientowych przestrzeni, jak i znawców bardziej poszukujących dźwięków. „It Doesn’t Belong Here” to próba połączenia ze sobą dwóch nieprzystających do siebie światów, jakimi są tradycyjne pieśni pochwalne, weselne i pogrzebowe oraz współczesna muzyka awangardowa. W oparciu o elektronikę, field recording, mikrosample i archiwalne nagrania udostępnione do publicznego użytku, powstały cztery eksperymentalne kompozycje. Utwory stylistycznie ocierają się o ambient, drone, clicks’n’cuts czy nawet muzykę akademicką z elementami glitchu, szumów i trzasków powstałych w wyniku rozmaitych (celowo prowokowanych) usterek.

Do nagrania utworu tytułowego została zaproszona Mia Zabelka – wiedeńska kompozytorka, uznawana za jedną z najbardziej innowacyjnych skrzypaczek z kręgu free improv.

Profil na Facebooku »

Rafał Kołacki - Ninkyo Dantai

Rafał Kołacki – „Ninkyo Dantai”

Najnowsza, w pełni solowa płyta Rafała Kołackiego (Mammoth Ulthana, Hati, Innercity Ensemble, DAO, Orient Potockiego Projekt) została stworzona głównie na bazie nagrań terenowych. Za źródło dźwięku w tym wypadku posłużyły artyście dość specyficzne odgłosy wydobywane przez różnego rodzaju urządzenia energetyczne (transformatory, wentylatory etc.). Te generowane w sposób ciągły, monotonny, czasami bardzo ciche odgłosy zostały poddane następnie obróbce dźwiękowej za pomocą oprogramowania komputerowego, w którym stworzone zostały także inne dodatkowe dźwięki (sample i próbki MIDI). Ostatecznie całość materiału muzycznego została na etapie postprodukcji zmiksowana elektronicznie.

Na płycie „Ninkyo Dantai” przeważają kompozycje repetytywne o jednostajnej strukturze i minimalnym charakterze, nawiązujące brzmieniowo do pracy maszyn. W ten sposób Kołacki ogłasza swego rodzaju manifest ideologiczny, którego myślą przewodnią jest teza, że technologia przejmuje kontrolę nad współczesną cywilizacją i kulturą, w tym także muzyką. Konsekwencją takiego biegu zdarzeń są liczne katastrofy zarówno te naturalne jak i przemysłowe, w tym szczególnie nuklearne. Banalne ale prawdziwe.

Dat Rayon – Motor City

Dat Rayon – „Motor City”

W ubiegłym roku oficyna Zoharum wydała w wersji cyfrowej kompilację „Junkyard” Dat Rayona. Album „Motor City” to już drugi długogrający longplay polskiego producenta, który zadebiutował płytą „Station Wagon” (Nasiono Records) z 2012 roku. Najnowszy materiał, podobnie jak „Station Wagon”, tematycznie obraca się w kręgach motoryzacyjnych. „Motor City” jest poświęcona miastu Detroit – kolebce światowej motoryzacji, które obecnie wyludnia się i upada. Na „Motor City” znalazło się jedenaście kompozycji, gdzie wyraźnie pobrzmiewają echa opustoszałych fabryk niegdyś tętniących życiem. Ilustracją dźwiękową tego tematu jest jedyny w swoim rodzaju miks zdeformowanej nowej elektroniki ze sporą dawką dubu i ambientu. Płytę zdobi znakomita okładka autorstwa Rafała Kołsuta.

 

Strona wytwórni Zoharum Records »Profil na Facebooku »Profil na BandCamp »

 


Dołącz do ponad 13 000 fanów na Facebooku:

Komentarze

Comments are closed.